Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 01 aug 08, 17:46

Opprinnelig postet av Liraren

Jeg mener i hovedsak alle bøker som er på språkene innvandrerne bruker. Skal de kunne lese bøker i Norge, må de kunne norsk. Hvis du skjønner:)?



Enhver person som flytter til et annet land enn der han/hun kommer fra er en innvandrer.
Men utifra hva du skriver om de nordiske språkene og engelsk, tolker jeg deg slik at du blant annet mener innvandrere fra ikke-vestlige land. Korrekt meg hvis jeg tar feil.

En vesentlig del av disse ikke-vestlige innvandrere er flyktninger eller asylsøkere som kommer fra en dårlig livssituasjon og ønsker rett og slett et bedre liv. Et viktig fellestrekk for mange av disse menneskene er at de lider av mangelfull - til tider helt fraværende - skolegang fra sitt hjemland. Altså, de kan knapt lese og skrive på sitt morsmål.

Nå er det faktisk slik at ens eget morsmål er en ekstremt viktig ressurs for å lære seg nye språk. Kan man ikke lese og skrive på morsmålet sitt, vil man ha få forutsetninger for å lære seg et fremmed språk - både når det gjelder forståelse av begreper og gramatikk/rettskriving. (Man skal være forsiktig med å generalisere, men) dette er noe jeg tror at "nordmenn flest" ikke er klar over.

Ergo, hvis du ønsker at de skal lære seg norsk så raskt som mulig, bør du være positiv til at ulike grupper innvandrere bør ha tilgang på litteratur også fra sitt eget hjemland.


---
Når det er sagt, så skal jeg være helt enig med de som mener at det i en del innvandrer-kulturer er en for dårlig holdning til å lære seg norsk språk (til tross for at veldig mange er flinke.) Men årsaker og tiltak rundt den problematikken er en helt annen diskusjon.
---

Og til topic:

Personlig er jeg lite imponert over heltheten i FrPs politikk. Selv er jeg negativ til et salg av kinoen, men det er langt verre ting med politikken til partiet.

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340