Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 17 feb 07, 20:23

Jeg kan være til dels enig i det du skriver, men det er litt misforstått dette med kondis. Kondisjon er faktisk tiden det tar fra makspuls og ned til hvilepuls, altså hvor fort du henter deg inn. Utholdenhet er noe annet, dvs hvor lenge og mye du kan løpe yte på f eks 60, 80% og 100%.

Da jeg trente godt hadde jeg ett O2 opptak pr kilo muskel som tilsvarte ett godt elitenivå i norge, men jeg hadde elendig utholdenhet, fordi jeg hadde for mye muskler og trente altfor mye eksplosiv trening/vekter. Dessuten spiste jeg for dårlig kost. Dette gjorde at musklene hadde for lite karbohydrater til å ta opp blodet og da samtidig oksygenet i blodet.

Det jeg mener å få frem her er mye av det samme som du mener. Fordi fotballspillere hverken er sprintere eller maratonløpere så trenger de en alsidig trening, de trenger litt av begge deler. Tror egentlig utholdenheten, dvs evenen til å løpe langt på f eks 60-70% er ok, men eksplosiviteten mangler de. Og når de da tar en del 100% løp så går det igjen kraftig ut over utholdenheten resten av kampen.

For en fotballspiller gjelder det jo egentlig å kunne løpe fortest på 40meter, sjeldent løpene er lenger enn det, men samtidig skal de kunne løpe mange løp på 50% maskin.

Men her er det igjen store forskjeller på hva slags fysikk de forskjellige spillerene bør ha. En midtbanespiller må ha en mye bedre utholdenhet enn f eks en i midtforsvaret. I tillegg til at han trenger å være sterk i kroppen/duellspillet, eller evt ha ett lavt tyngdepunkt ;) En spiss i dag må være sterk i kroppen, rask på 40meter og kondisjon nok til å holde hodet klart til å utnytte mulighetene som kommer i løp av en kamp.

Etc etc..

Mye prat her nå, men skal jeg si hva jeg har erfart utfra hva jeg har sett FFK guttene gjøre på helsestudioet så trenger de seriøst en mer personlig oppfølging der. Makan til slapp trening har jeg ikke sett fra gamle tanter engang. De bare skummer seg igjenomm øvelsene uten noen som helst for for kvalitet, med noen untak selvfølgelig. Men de fleste blir knapt nok slitne. Svette blir de først når de avslutter med å løpe litt på trende-mølla. De spillerene som utmerker seg positivt er faktisk juniorspillerene.

FFK burde koste på seg å ha en ressurstrener på plass som følger opp gutta på gymmet såvel som på fotballbanen slik at de yter maks på hver trening.

Dette blir forhåpentligvis bedre nå hvor vi har flere trenere. FFK burde også coache spillerene mer på enkeltnivå, slik at vi faktisk klarer å videreutvikle de uslipte diamantene som byprosjektet kommer med. Det blir bortkastet å la unge talenter bare bli kastet inn i en stor A-lags tropp og overlatt til å klare seg selv.

En annen ting som de bør lære seg, er kosthold. Det er ikke få ganger gutta har endt opp på Mets og tatt en pizza  og Coca Cola ;)  Etter en eliteseriekamp. Bra kosthold!!  Det er ett av de viktgste måltidene, de etter trening og kamp. ;)
De skal selvsagt få kose seg de og, men alt til sin tid.

Hvem som har skylda for at gutta er dårlig trent er for meg helt uinteressant, det som teller er hvordan de skal bli bedre. Men sånn for syns skyld...... Det er Morgan sin skyld det og ;)

Peace out;)

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340