Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 05 sep 05, 16:30
Opprinnelig postet av Costanza
Lyn er ikke helt sammenlignbare. De plukker jo spillere fritt fra NTG, hvor mange av de største talentene i landet til enhver tid befinner seg... De har tilgang på store talenter som ingen andre norske klubber har eller kan få.

Lyn skal ha ros for å få til denne avtalen... Men de skal selvsagt også ha ros for at de faktisk gir ungguttene såpass med tillit i Tippeligaen som de gjør.





Helt riktig som du sier Costanza at Lyn ikke er helt sammenlignbare, men jeg vil gjerne komme med et par tilføyninger. Uten øvrig sammenligning så kan man ihvertfall si at Byprosjektet er FFKs modell for å få fram spillere, mens NTG er Lyns modell. Videre blir det viktig å skille NTG fra NTG/LYN.

NTG er jo en privat skole med alt det medfører, blant annet skolepenger.  På NTG Bærum er det en "vanlig" fotball-linje der "alle" kan søke. Inntak blir gjort på bakgrunn av anbefalinger og opptakskrav.

NTG/LYN er en egen fotballinje som LYN står for driftskostnadene på. Lyn betaler skolepenger for deltakerne, og drifter i praksis linja. Disse spillerne blir også automatisk spilleberettiget for Lyn, og klubben bestemmer da også hvem som får lov til å gå der. Lyn får dog kanskje en del "gratis" ved at utviklingmiljøet der har fått et veldig godt rykte på seg (ikke uten grunn) og at relativt mange ønsker seg dit. Sånn sett kan velge hvem de vil ha. 

Som sagt så skal klubben ha kredit for å ha fått til avtalen, men det skal også sies at Lyn bruker mellom 10 og 15 % av budsjettet sitt på NTG. Jeg har dessverre ikke lykkes å finne frem noe budsjett for Lyn anno 2005, men det lå på ca 40 millinoner kroner i 2003. Dvs at Lyn trolig bruker minst 5 millioner i året på NTG. Til sammenligning fant jeg i et referat fra Byprosjektet at FFK hadde satt av 345 000 kroner til Byprosjektets arbeid i 2003 (fant ikke noe nyere - selv for meg er det grenser for hvor lang tid jeg gidder bruke på research).

Så man kan godt si at det ikke er sammenlignbart, men man kan også se en viss sammenheng mellom vilje til å bruke penger og hva man får igjen for det...

---------------------------

Noen som har lest eventyret om smeden og bakeren?


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340