Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 20 feb 12, 23:43

Jeg begynner også å helle mot å rett og slett la FFK Sport AS gå konkurs...

Jeg tror en av årsakene til at denne krisa har funnet sted er at det ligger en dårlig balanse i avtalen om stadion mellom Værste og FFK Sport AS. En annen grunn er total mangel på fornuftig økonomistyring i AS, eventuell ignoranse og elendig budsjettering, men jeg er nødt til å gjøre meg noen refleksjoner:

Værste går bra, til tross for multi-million-redningsaksjonen av FFK Sport AS. FFK Sport AS går dårlig med noe synkende publikumssalg, og et nedrykk påfører klubben mange, mange millioner minus. Signeringer av spillere ble aldri gjort med tanke på at det kunne ende med nedrykk. Her ligger en lærepenge, helt klart: Når det gjelder fotballøkonomi må man ha helt klart for seg hva som er "worst case scenario". Dette scenariet er betydelig viktigere enn "best case scenario", fordi fallhøyden er så utrolig stor. Risiko er sannsynlighet for at noe skjer multiplisert med følgene...

En konkurs vil faktisk presse fram en reforhandling av stadionavtale mellom klubb og værste. Klubbens aksjer i FFK Sport AS går tapt, joda, men de er ikke verdt noe nå uansett. Og det viste seg vanskelig å nedbetale gjelda på en slik måte at FFK klubb på sikt overtar eierskapet av stadion (fra B-aksjer til A-aksjer med nedbetaling av gjeld).

Jeg er nesten 100% sikker på at markedsrettighetene til FFK IKKE kan inngå i et konkursbo. Avtalen mellom klubb og AS er gjennomtenkt; poenget med avtalen er at AS skal kunne gå konkurs uten at klubben går på snørra. Poenget med et AS er i sin tur ment for å spre det økonomiske ansvaret på samtlige aksjonærer: Det at AS går konkurs vil være et stort tap for Værste, ja, men sånn er det med AS-modellen: Den som er med på leken må tåle steken!

I verste fall ser jeg for meg at klubben tar tilbake alle myndigheter fra AS (oppsigelse av avtale), og kjører økonomien kamp for kamp, delvis begrensa av likviditet osv. Back to basics: Lønne en daglig leder (som jo trengs for å kunne drive en så stor fotballklubb fra dag til dag) i tillegg til det sportslige apparatet og trener og spilllere, og betale ut lønninger osv når pengene kommer inn fra publikum. Det er publikumsinntektene som utgjør en av hjørnestenene i en fotballklubbs økonomi, og i en overgangsfase vil det være de ENESTE inntektene...

Jeg er usikker på om årskort kan inngå i en konkurs, men det hadde ikke forundra meg om dette var spesifisert i avtalen... Jeg har ikke orka å grave fram avtalen, men det er åpenbart at dette blir viktig i tida framover for at klubben skal kunne treffe rette avgjørelser før årsmøtet 1. mars...


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340