Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 15 feb 12, 16:55

Opprinnelig postet av Gargamel

Problemet med sanger som ikke slår ann med en gang er at det blir dårlig stemning da folk ikke kan teksten,/ikke syns noe om sangen. Ark med tekster har vist seg å bli fiasko før, spesielt hvor folk flest ikke kan melodien...



Til Keiko og Gargamel over her. Vi hadde svært få nye sanger i fjor (max 1 eller 2?) , blant annnet fordi stemninga på tribunen var generelt ræva hele sesongen gjennom. Nye sanger bør innføres med jevne mellomrom, selv mener jeg at 3-4 nye sanger pr sesong er et passelig antall. Selvsagt trykker aldri en sang bra første gangen den synges, det tar tid å lære seg både melodi, tempo og tekst, derfor må man bare terpe og terpe til sangen sitter hos alle. Noen ganger kommer den aldri til å bli noen slager uansett og da dropper vi såklart å synge den mer. Det er dog veldig lett å se at folk har null tålmodighet til å lære seg sanger, eller null forståelse for at man faktisk trenger å oppdatere sangreportoaret en gang i mellom.

Fjoråret nådde et tribunemessig lavmål fra Fredrikstad. Etter 2008 har kurven til de en gang så mektige Fredrikstadsupporterene stupt rett i dass. Dessverre er dette en trend man kan se hos flere supportergrupper rundt i landet (Menigheden, Oddrane, Viking Hordene med fler). Derimot Stormen, Tornekrattet og Godsetunionen har bedret seg den siste tiden mens Klanen, Kanarifansen, Bataljonen, Kjernen og Stabæk Support leverer stort sett som de pleier. Plankehaugen burde se til de gruppene som har hatt stigning i både vekst i medlemmer og antall syngende på kamp og se hvilke positive tiltak som har blitt gjort det.

Noen av grunnene til at Plankehaugen har gått fra å være topp 3 i Norge til å være i bunnsjiktet tror jeg kan ha noe med at det rett å slett ikke er "kult" eller så gjevt å dra på kamp lenger her i byen.  Det er ikke en ny greie lenger som alle føler at de kan være en del av og vil identifisere seg med. Gladfolk i 20-35åra ser man sjeldent blant de mest ivrige supporterne. Her finner mann som regel barn, godt voksne eller litt "spesielle" folk. De 2 sistnevne gruppene har også gjerne fått i seg i overkant mengder alkohol, hvilket gjør at mannen i gata ikke ønsker å identifisere seg med dem.

Før dro "alle" på kamp, og de aller fleste ble med på det meste av sanger selv om de aldri hadde hørt sangen før. Folk dro på kamp for å være en del av et stort mangfold eller for å ta det hele som en fest. Nå deriomt tror jeg de aller fleste på stadion drar på kamp fordi det enten er blitt en familiegreie eller fordi de er der for å kun se fotballen ute på banen. De bryr seg ikke i den grad om verken mangfold, fest, antall busser eller det å være en del av en stor gruppe som kan lage et sinnsykt trøtt sammen.

Jeg ser overhodet ingen grunner til at noe av dette skal endre seg og at Plankehaugen/FFK igjen klarer å dra med seg mannen i gata på kamp, få han til å slippe hemningene og stå å glise mens han ser rundt på alle de andre tusenvis av rødhvite på Ullevaal, mens han tenker at "dette her er jeg en del av, å nå skal jeg faen meg synge så høyt jeg kan så vi får vist oss frem for resten av Ullevaal".  Jeg tror dessverre at kurven forsetter å synke som et lodd og at om bare et par år er det ingen igjen av oss, som fortsatt drar på de kamper vi kan for å få med oss samholdet, sette FFKsupporterne på kartet og trøkker til på tribuna. Det finnes en grense der nok er nok selv for ildsjelene som jobber iherdig for å få det antallet aktive vi en gang var. FFK var så mye mer enn bare de 11 rødhvite som løper rundt på banen, vi var mange, vi var mektige og satte vårt preg på alle steder vi dro. Nå er det kun de 11 rødhvite som folk bryr seg om.

---------------------------

Det ordner seg alltid for snille gutter!

Supras Fredrikstad, loud and proud since 11.09.09.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f