Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 09 mai 14, 14:11

Opprinnelig postet av tomroar

Tror nok vi har en av de dårligste trenerene i 1. div.  Vi kan håpe at han skjønner det selv å foreslåt å gå ned som reservetrener igjen.

 

Jeg tror det kan være mange grunner til at vi underpresterer gjennom flere sesonger. Det er forholdsvis mye fokus på trener og tropp, men jeg mener det kan være andre kulturelle grunner til samme sak.

Fotball i Fredrikstad er en svær sak, og det holder ikke bare å vinne, vi skal vinne på den rette måten. Til gjengjeld tror jeg mange kan akseptere tap hvis laget har spilt godt og skapt mye.

Fotballens rolle i Fredrikstad kan være desktruktiv. Spesielt hvis man har mannskap som ikke klarer å takle presset osv.

Jeg tror først og fremst laget mangler totalt mental styrke, noe alle laga vi møter har mye av, siden dette er ett av de få områdene et "dårlig" lag kan jobbe med uten at det koster noenting. Vi har en tradisjon, kultur og en tropp som er gode nok til å utvikle spilletekniske aspekter ved fotball, og jeg tror at den mentale biten går helt i glemmeboka, siden jeg mener vi har ferdigheter nok til å slå nesten hvemsomhelst.

Hva er det som gjorde at FFK framsto som sultent, og tent lag de første åra i TL? Vi hadde nok mer mental kraft i den tidas tropp, for det var en glød og en tenning som jeg ikke har sett i laget de siste åra. Trenern utgjør også en faktor i denne sammenheng, men vi har nok lett for å overvurdere trenerns rolle. Guttane på banen spiller, og det er de som må utvikle den mentale krafta, kollektivt.

Jeg tror vi er inne i en ond sirkel, hvor historie, kultur og lokalt fokus utgjør en desktruktiv kraft. Den samme historien og kulturen kan også være svært positiv, men akkurat nå er den negativ.

Og jeg mener seriøst at laget burde ha en mental trener som i det minste kan fortelle spillerene hva de skal gjøre når negative tanker begynner å surre. Det kan se ut som om 15-20 minutters press med sjanser uten uttelling er det som setter igang de tankene...

Guttane skal gå på banen med innstillinga at 0-0 betyr at vi kan leke oss, ta sjanser, finne på overraskende manøvre, gjøre uventa ting. Så fort det blir en scoring, derimot, begynner kampen for alvor. Det er da kampen om kontrollen begynner. Det er altså DA vi skal begynne å legge ned det *harde* arbeidet. Dette er tilfellet like mye når vi tar ledelsen som når vi kommer under.

Det er i innstillinga vi må snu den forferdelige trenden, og ikke ved å skifte trenere hele tida. Som andre har sagt: Kontinuitet er svært nødvendig i fotball, men alle er utålmodige, og her ligger det spenninger i fotballklubber over hele verden.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f