Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5533

Lagt til: 27 jun 08, 12:48

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Jeg har hørt lignende fra mange hold, ikke minst med referanse til land som Spania, Brasil o.l., land hvor de fostrer gode spillerer på løpende bånd. Å trene betyr å trene med ball. Løpe kan man gjøre utenom, for seg selv og når som helst. Når en fotbalspiller trener, så trener han med ball. Enkelt og greit.

Fotball er en idrett som fordrer et ganske komplekst ferdighetsspekter av en utøver. Uten å være noen fotballpedagog så vil jeg prøve meg på følgende oppdeling:

Utholdenhet: For å trene dette på en måte som kan evelaueres så fungerer det best uten ball.

Styrke/spenst: Trenes uten ball

Ballteknikk: Mottak, skudd pasninger dribling trenes kun med ball

Taktiske ferdigheter: Trenes med ball og med lag.

Balanse/koordinasjon: Trenes best uten ball, men kan også trenes med

 

Allt dette kan i og for seg trenes med ball, men hvis man trener for å bli bedre så trener man mer målrettet om man har konkrete mål, og om man kan måle måloppnåelse.

Alderen 8-14 år er den viktigste for en idrettsutøvers utvikling. I denne aldersgruppen er det få som trener mer enn 2 ganger i uken, og maks 6 timer totalt. På disse 6 timene skal man få med seg det taktiske(samhandling), som kun er trenbart når laget er samlet, noe fysisk trening og noe teknikktrening. Jeg vil påstå at en sommhar ambisjoner om å bli en topputøver må trene nærmere 20 timer i uka i 12 års alder. Man er altså ca 14 timer bak skjema. Disse 14 timene brukte ungene før i tiden. og i syd Europa og sør-Amerika fortsatt, på løkkefotball. På løkka var all trening med ball og da gjorde det ingenting at den organiserte treningen var ca 50/50. Du kan ikke be en 12 åring om å trene styrke og utholdenhet på egenhånd. Men det bør være mulig å be ham om å leke.

 

Hvis du henviser til tippeligaspillere så har de tid til begge deler, og burde også være voksne nok til å forstå at det er nødvendig.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340