Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 19 feb 07, 09:12
Endret: 19 feb 07, 09:12
Leser på Fredriksstad Blad at Arvid Ryen håper at et nybygg på Gressvikbrygga skal bli godtjent. Det håper jeg aldri det blir. Er det bare jeg, eller er det en økende tendens i denne byen til å oppføre horrible stygge bygg? Har arkitektene fått frie tøyler og kan starte å tegne egne egoprosjekter uten å ta hensyn til verken bygningene rundt eller bybildet som helhet?

Det startet vel i grunn med Torbyen på slutten av 80-tallet, allerede da ble folk stuet inn i kjøpesentere fremfor å lage liv i gågata, og utviklingen har bare fortsatt nedover. De gamle, og virkelig flotte bygningene i Fredrikstad, er i ferd med å drukne blant alle de nye bygningene som arkitektene på desperat måte prøver å lage blikkfang av. Med få unntak (Handelsbanken/Dressmann er flott, nytt og passer inn) syns jeg samtlige trekker Fredrikstads bybildet ned i gjørma.

Det er helt greit med en moderne bydel på Kråkerøy-siden, og ofte kan det med hell blandes nytt og gammelt også, men det har i mine øyne ikke fungert i det hele tatt i denne byen. Ikke før Kulturbyen ble skrinlagt kommer planene om å gjøre hele kvartalet om til kjøpesenter. Nybygget som kommer der Aristokraten har holdt hus ser heller ikke særlig vakkert ut. Det er vel ikke lenge før de asfalterer gatene i Gamlebyen og setter opp et digert parkeringshus midt på Kongens Torg.

De flotteste områdene i Fredrikstad er uten tvil der du også finner de eldste bygningene, det være seg Gamlebyen, området fra biblioteket ned mot Glomma og i enkelte bygårder i Storgata. De resterende bygningene begynner å bli et særdeles trist skue, og de få som prøver å faktisk lage noe frikst og spennende med litt gammel svong over seg, blir nedstemt og må gjøre om på planene. Arvid Ryen derimot, får vel trumfet igjennom sitt prosjekt, fordi det er nytt, moderne og helt sikkert kunsterisk.

Som sagt, den nye bydelen på Kråkerøy blir helt sikkert flott, hvis den blir gjennomført med stil og med helheten i bakhodet hele tiden. Sentrum anser jeg nesten som fortapt allerede. Det er ikke lenge før man kan parkere i Torvbyen, og trasket igjennom kjøpesenter til kjøpesenter via gangbroer helt til rådhuset. Vi må for alt i verden ikke gå uten at det er tak over hodet på oss!

Flere som syns byen forfaller desto mer den blir "pusset opp" med nye bygninger? Eller blir dette det eneste innlegget i denne tråden?

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f