Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 09 jul 10, 15:10
Opprinnelig postet av Tøfflus

Advarsel: Digresjon følger Wink

Det resonnementet er ikke bra. At noe har skjedd en gang gjør ikke sjansen mindre for at det skjer neste gang. Snakker vi om helt tilfeldige hendelser, så forandres ikke sjansen fra gang til gang.

Fotball er selvsagt ikke like tilfeldig som Ludo, og da kan man alltids spørre seg: Hvordan påvirkes sannsynligheten for et bestemt utfall i en bestemt kamp (for eksempel borteseier i kvartfinalen mellom RBK og Start) av tidligere resultater i tidligere kamper? Etter min mening sier det faktisk generelt lite. Særlig dersom man ser på gamle resultater.

Tidligere resultater kan gjenspeile styrkeforholdet mellom lagene, men jo eldre resultatene er, jo mindre sier de om det nåværende styrkeforholdet. For eksempel er styrkeforholdet mellom RBK og Start mye jevnere nå enn det var i for eksempelt 2004, da RBK vant serien mens Start spilte i førstedivisjon. Særlig i en serie som den norske, hvor prestasjonene til hvert enkelt lag varierer så mye fra år til år, gir det lite mening å se på innbyrdes resultater mer enn noen få år tilbake.

Et helt annet aspekt er hvordan tidligere resultater påvirker dagens spillere mentalt. Om et lag, si Brann, har fått bank hver gang de har vært på Lerkendal de siste ørten årene, kan det slå begge veier mentalt: Enten kan Brann-spillerne gå til kampen uten tro på seier, noe som er en selvforsterkende ting (man vinner ikke dersom man ikke har selvtillit) - eller også kan de bruke statistikken til å motivere seg. Slikt henger gjerne sammen med lagets generelle form. Et lag i motgang vil ha vanskeligere for å se det positive når de skal møte et lag de pleier å tape for.

Uansett er poenget følgende: Skal man si noe troverdig om sannsynligheten for et bestemt utfall av en kamp, må man ta hensyn til alle disse faktorene. STyrkeforholdet inneværende sesong, eventuelle trender som har utpekt seg gjennom tider med varierende styrkeforhold, form, og så videre.

Jeg nøyer meg med å tippe RBK-seier fordi RBK ennå ikke har tapt i årets sesong, mens Start hadde flaks som slo ut oss.

 

Jeg tipper RBK fordi det er mest sannsynlig at de vinner uansett hvilken tilnærming du gjør til oppgjøret. Nettopp på grunn av at RBK vinner godt over 90 prosent av alle sine hjemmeoppgjør uansett motstander i Norge og uansett tidsperspektiv. Start har vunnet der og sannsynligheten for at de gjør det igjen er liten, derfor høy odds. :-)

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340