Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 11 sep 09, 09:52
Endret: 11 sep 09, 11:09
Endret av: Holters

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

Jeg tror at man må stille krav til begge parter i kontrakten med spillere. Språk er utrolig viktig skal man fungere i samfunnet og i klubben. I alle fall om man skal fungere til 100% av sitt potensiale. Og jeg mener jo at man burde bruke en slags fadderordning med noen ungdommer fra Fredrikstad,  hvor man før man henter en unggutt kartlegger mulige kandidater som har gode holdninger og kan språket spilleren snakkes. For selv om det er bra med voksne som tar de med ut på pizza i ny og ne så er det den daglige kontakten som gjør at språket utvikles og personen trives.

Synes du absolutt har et poeng i at noen spillere kan være for late og lite villige til å lære seg f.eks. språk, men det blir feil å legge alle skylden over på spillerne. Dette er jo blant annet noe av det som bør avdekkes gjennom kartlegging og scoutingvirksomhet for å minimere risikoen. I tillegg kan klubben bli enda flinkere til å legge forholdene mer til rette for integrering og - både språklig og sportslig - videreutvikling. På det området tar jo også FFK kritikk om dagen, og det er bra. For eksempel synes jeg det er veldig positivt at de ser til Nybergsund for å lære. Man må nødvendigvis begå alle de samme feilene som alle andre har gjort.

Uten sammenligning for øvrig (og uten å tenke på at TKK stod bak), så er det jo åpenbart en stor forskjell i kartleggingen av Celso Borges og Fofana. Førstnevnte fremstår ekstremt profesjonell med gode holdninger og innehar både vilje og evne til å lære seg språk. Han snakker bedre engelsk enn en gjennomsnittlig nordmann. Fofana derimot kunne verken lese eller skrive (var analfabet), slet naturligvis med å lære seg engelsk av den grunn, og kunne bare ytre seg på fransk.

Dette er ting som sikkert er et veldig ømfintlig tema den dag i dag, men det var jo ikke uten grunn at det var viktig å få Fofana og Kouadio til et fransktalende land da de først skulle forlate FFK. Sånn sett synes jeg FFK virkelig forsøkte å gjøre det beste for spillernes egen fremtid.

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340