Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 28 des 06, 23:06
Opprinnelig postet av Kent

-----------------FFK STYRET (KLUBBEN)-----------------

             -------FFK SPORT ASA STYRET------

                                 ---ADM. DIR.---

 

Hva er egentlig funksjonen, oppgvene og begrensiningene til FFK STYRET og FFK SPORT STYRET? Hvordan er de tilknyttet hverandre og hva er hovedgrunnene til at begge eksisterer? Og hvem har i praksis mest "makt"?

 

Noen som sitter med hele bildet klart for seg?



FFK-styret er valgt av FFKs medlemmer ved generalforsamling.
FFK Sport ASAs styre er valgt av aksjonærene som har poster i aksjeselskapet FFK Sport ASA. Legg merke til at klubben her har 40% av stemmene, siden FFK faktisk sitter på 40% av aksjene.

Adm.dir i et aksjeselskap blir alltid ansatt av styret i samme aksjeselskap.

Det blir sagt at Klubben står over alt annet, men dette blir for meg tomme ord, for modellen vitner ikke om at klubben står over alt annet, for å si det mildt... Jo, klubben har 40% av aksjene, men det er langt fra et flertall, spesielt i et aksjeselskap hvor det er så vanlig at store aksjepost-eiere går sammen om stemmene...

Jeg skulle gjerne ha sett konkretisert -som det blir sagt - at klubben står over alt annet... Klubbens formelle makt gjennom modellen er i hvertfall helt minimal.

Sportsutvalget har jo representanter fra klubben (sportssjefen er vel utpekt av klubb, hvis jeg ikke tar helt feil), men det er bare en av seks (men har dobbeltstemme ved stemmelikhet)! Hvis vi idag ser på sportsutvalget, så kan man ikke akkurat si at det er helt i tungvektsklassen sånn fotballfaglig tror jeg vi kan si. Det er jo bare trener som sitter inne med oppdatert kunnskap om fotball... Og han har 16.6% av stemmene...

Nei, dess mer jeg får vite om åssen det er meninga at ting skal funke, dess mer kritisk blir jeg.

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340