Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 25 aug 09, 13:55
Endret: 25 aug 09, 13:55
Endret av: Shadar

For å komme noe litt mer nøkternt og mindre negativt om det som skjer:

En ting må være klart: Selv om ting har skjedd på en bestemt måte over en viss tid så må det ikke fortsette å skje i all overskuelig fremtid. Forutsetningene for at det skal kunne skje må være på plass først. Dvs at selv om Norlie har hatt dalene resultater etter den første tiden i klubbene han trener tidligere, så må ikke dette skje i fremtiden fordi det har skjedd før. Hva vet vi egentlig om hvilke faktorer som har spillt inn?

Tom Nordlie er helt i toppen i Norge rent faglig når det gjelder motivasjon og lederfilosofi. Jeg vil anbefale alle som misliker ham ut i fra tv2, vg og dbs fremstilling om å se/lese dypere intervjuer med ham før dere gjør dere opp en endelig mening. Tom Nordlie beskyldes for å "alltid ha rett" og legge skylden på andre. Til det vil jeg si at jeg tror faktisk at han som regel har rett, men at ikke alle evner å ta innover seg det han sier, evt innfinne seg med at det er han som bestemmer.

Fordelene med et enkelt og fast system (noen vil kalle det rigid når det går dårlig) er at spillerne får frigitt tonneviss av energi til det de skal gjøre på banen. Motivasjonen av en klar tanke skal ikke undervurderes. Blir "arbeidsoppgavene" for mange mister man gjerne noe av tenninga. Dette krever en spillergruppe som er inneforstått med at TN er sjefen og at de skal gjøre som han sier no matter what.

Som LSK-supporteren skrev her inne at "alle har gjenom skuet spillestilen hans og han har ikke engang plan B" synes jeg er noe forbannet vrøvl og synliggjør en myte om taktikk. Fotball dreier seg ikke om å holde hemmelig hvordan man skal spille. Man skal ikke spille ulikt fra kamp til kamp for å villede motstanderen.

Alle visste hvordan Drillos spilte, og alle visste hvordan RBK spilte under Nils Arne Eggen, og det er slik det skal være. At et lag er til å kjenne igjen er en bra ting. Spillerne slipper å lure på hva de skal gjøre. Motstanderen blir hengenes ett skritt etter for å tilpasse etter hva du gjør, noe som etter min mening er mer i retning av passivt og mindre kreativt. Så lenge man gjør det man skal bra nok og med oppofrende innsats så kan gjerne hele verden vite hvordan man spiller, det blir ikke noe lettere for motstanderen av den grunn.

Derfor vil jeg ikke slakte TNs "rigide spillemønster" med "lite kreativitet". Jeg er rett og slett uenig så lenge spillerne er motiverte og er med på trenerens planer 100%.

(Jeg tror Askar har noe av de samme egenskapene som ving TN liker og som vi så da Alex Valencia storspilte på Start)

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340