Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 02 mar 07, 21:58
Endret: 02 mar 07, 22:00
Selvsagt vil noen reise til Særp eller Østfoldhallen for å handle, men er de samme butikkene som ligger i Torvbyen tilgjengelige i gågata kan jeg ikke si at det blir noe mindre konsentrert av det. Problemet er selvsagt parkeringsplasser, noe det vel alltid har vært mangelvare i byen.

I London finner vi også mange handlegater som er fulle av folk. Oxford Street er jo tjukt med folk, folk er faktisk ute i gatene. Og det midt i sentrum av byen, Camden er vel et annet eksempel. Samme var tendensen i Liverpool og Dublin, det var folk ute i gatene, det var faktisk liv i byen. At det litt lengre ut i bykjernen er mange kjøpesentre er en ting, men de klarer å lage et sentrum bestående av folk i gatene, da burde det ikke være en umulighet å gjøre det samme i Fredrikstad. Legges Torvbyen ned, vil jeg tro at folk fra Hvaler og Kråkerøy foretekker å fortsatt handle i Fredrikstad hvis de skulle finne de samme butikkene der (og parkeringsplasser selvfølgelig). Jeg tror også at folk som er bosatt i sentrum og som har gåavstand til gågata også blir værende som kunder i byen, fremfor å ta frem bilen og kjøre til Østfoldhallen.

Stavanger har klart å lage et folkelig sentrum, og det med Kvadrat (et av Norges, om ikke det største, kjøpesentre utenfor byen). Det går an å ha begge deler (folkelig sentrum og kjøpesenter utenfor), men man dreper alt liv ved å legge kjøpesenteret rett i sentrum. I hvert fall når byen ikke er den største slik at det ikke går an å fylle både gågata og kjøpesenter.

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340