Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 jan 09, 23:56

Det er tydelig at samspillet mellom trener og sportssjef er komplisert, vanskelig å få til, og knyttet opp mot personlighet osv...

Jeg tipper at TKK har kommet til klubben med udefinert mandat, men at han i kraft av sin erfaring og renomé forventa at han skulle kunne legge premissene for langsiktig sportslig satsning.

Grönhagen, derimot, har hatt forholdsvis frie tøyler, siden vi verken har hatt skarpt definerte visjoner om fotballutvikling, eller en sportssjef med skarpt definerte visjoner om fotballutvikling.

Når disse to utgangspunktene skal møtes i dag-til-dag-samarbeid er det klart at det blir clash. Jeg vil påstå såpass at dette høyst sannsynlig IKKE er noen av partenes feil.

Hvorfor gikk det derfor galt? Jeg har noen idéer om hvorfor:

FFK har ikke, som klubb, en sportslig visjon som innebefatter viktige punkter som hvordan egne talenter skal utvikles, hvor lenge en importert spiller skal spille i klubben, hva slags fotball vi skal spille, hvor aktive vi skal være mht spillerkjøp

Dette forårsaker at trener, siden han sitter i en nøkkelposisjon i en fotballklubb, vil styre det sportslige i stor grad, om ikke alt på en gang, så vil hans ansvar etterhvert akkumuleres til å bli en meget sterk stemme i dag-til-dag-avgjørelser som angår det sportslige.

Når man ansetter folk i et sportslig apparat må det ligge til grunn en gjennomtenkt, utdypa, og detaljert visjon om hvordan utvikling skal foregå, og dette må være et svært viktig premiss for at en gitt ressursperson takker ja til en jobb. Nyansatte må inngå i klubbens klubbens filosofi uten reservasjoner eller betenkeligheter. Først DA kan man få til et fruktbart samarbeid mellom trener og sportssjef, for her må alle dra i nøyaktig samme retning. Hvis ikke blir det en fortløpende "det blir meg eller han"-stemning, og dette gavner aller minst klubben det gjelder.

Det som for meg står klart som klubbens store første utfordring nå er å komme opp med en detaljert, gjennomtenkt og veldefinert fotballfilosofi. Den neste utfordringen blir å få med de ansatte på denne fotballfilosofi, noe som kan være svært vanskelig jmf en trener som har fått utforme sitt ansvar over lengre tid i mangel av definert fotballfilosofi. Det er selvfølgelig svært vanskelig å få med treneren på dette med mindre han brukes i nettopp utforminga av nevnte filosofi. Dette heter "medvirkning", er nedfelt i arbeidsmiljøloven, og er helt avgjørende for at folk skal samarbeide.

Det var i spriket mellom det treneren mente om fotballfilosofi og det klubben mente om samme sak (Drillo, TKK/Grönis, Morgan/KTE) som konfilktene ble født. Enkeltpersoner, uansett om de heter trener eller sportsdirektør skal ikke kunne lansere krav/ønsker  om filosofi som på noen måte skjærer med klubbens filosofi. Men dette er noe som må flagges FØR folk blir ansatt, ikke etterpå. Og her ligger hele nøkkelen til å få til en langsiktig OG kortsiktig satsning som går hånd i hånd.

Men først må vi komme opp med en detaljert fotballfilsofi, som i stor grad legger premissene for både trener og sportssjef. Vi må ha et sett med fotballverdier som alle er enige om, hvis ikke blir destruktive drakamper resultatet.

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340