Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10063

Lagt til: 02 mar 07, 21:49
Endret: 02 mar 07, 21:53
Opprinnelig postet av FFK1903
Opprinnelig postet av T.Olsen
Det er ikke omtrent ikke lenger et sentrum uten et kjøpesenter, utrolig nok.. Men tenk hvor lite folk det hadde vært i sentrum om ikke torvbyen hadde vært der?
Nå vet jeg faktisk ikke helt hvor jeg vil, men det kan være det samme:-P

En butikk her, og en butikk der, det blir fort brukt penger, da.


Nå er det ikke slik at folk slutter å handle hvis Torvbyen legges ned. Hvis de samme butikkene finner lokaler i gågata så vil jo folk dra dit i steden. De drar dit tilbudet er, de slutter ikke å handle om tilbudet blir flyttet noen hundre meter.

Så tar du vekk kjøpesentrene så har fortsatt byene et sentrum, eneste forskjellen er at sentrum blir et livlig sted.

Et problem som da fort vil oppstå er at folk velger å dra til de større kjøpesenterene utenfor bykjernen. Et eller annet sted vil det være kjøpesentere, og folk foretrekker en lett tilgjengelig plass hvor tilbudene er varierte og konsenterte. Kommer man stresset og sliten hjem fra jobb, så ønsker man ikke å fly rundt og lete etter parkeringsplasser i bykjernen, for så å måtte bevege seg over store avstander for å komme frem til butikkene.

Man kan jo bare se til langt større byer enn Fredrikstad. F.eks utenfor bykjernen i London finner man flere massive kjøpesentere og effektive "kjøpesentrerte" byggeplasser, ala det Dikeveien har utviklet seg til å bli. Parkeringsplasser og god infrastruktur er viktig, og det mangler vi totalt i Fredrikstad.

Men ellers er jeg enig i at bykjernen i Fredrikstad er fryktelig stygg. Det hadde ikke vært meg imot å jevne et par kvartaler med jorda for å vri/flytte gågata fra en eventuell ny togstasjon, forbi (gjennom) torvbyen, ned mot torget og over til den nye bydelen på FMV. Gågata er per i dag fryktelig malplassert i forhold til hvor folk oppholder seg i byen.

Da kunne man kanskje fikse litt på de trafikale problemene i byen i samme vending. :)

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340