Husk meg
Brukernavn
Passord

Morgan åpner for salg av Stadion

Flat Trådet Nøstet
Totalt 7 sider Alle

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 10 okt 06, 18:54

Morgan Andersen er ikke avvisende til et salg av navnet til nye Fredrikstad Stadion.

I stabæk har man planer om å selge navnet til den kommende stadion på Fornebu. I Aalesund heter hjemmebanen Color Line Stadion. Nå kan noe lignende bli tilfelle i Fredrikstad. 

- Valget er enkelt

- Vi lever i en hyperkommersiell hverdag alle tar del i. Uten kommersielle markedskrefter har ikke klubben noe levegrunnlag. Valget er enkelt for absolutt alle parter, forteller konstituert daglig leder i FFK, Morgan Andersen, til

Nrk Østfold

 

Hvor mye mener dere vi bør ha for navnet?


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 10 okt 06, 18:58

Ingenting!

 

For det skal ikke selges!!!!!


Jello B

Juniorspiller

Ble medlem: 16 jun 03
Innlegg: 161

Lagt til: 10 okt 06, 19:16
Er ikke det spor begeistret for dette, mener at noen sentrale personer i klubben tidligere har uttalt at det ikke var aktuelt med noe annet navn enn Fredrikstad Stadion, men alt er vel tilsalgs for penger, h....

schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 10 okt 06, 19:28
Det synes jeg er latterlig!!! Colourline stadion er jo det mest komiske navnet på en stadion og håper ikke FFK gir etter ffor de pengene!!! Men blir vel Morgan som får siste ordet

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 10 okt 06, 19:30
Skrev noe om dette i en annen tråd:

"Jeg tror at tribunenavnene er noe som faktisk kommer til å bli tatt i bruk blant folk og dermed er det ganske god reklame. Det er mye enklere å si "fb-svingen" enn "tribune sør". Det er bare å se til vår hovedstad og hvor flittig brukt "VG-svingen", "Cola", "Postbanken" osv er i bruk."

"Derimot tror jeg aldri noen ville finne på å kalle Fredrikstad stadion for noe annet enn "stadion" eller rett og slett "Fredrikstad stadion" uansett hva navnet måtte bli solgt og døpt om til å bli. Det er i alle fall et veldig godt argument for meg å selge stadionnavnet dersom det bringer inn god kapital. I utgangspunktet er jeg imot å selge stadionnavnet, men har blitt mer og mer overbevist for salg når jeg hører hvor mye kroner det faktisk bringer inn. 30-60 millioner kroner over ti år er latterlig mye penger kun for et fiktivt navn."

---------------------------

Ansvarlig redaktør


Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 10 okt 06, 19:36
Synes jeg har merket en kursendring i denne saken etter at Morgan Andersen kom inn i klubben og har begynt å uttale seg. Tidligere mener jeg man har vært veldig klare på at stadionnavnet ikke skal selges. Kun tribuneseksjoner. Men nå virker det som man nærmest har bestemt at stadionnavnet likevel vil selges til høyestbydende. Jeg synes det er trist, selv om jeg likevel alltid kommer til å si "stadion".

schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 10 okt 06, 19:37

Opprinnelig postet av Holters
Skrev noe om dette i en annen tråd:

"Jeg tror at tribunenavnene er noe som faktisk kommer til å bli tatt i bruk blant folk og dermed er det ganske god reklame. Det er mye enklere å si "fb-svingen" enn "tribune sør". Det er bare å se til vår hovedstad og hvor flittig brukt "VG-svingen", "Cola", "Postbanken" osv er i bruk."

"Derimot tror jeg aldri noen ville finne på å kalle Fredrikstad stadion for noe annet enn "stadion" eller rett og slett "Fredrikstad stadion" uansett hva navnet måtte bli solgt og døpt om til å bli. Det er i alle fall et veldig godt argument for meg å selge stadionnavnet dersom det bringer inn god kapital. I utgangspunktet er jeg imot å selge stadionnavnet, men har blitt mer og mer overbevist for salg når jeg hører hvor mye kroner det faktisk bringer inn. 30-60 millioner kroner over ti år er latterlig mye penger kun for et fiktivt navn."

 

Jeg er enig at de skal selge tribunene, der bryr jeg meg ikke, det er bare positivt. Derimot synes jeg det blir idiotisk å kalle det noe annet enn stadion eller Fredrikstad stadion!!! Da ødelegges fotballen igjen av pengene!!!

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 10 okt 06, 19:52
Dette har jeg dessverre fryktet lenge. Det er synd at litt av sjelen til en klubb kan selges for penger, og lar vi dette passere, hva blir da det neste?

Sjelen til klubben er i grunn en flott kake, litt etter litt blir det tatt biter av denne kaka, og selger vi stadionnavnet står vi snart igjen med bare smuler.

Er redd at de pengene som strømmer inn i klubbene i skrivende stund omtrent vil få en inflasjon i norsk fotball, og at fire, fem millioner ikke kommer til å være verdt det de er i dag (aner ikke hvor mye vi får for stadionnavnet). Jo mer penger som blir sprøytet inn i klubbene, desto dyrere vil spillerne og lønningene deres bli. En jevn strøm av økte inntekter kan være sunt, men det vi har opplevd de siste årene nå begynner å skremme meg. Vi vil få en blåmandag en gang i fremtiden, og da har vi brått solgt unna alt som kan gi oss inntekter, og investorene og sponsorene har omtrent all makt i klubbene.

For de pengesterke kommer ikke til å stoppe ved stadionnavn, de kommer til å fortsette å finne andre måter på å fremme sitt firma/ego på ved å gi penger til klubbene, som ser ut til å miste alt av dybdesyn.

BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 10 okt 06, 19:58

110% enig med Morgan: Valget er latterlig enkelt!

Selg navnet og bokfør millionene!

Sier jo ikke nei til det. Vi vil jo kalle det for Stadion uansett...

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


Traktorgutt

Bedriftsspiller
Ble medlem: 04 okt 06
Innlegg: 8

Lagt til: 10 okt 06, 20:12

For de pengesterke kommer ikke til å stoppe ved stadionnavn, de kommer til å fortsette å finne andre måter på å fremme sitt firma/ego på ved å gi penger til klubbene.
[/quote]

Jeg synes det er topp at de pengesterke fortsetter å gi penger til klubbene. Fredrikstadfolk kommer selvfølgelig til å dra på stadion uansett hva den heter. Snakket med ei jente fra Aalesund i sommer, ho snakket om stadion i Aalesund. Gjester kaller den for Colour Line. Sånn kommer det vel til å bli her også HVIS stadionavnet blir solgt. Jeg skal ihvertfall på stadion minst to ganger til i år............


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 10 okt 06, 21:44
Jeg er litt enig med FFK 1903 her, selv om det er lett å tenke at folk kommer til å kalle det for stadion alikevel. Klubbsjela svinner hen litt etter litt. Det gjelder alltid å finne den gylne middelvei. Slik er det alltid. Se bare på Barcelona, og hvordan de har drevet med suksess i alle år. Har alltid beundret den klubben som har nektet å ha reklame på drakta. Men selv de har jo til en viss grad  gitt etter nå da.
Jeg synes det er å gitt litt vel mye etter for penger det å selge stadionnavnet. Jeg klarer ikke å se Arsenal som Arsenal lenger. Emirates stadium blir aldri som Highbury. Jeg tenker Emirates når jeg hører Arsenal. Bra for Emirates, men jeg tror klubben på sikt vil bli svekket. De har solgt sjela si på en måte.

sveinung

Knøttespiller
Ble medlem: 01 apr 04
Innlegg: 58

Lagt til: 10 okt 06, 21:53
FFK har ikke noe valg.  Som MA sier, er det harde kommersielle realiteter som gjelder.  AaFK har solgt stadionnavnet, Start likeså, og de øvrige klubbene i TL kommer til å gjøre det samme, kanskje med unntak av RBK , samt Lyn som ikke lenger eier Ullevaal.  (VIF kommervel også til å bygge nytt) Hvis FFK ikke gjør det, vil vi ha 3 - 5 millioner mindre i årlige inntekter enn konkurrentene i bunn.    Og det vil selvfølgelig gå ut over den sportslige satsingen.

---------------------------

Tippy


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 10 okt 06, 21:58
Synes det er utrolig trist om stadion skal hete noe annet enn stadion. Det viser igjen hvor grådige folk er etter penger. Det blir som å selge sin egen sjel Trist at fotballen bare ødelegges av penger. er vel den sporten det finnes mest korrupsjon og svarte penger i. Jeg synes at FFK som er så rik på fotballkultur ikke skal synke så dypt, da kan vi ikke kalle oss aristokrater mer med æren i behold

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 10 okt 06, 22:03

Hvor mener du man ellers skal hente inn disse enorme inntektene fra, schpa84...?

Realiteten er ikke som i Kardemommeby!

---------------------------

Ansvarlig redaktør


Traktorgutt

Bedriftsspiller
Ble medlem: 04 okt 06
Innlegg: 8

Lagt til: 10 okt 06, 22:07

Har respekt for de som har sterke følelser for klubben. Men denne sjela som noen nevner, forsvant ikke den da nåværende stadion ble bestemt flyttet? FFK kommer selvfølgelig til å bestå uansett navn på den nye stadion. Mest mulig penger inn i kassa er viktigst synes jeg, men håper at den nye stadion blir hetende Fredrikstad Stadion. Som Ole Brum sier jeg: Ja takk, begge deler! 


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 10 okt 06, 22:16
Synes ikke penger er det viktigste for en klubb. Går faktisk an å bygge et lag uten å kjøpe seg et helt lag som Chealsea. finnes en rekke eksempler på klubber som har håvet inn masse penger, men ikke blitt noe bedre klubb for det. Synes at tribunene kan få navn, men ikke stadion. Synes mye av sjela blir bevart nettopp fordi de velger å benytte seg av FMV Da får den litt historisk preg over seg og

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 10 okt 06, 22:17
Får ffk go deal på salg av stadio navnet, synes jeg det er flott, men stadion er og vil alltid bli stadion her hos meg, Jeg drar på stadion hver hjemmekamp uansett, samma faan hva navnet er.

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Plankehaugen trenger ingen ULTRAS


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 10 okt 06, 22:18

Opprinnelig postet av schpa84
Synes ikke penger er det viktigste for en klubb. Går faktisk an å bygge et lag uten å kjøpe seg et helt lag som Chealsea. finnes en rekke eksempler på klubber som har håvet inn masse penger, men ikke blitt noe bedre klubb for det. Synes at tribunene kan få navn, men ikke stadion. Synes mye av sjela blir bevart nettopp fordi de velger å benytte seg av FMV Da får den litt historisk preg over seg og

 

Stava Chelsea feil

 

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


Jello B

Juniorspiller

Ble medlem: 16 jun 03
Innlegg: 161

Lagt til: 10 okt 06, 22:39
Opprinnelig postet av BøgeJon

110% enig med Morgan: Valget er latterlig enkelt!

Selg navnet og bokfør millionene!

 

Er rungende uenig med deg. Hvem er det er bilde av på brukerbildet forresten??


Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06
Innlegg: 1129

Lagt til: 10 okt 06, 22:41
uansett må budsjettet opp til neste år vi vi skal klatre på tabellen.

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 10 okt 06, 23:00
nei til salg av stadionnavn...  det vi får inn der er uansett småpenger i det lange løp..... og i verste verste fall: er jeg mer klar for å leie bort navnet, enn å selge det for evig tid..

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 10 okt 06, 23:03
Endret: 10 okt 06, 23:09
Opprinnelig postet av Husgutt
nei til salg av stadionnavn...  det vi får inn der er uansett småpenger i det lange løp..... og i verste verste fall: er jeg mer klar for å leie bort navnet, enn å selge det for evig tid..

Er nok over hodet ikke snakk om "til evig tid", men over en tiårs periode. Color Line har 100 år på Aalesund sin stadion, men de betalte hele regninga for byggingen. Det blir litt annerledes. Si vi får inn 30-60 millioner over 10 år, så er det faktisk 3-6 millioner i året og kanskje mer enn en hovedsponsor bringer inn!

Sparebanken Sør betaler rundt 60 millioner over ti år for navnet til Starts nye stadion:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article64805.ece

Dette er faktisk vanvittige summer!


Edit: Jeg søkte litt til og fant ut at de betalte 35 millioner kroner for navnet på stadion:

http://www.sor.no/default.asp?d=426747

De resterende 20 millionene var for å være hovedsponsor de neste tre årene. Viste seg at totalpakken var 55 millioner.

Det er fortsatt store summer! :)

---------------------------

Ansvarlig redaktør


frekkrik

A-lagspiller
Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 562

Lagt til: 10 okt 06, 23:12
Mener jeg leste at Sparebanken sør skulle la supporterne avgjøre hva den nye stadion deres skulle hete jeg, eller er jeg helt på bærtur her...

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 10 okt 06, 23:14
Opprinnelig postet av frekkrik
Mener jeg leste at Sparebanken sør skulle la supporterne avgjøre hva den nye stadion deres skulle hete jeg, eller er jeg helt på bærtur her...

Det er lagt ut en avstemning, men den er visst bare veiledende. Sparebanken skal ha siste ordet selv.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 10 okt 06, 23:16
Det skulle ikke forundre meg om klubber som gikk nok i pluss vil være interesserte i å kjøpe tilbake navnet de hadde en gang. 3 mill i året over en 10årsperiode virker ikke nok. Det skal koste å bryte sterke tradisjoner mot befolkningens vilje.
Minst 10mill i året.

frekkrik

A-lagspiller
Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 562

Lagt til: 10 okt 06, 23:19
Jeg må si at for meg er det ett fett, kommer aldri til å si noe annet enn stadion uansett... Kan dette hjelpe klubben til å bli bedre på de fleste områder, så sekg for alt det er verdt!

frekkrik

A-lagspiller
Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 562

Lagt til: 10 okt 06, 23:23

Opprinnelig postet av Shadar
Jeg er litt enig med FFK 1903 her, selv om det er lett å tenke at folk kommer til å kalle det for stadion alikevel. Klubbsjela svinner hen litt etter litt. Det gjelder alltid å finne den gylne middelvei. Slik er det alltid. Se bare på Barcelona, og hvordan de har drevet med suksess i alle år. Har alltid beundret den klubben som har nektet å ha reklame på drakta. Men selv de har jo til en viss grad  gitt etter nå da.
Jeg synes det er å gitt litt vel mye etter for penger det å selge stadionnavnet. Jeg klarer ikke å se Arsenal som Arsenal lenger. Emirates stadium blir aldri som Highbury. Jeg tenker Emirates når jeg hører Arsenal. Bra for Emirates, men jeg tror klubben på sikt vil bli svekket. De har solgt sjela si på en måte.

 

Det at Barcelona har gitt etter blir vel feil å si? De støtter jo kun en god sak med unicef reklame, samtidig som de GIR bort 0.7 prosent av inntektene sine! Det er klubben sin det


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 10 okt 06, 23:23
Så vidt jeg vet har ingen kjøpt navnet til Viking Stadion, likevel så tjener den klubben en drøss av penger, og hadde en god del millioner i overskudd første halvår i år, og det etter å ha kjøpt en del spillere. De tjener penger på kreative måter, blant annet ved å leie ut hele stadion til konsertarrangementer etc. Nå vil sikkert noen komme med poenget at "se hvor de ligger", men dette har ikke noe med manglende inntekter å gjøre, da de tross alt har kjøpt seg et helt nytt lag, det er andre områder som har gjort at Viking har mislyktes.

Selvfølgelig er det slik at alle vil kalle det å gå på stadion, uansett hva pengerike folks kreative hjerner finner på av nytt navn. Men likevel, det er viktig å si nok er nok, ikke noe mer er til salgs. For hvis man ikke kan takke nei til 3-5 millioner per år for et stadionnavn, hvor går egentlig grensen? Hvis noen gir oss 10 millioner for klubbfargene, er det da greit om vi spiller i samme farger som Rema 1000, fordi de ga det høyeste budet? Vi har hatt denne diskusjonen mange ganger før, og da har de fleste sagt at grensen går ved stadionsalget. Men mye vil ha mer, så jeg frykter at dette ikke stopper der. Pengene kommer til å ødelegge fotballen enda mer enn det den har gjort nå.

Og hva skjer egentlig den dagen pengegaloppen tar slutt, og sponsorene trekker seg ut og videre til mer spennende utstillingsvindu? Da står klubben igjen uten pengetilførsel med overbetalte spillere som forlange de vanlige lønningene sine. For hvis noen trodde at sponsorer og investorer var trofaste folk, så må de tro om igjen, de snur på en femøring om de ser andre muligheter for å tjene enda mer penger. Og slike folk ville ikke jeg stolt på som de som balanserer et budsjett. Å selge stadionnavnet ser sikkert fabelaktig ut økonomisk på kort sikt, men er skeptisk til hva det vil føre til på lang sikt. En dag er ikke norsk fotball like interessant som den er i dag, faktisk, vi har vel allerede i år sett en stor nedgang i antall supportere som drar på kamp, selv om serieinnspurten er minst like spennende som i fjor. Hypen rundt norsk fotball kommer til å ta slutt en dag, og da er det de som har tenkt langsiktig som kommer til å glise, og de som har solgt rubbel, bit og sjela si som kommer til å få en blåmandag, selv om det sikkert høres betryggende ut med faste inntekter over ti år.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 10 okt 06, 23:48
Endret: 10 okt 06, 23:59

FFK1903: Hvis noen gir oss 10 millioner for klubbfargene, er det da greit om vi spiller i samme farger som Rema 1000, fordi de ga det høyeste budet?


Dette er ikke i nærheten av å være det samme og det vet du selv. Stadionsjela til Fredrikstad stadion ligger på Holmen og vi er i ferd med å bygge en ny stadion. "Stadion" som alle er så knyttet til og som heter Fredrikstad stadion blir lagt i ruiner og dermed må det være muligheter for å tenke nytt og kreativt. Stadion på FMV burde i det minste hete "Nye Fredrikstad stadion" om man tenker som deg - altså kun setter tradisjoner i høysetet - og dermed minne gamle, ærverdige Fredrikstad stadion. Å sammenligne det å sette et reklameskilt på toppen av et nytt, moderne stadion blir over hodet ikke det samme som å selge draktfargene og det burde du innse selv. Stadion vil alltid være stadion for folket i byen uansett hvilket navn som fiktivt måtte lyse fra et reklameskilt.

FFK1903: Og hva skjer egentlig den dagen pengegaloppen tar slutt, og sponsorene trekker seg ut og videre til mer spennende utstillingsvindu? Da står klubben igjen uten pengetilførsel med overbetalte spillere som forlange de vanlige lønningene sine. For hvis noen trodde at sponsorer og investorer var trofaste folk, så må de tro om igjen, de snur på en femøring om de ser andre muligheter for å tjene enda mer penger. Og slike folk ville ikke jeg stolt på som de som balanserer et budsjett.


Hehe. Dette avsnittet må jeg egentlig bare riste på hodet og le av. Jeg fatter ikke i det hele tatt hva poenget ditt er. Hva er det du egentlig mener? At klubben ikke skal basere budsjettet sitt på den nåværende hypen og de nåværende inntektene, da det engang i fremtiden kan være mulig at interessen for fotball synker? Pengegaloppen? Du mener at vi skal satse på å drive en klubb med budsjetter lik billettinntektene?


Sjansen for at sponsorer kan trekke seg ut etter endt kontrakttid vil ALLTID være til stedet og denne sannsynligheten er da over hodet ikke større i situasjonen hvor man selger et stadionnavn? Usikkerhet er hverdagen i marketing. Fordelen med å selge stadionnavnet er jo at man er GARANTERT en god slump med penger over rimelig LANG sikt. 10 år er faktisk lang tid i fotballsammenheng.


Hver eneste år må markedsavdelingen ut for å jakte på sponsorer og for å hale budsjettene i havn. Risikoen ved at sponsorer trekker seg ut vil man ALLTID ha og dette har ingenting med salg av et stadionnavn å gjøre. Fotballklubber lever av sponsoravtaler og risikoen er ikke noe mindre når det gjelder salg av reklameplasser på stadion, på nettsider, på drakter og så videre. Jeg ser egentlig ikke argumentene dine her i det hele tatt, da dette ikke engang er noe særegent for fotball

FFK1903: Å selge stadionnavnet ser sikkert fabelaktig ut økonomisk på kort sikt, men er skeptisk til hva det vil føre til på lang sikt.


Kort sikt? Hvordan får du det til at 10 år er kort sikt? Det er jo det stikk motsatte...

FFK1903: En dag er ikke norsk fotball like interessant som den er i dag, faktisk, vi har vel allerede i år sett en stor nedgang i antall supportere som drar på kamp, selv om serieinnspurten er minst like spennende som i fjor. Hypen rundt norsk fotball kommer til å ta slutt en dag, og da er det de som har tenkt langsiktig som kommer til å glise, og de som har solgt rubbel, bit og sjela si som kommer til å få en blåmandag, selv om det sikkert høres betryggende ut med faste inntekter over ti år.


Nå er det vel bare i Fredrikstad at tilskuertallet har synket noe, mens rundt om i landet har det vel jevnt over økt eller holdt seg rimelig stabilt. Den jevne Tippeligaen og den ekstreme eksponeringen i media har vel gjort norsk fotball mer attraktivt enn noensinne tidligere og den nye tv-avtalen har sikret interessen for noen år fremover.


Husk at Fredrikstad var nyopprykkede og det er HER I BYEN at hypen har vært størst. Til året vil vi garantert få et nytt løft med en ny stadion og deretter må det faktisk sportslig suksess til for å opprettholde suksessen. Og det krever kapital.


At det "en gang i fremtiden (nesten "once upon a time") kan være mulig at dersom atte men om dersom" er problemstillinger man må forholde seg til når de er aktuelle. Det er ikke slik at med et knips forsvinner all interessen for norsk fotball. I morgen bestemmer TV2 seg for å legge ned fotballavdelingen! Dette er endringer som vil skje over et visst tidsperspektiv, og det vil være en form for kontinuitet over det hele. Da vil det være viktig å være flinke til å tolke sykdomstegnene som eventuelt oppstår.


Nei, takke seg til at det sitter fornuftige, belærte folk rundt om i de fleste bedriftene her i landet – forhåpentligvis i FFK også. Hadde alle hatt det samme synet som deg FFK1903, så hadde vi aldri sett noen form for innovasjon i det hele tatt, men stått på stedet hvil.


Når det er sagt, så er jeg i utgangspunktet imot å selge stadionnavnet, men det må gå an å se en sak fra flere sider. Hvis utleie av stadionnavnet kan bringe inn mangfoldige millioner i året, så er dette faktisk inntekter som hjelper klubben om vi skal klatre oppover tabellen. Jeg er i alle fall ikke fornøyd med å kave i bunnen hvert eneste år eller å etablere oss som middelhavsfarere. Det er viktig å innse at vi faktisk ikke er like attraktive eller like heldige som Rosenborg, Brann, Vålerenga og Viking som er store, velutviklede og veletablerte klubborganisasjoner basert i Norges fire største byer, og da må man spe på med inntekter på andre vis.


Det er viktig å sette seg mål som man strekker seg mot, og når man når de målene, så må man sette nye for strekke seg videre. Til neste år bør man strekke seg mot Royal League!


(Eventuelt opprykk og en ny cupfinale )

---------------------------

Ansvarlig redaktør


mygg

A-lagspiller
Ble medlem: 23 sep 03
Innlegg: 243

Lagt til: 11 okt 06, 00:08
Endret: 11 okt 06, 00:16
Opprinnelig postet av Holters

FFK1903: Hvis noen gir oss 10 millioner for klubbfargene, er det da greit om vi spiller i samme farger som Rema 1000, fordi de ga det høyeste budet?


Dette er ikke i nærheten av å være det samme og det vet du selv. Stadionsjela til Fredrikstad stadion ligger på Holmen og vi er i ferd med å bygge en ny stadion. "Stadion" som alle er så knyttet til og som heter Fredrikstad stadion blir lagt i ruiner og dermed må det være muligheter for å tenke nytt og kreativt. Stadion på FMV burde i det minste hete "Nye Fredrikstad stadion" om man tenker som deg - altså kun setter tradisjoner i høysetet - og dermed minne gamle, ærverdige Fredrikstad stadion. Å sammenligne det å sette et reklameskilt på toppen av et nytt, moderne stadion blir over hodet ikke det samme som å selge draktfargene og det burde du innse selv. Stadion vil alltid være stadion for folket i byen uansett hvilket navn som fiktivt måtte lyse fra et reklameskilt.

 

Jeg ser ikke helt logikken i argumentet ditt. De eneste argumentene jeg kan se at du kommer med er "det vet du selv" og "det burde du innse selv".

 

Hvorfor kan man ikke selge draktfargene? Hvor er den prinsipielle grensa mellom å selge stadionnavnet og å selge hele drakta? Morgan Andersen har sagt at i utgangspunktet så er ikke stadionnavnet til salgs, men dersom det kommer seriøse bud må man vurdere de seriøst. Dersom det kommer et seriøst bud fra Rema 100, på mangfoldige millioner, burde man ikke da seriøst vurdere å skifte farger på drakta? Jeg ser ikke forskjellen.

 

For meg handler fotball om mer enn bare business. Business styrer mer og mer av fotballen i Norge og internasjonalt. Men man trenger ikke like det.

 

 


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 11 okt 06, 00:18
Opprinnelig postet av mygg
Opprinnelig postet av Holters

FFK1903: Hvis noen gir oss 10 millioner for klubbfargene, er det da greit om vi spiller i samme farger som Rema 1000, fordi de ga det høyeste budet?


Dette er ikke i nærheten av å være det samme og det vet du selv. Stadionsjela til Fredrikstad stadion ligger på Holmen og vi er i ferd med å bygge en ny stadion. "Stadion" som alle er så knyttet til og som heter Fredrikstad stadion blir lagt i ruiner og dermed må det være muligheter for å tenke nytt og kreativt. Stadion på FMV burde i det minste hete "Nye Fredrikstad stadion" om man tenker som deg - altså kun setter tradisjoner i høysetet - og dermed minne gamle, ærverdige Fredrikstad stadion. Å sammenligne det å sette et reklameskilt på toppen av et nytt, moderne stadion blir over hodet ikke det samme som å selge draktfargene og det burde du innse selv. Stadion vil alltid være stadion for folket i byen uansett hvilket navn som fiktivt måtte lyse fra et reklameskilt.

 

Jeg ser ikke helt logikken i argumentet ditt. De eneste argumentene jeg kan se at du kommer med er "det vet du selv" og "det burde du innse selv".

Hvorfor kan man ikke selge darktfargene? Hvor er den prinsipielle grensa mellom å selge stadionnavnet og å selge hele drakta? Morgan Andersen har sagt at i utgangspunktet så er ikke stadionnavnet til salgs, men dersom det kommer seriøse bud må man vurdere de seriøst. Dersom det kommer et seriøst bud fra Rema 100, på mangfoldige millioner, burde man ikke da seriøst vurdere å skifte farger på drakta? Jeg ser ikke forskjellen.

For meg handler fotball om mer enn bare business. Business styrer mer og mer av fotballen i Norge og internasjonalt. Men man trenger ikke like det.

 

 


Jeg er enig i at business styrer mer og mer av fotball, men det jeg mente over var at drakfargene tross alt er langt mer hellig enn et stadionnavn, og da spesielt når vi bygger et helt nytt stadion på en helt ny beliggenhet. Det er draktfargene man ikler seg når man skal heie frem laget, det er draktfargene som symboliserer laget, altså "de rødhvite entrer banen", "rødbuksene" og lignende. Det har nærmest blitt en vane å selge stadionnavn og når "alle andre" gjør det, så sakker man akterut når det gjelder inntekter - noe FFK ikke har råd til å gjøre.

I tillegg vil man alltid kalle stadion for stadion, altså en spade for en spade, uansett hva man eventuelt leier ut navnet til å bli. Hvor mange sier egentlig Fredrikstad stadion uansett? Jeg sier i alle fall for det meste stadion. Å endre draktfargene derimot er noe som vil radikalt endret hele imaget og hvordan man omtaler laget. "DNB Stadion" vil fortsatt være "Fredrikstad stadion" for folkemengden, men endrer du draktfargene til rosa og turkis, så kan man ikke lenger kalle seg "rødhvit" eller lignende.

For øvrig ristet jeg mest over argumentasjonen til FFK1903 nedover i innlegget hans. Det henger ikke ikke på greip i det hele tatt.

Hadde du ingen kommentarer til nesten av innlegget, var det fornuftig eller hang du deg bare opp i draktfargene?

---------------------------

Ansvarlig redaktør


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 11 okt 06, 00:21

Jeg må si meg enig i det meste FFK1903 sier og uenig i det meste Holters sier. 10 år er faktisk kort sikt....for 10 år siden var det 2.div på FFK, mens på lang sikt er FFK et storlag.

Det er ikke å stikke under en stol at pengegalloppen i fotballen i norge er bekymringsverdig. Klubbene drar på seg store økonomiske forpliktelser i form av spiller- og administrasjonslønninger, forpliktelser som vanskelig lar seg håndtere med den økonomiske smellen det ville være å rykke ned eller å miste en storsponsor. Det er ikke slik at utgiftene blir mindre så snart inntektene minker. Spillere blir heller sittende ut kontrakter enn å måtte gå ned i lønn i andre klubber (se på f.eks Hornseth eller Eirik Bakke). Slike forpliktelser kan knekke en klubb.  Og hvor kommer fordelen av å selge stadionnavnet hvis alle gjør det?

Hva er det neste trinnet etter å selge stadionnavnet? Draktfarger? Ønsker vi tilstander som "Beijing HYUNDAI Football Team" eller "Red Bull Salzburg"? Jeg kaster opp litt inni munnen av tanken på "Fredrikstad EUROPRIS Football Club".

Hadde du kalt sønnen din for Per Terje Høili Holter hvis du fikk 3 mill i året for det?

Her er det ikke snakk om kommunstiske sympatier eller liknende, jeg er for markedsliberalisme på områder hvor det gir framganger i form av flere  eller bedre arbeidsplasser, lavere kostnader, bedre produkter eller større grad av valgfrihet. I en svært begrenset bransje, som profesjonell fotball må sies å ha, så skaper som regel markedøkonomi unødvendig store økonomiske svingninger og ender opp med få store aktører som gjør  som de vil.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 11 okt 06, 00:26
Endret: 11 okt 06, 00:43
Beklager at jeg ikke delte opp svar/spørsmål like godt som deg, men jeg er sabla trøtt, så du får lese litt frem og tilbake

Spørsmålet var egentlig for å lodde stemningen, over hvor langt enkelte var villige for å gå for millioner inn på kontoen. Om det ikke er det samme kan vi være enig om, men at det ikke er så fjernt inn i fremtiden at det kan bli aktuelt vil jeg tro stemmer bra. Det finnes allerede klubber som har skiftet navn...

Mulig poenget mitt kom dårlig frem i det andre avsnittet, men for å forklare det kort, så liker jeg ikke tanken på å bli avhengig av disse ekstramillionene, som vi sikkert kommer til å bli. Mer penger, betyr større utgifter. Hva gjør vi den dagen disse sponsormillionene blir brukt andre steder enn på FFK, vi har da store utgifter som blir delvis betalt av disse millionene. Jeg ser selvsagt poenget ditt, men frykter at klubben kommer til å ta disse pengene som en selvfølge inntil den dagen de ikke er der lengre. For interessen for norsk fotball vil dale, slike ting går i bølger, og akkurat nå har vi nådd toppen, tror jeg. Vi har sett økonomsike kollapser innen fotball før, og vi vil se det igjen, akkurat som ingen tror at nedturen etter jappetiden kan gjenta seg, selv om det ser ut som den gjør det akkurat nå. Folk tjener mye penger, og bruker like mye og setter seg selv i gjeld. Det kommer en blåmandag der også, uten sammenligning for øvrig. Selv om dette sikkert minner mye om alle andre sponsorkontrakter og at vi likevel kommer til å bli avhengig av dem som jeg frykter, så blir det i mine øyne ikke likevel helt det samme, og ikke nødvendig for å få hjulene til å gå rundt.

I det neste avsnittet har jeg faktisk en link som svar

Hele 9 av 12 klubber har altså opplevd en nedgang. Kun de tre øverste lagene (som også var tippet øverst) har opplevd en oppgang. Mange av klubbene har mindre nedgang, men det er likevel rart. Og Viking ser vel nå at effekten av et nytt stadionanlegg minker allerede nå. Selv med tusen ny seter som drar opp snittet litt i toppkampene så har de opplevd en nedgang i tilskuerantallet.

Du er selvfølgelig rett i at ny stadion til neste år gir et boost i tilskuersnittet, og at det derfra trenger sportslig suksess for å holde seg oppe. Men jeg mener at vi ikke trenger å ofre stadionnavnet for dette.

Joda, det skjer ikke på et sekund at fotballinteressen minker, men vi har da sett før at en blåmandag kommer overraskende på klubbene, og vil gjøre det igjen. Og om faresignalene er der ute, er det ikke sikkert noen fanger dem opp før det er for sent.

Jeg er faktisk ganske så innovativ av meg, tro det eller ei , men jeg ser ikke at salg av stadionnavnet skal være nødvendig for å nå målene FFK har satt seg. Det er greit å være nytenkende og se hvor klubben kan få tak i flere penger, men de burde sett andre steder først, og sett på det å selge en bit av klubben som en slags nødløsning. Jeg hadde skjønt det om dette var forskjellen mellom konkurs og fortsatt eksistens, men det er det ikke. Og hvis vi skulle få 35 millioner over ti år for stadionnavnet, hva gir egentlig 3,5 millioner oss? En ekstra spiller i året? Er jo flott det, men jeg tror den nye stadion alene vil innbringe nok penger, problemet er vel heller å skaffe oss riktige spillere, noe som til tider har vært et større problem enn pengene.

Og 3-6 millioner er egentlig så veldig mye, slike penger forsvinner fort mellom to papirmøller. Litt her og litt der og vips så er det ikke mye sportslig suksess de kan utrette. Jeg tviler i hvert fall på at disse pengene blir øremerket spillerkjøp.

Hmmm, noe sier meg at jeg burde ha skrevet innlegget i våken tilstand, for jeg tviler på at jeg fikk frem poenget mitt denne gangen heller. Men jeg lover, det er det et eller annet sted...

mygg

A-lagspiller
Ble medlem: 23 sep 03
Innlegg: 243

Lagt til: 11 okt 06, 00:28
Endret: 11 okt 06, 00:29

Opprinnelig postet av Holters
Jeg er enig i at business styrer mer og mer av fotball, men det jeg mente over var at drakfargene tross alt er langt mer hellig enn et stadionnavn, og da spesielt når vi bygger et helt nytt stadion på en helt ny beliggenhet. Det er draktfargene man ikler seg når man skal heie frem laget, det er draktfargene som symboliserer laget, altså "de rødhvite entrer banen", "rødbuksene" og lignende. Det har nærmest blitt en vane å selge stadionnavn og når "alle andre" gjør det, så sakker man akterut når det gjelder inntekter - noe FFK ikke har råd til å gjøre.

I tillegg vil man alltid kalle stadion for stadion, altså en spade for en spade, uansett hva man eventuelt leier ut navnet til å bli. Hvor mange sier egentlig Fredrikstad stadion uansett? Jeg sier i alle fall for det meste stadion. Å endre draktfargene derimot er noe som vil radikalt endret hele imaget og hvordan man omtaler laget. "DNB Stadion" vil fortsatt være "Fredrikstad stadion" for folkemengden, men endrer du draktfargene til rosa og turkis, så kan man ikke lenger kalle seg "rødhvit" eller lignende.

For øvrig ristet jeg mest over argumentasjonen til FFK1903 nedover i innlegget hans. Det henger ikke ikke på greip i det hele tatt.

Hadde du ingen kommentarer til nesten av innlegget, var det fornuftig eller hang du deg bare opp i draktfargene?

 

Ang draktfarger / stadionnavn: Jeg syntes dette ligner på skjønnsmessige forskjeller - du trekker grensa mellom stadionnavn og draktfarger later det til. Selv om du i et tidligere innlegg sier du helst ikke ønsker å selge stadionnavnet heller, men argumenterer for at man bør være åpen for det.

 

Min grense går allerede ved stadionnavnet.

 

Ang FFK1903 så er jeg uenig med ham i at dette nødvendigvis er kortsiktige løsninger - skulle man gå for å selge stadionnavnet så er vel tidsperspektivet avhengig av de avtalene man setter opp. Blir ikke mer kortsiktig enn hva FFK klarer å forhandle fram.

 

Derimot har FFK1903 poenger når det gjelder "pengegallopp" i norsk fotball. Tippeligaspillere er urimelig dyre her i landet. En tippeligaspiller som ønsker å bli proff i England ser ut til å ha vanskeligere med å komme seg ut enn for noen år tilbake - mye pga prisnivå. Men dette er litt på siden av debatten om "klubbsjela" - med mindre man mener at klubbsjela kan selges bare budet er høyt nok.

 

  


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 11 okt 06, 10:03

Hvis noen er villig til å betale for å ha navnet på Stadion så blir jeg faktisk litt stolt på vegne av klubben. Dette gir større muligheter til sportslig satsning, og det er noe jeg setter pris på. Tippeligaen er under stor utvikling. Klubbenes budsjetter blir stadig større i tråd med økte TV inntekter og økte billett inntekter. Strømsgodset vil ha et busjett på mer enn 50 mill neste sesong, og AAFK har hatt et større budsjett enn FFK denne sesongen til tross for at de er i adecco ligaen. Å si nei til pengene er det samme som å ønske seg nedover i divisjons systemet.

Sammenligningene med Barcelona er mildt sagt latterlig.

 

Det blir også rimelig håpløst å begynne å diskutere draktfarger i forhold til dette. Det er nå blitt vanlig å selge stadion navn i hele verden. FFK vil ikke være banebrytende i denne sammenheng. Å slifte draktfarger etter en sponsors ønske er på ingen måte like vanlig. Har bare hørt om et tilfelle(som jeg ikke tror ble noe av).

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 11 okt 06, 10:23

Til de av dere som ønsker at "alt var som før" og vil ha tilbake amatørfotballen uten pengemas, så er det jo for "#¤¤% bare å dra på en av distriktes mange fotballplasser hvor det spilles slik fotball hver helg.

Greit at det går an å være mot et evt. salg/utleie av stadionnavnet, men enkelte her virker jo som om de har drukket litt for mye rødvin når de begynner å mase om at ffk ikke bør bidra til pengegaloppen osv....

Nytter ikk å være nostalgisk lenge. FFK er i toppen. Det er en helt annen verden nå, enn sist gang det var tilfellet. Vi må forholde oss til realiteten. Penger er alfa & omega i dagens toppfotball. Diskusjonen bør jo være HVORDAN vi kan skaffe størst mulig midler. Ikke OM vi skal være med på leken.....

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 11 okt 06, 11:09
Noen burde virkelig stenge forumet rundt klokka 2200 hver kveld, for etter å ha lest det jeg skrev i går i halvsøvne, kan jeg ikke skjønne annet enn at mye av det var svada, og noe av det mindre bra jeg har skrevet her på forumet...

Men jeg mener fortsatt at vi ikke trenger pengene fra stadionnavnet for å hevde oss i Tippeligaen.

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 11 okt 06, 11:16
Endret: 11 okt 06, 11:18
Opprinnelig postet av BøgeJon

Til de av dere som ønsker at "alt var som før" og vil ha tilbake amatørfotballen uten pengemas, så er det jo for "#¤¤% bare å dra på en av distriktes mange fotballplasser hvor det spilles slik fotball hver helg.

Greit at det går an å være mot et evt. salg/utleie av stadionnavnet, men enkelte her virker jo som om de har drukket litt for mye rødvin når de begynner å mase om at ffk ikke bør bidra til pengegaloppen osv....

Nytter ikk å være nostalgisk lenge. FFK er i toppen. Det er en helt annen verden nå, enn sist gang det var tilfellet. Vi må forholde oss til realiteten. Penger er alfa & omega i dagens toppfotball. Diskusjonen bør jo være HVORDAN vi kan skaffe størst mulig midler. Ikke OM vi skal være med på leken.....



Ser du virkelig ikke forskjellen på å "ha alt som før" med breddefotball og det å ikke selge halve sjelen til fotballklubben? Det finnes en balansegang her mellom å være med på leken, uten å selge seg helt.

Penger er IKKE alfa og omega i dagens fotball. Har Stabæk så utrolig mye penger? Og hva med Viking som har det i bøtter og spann og som ligger under oss på tabellen? Det kan være en god bidragsyter til å hjelpe klubbene på vei, men alfa og omega er det ikke, det handler om mye, mye mer enn penger for at en klubb skal nå sine mål.

Selvfølgelig bør vi prøve å skaffe størst mulige midler, men ikke ved å selge en bit av klubben, mener jeg. Jo mer penger sponsorer og investorer sprøyter inn i klubbene, desto større makt vil de etter hvert få i klubbene også, og over fotballen generelt. Dette er folk som generelt gir blaffen i hvor de har pengene sine, bare de tjener på dem, og disse vil ikke jeg ha inn i en klubb, noe som vi kanskje ser en tendens til nå.

Vi så jo alle hva investor Terje Høili gjorde sist han sprøytet inn penger i klubben, han begynte å blande seg inn i FFKs innkjøpspolitikk. Det er dette jeg ikke vil ha noe av, at investorer og sponsorer begynner å bry seg med styre og stell i klubben når de ser at pengene de har investert ikke blir brukt riktig i deres øyne. Da spørs det om prisen vi betaler ved å selge en bit av FFK veier opp for pengene vi får for den.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 11 okt 06, 11:27
Endret: 11 okt 06, 11:28
Opprinnelig postet av BøgeJon

Til de av dere som ønsker at "alt var som før" og vil ha tilbake amatørfotballen uten pengemas, så er det jo for "#¤¤% bare å dra på en av distriktes mange fotballplasser hvor det spilles slik fotball hver helg.

Greit at det går an å være mot et evt. salg/utleie av stadionnavnet, men enkelte her virker jo som om de har drukket litt for mye rødvin når de begynner å mase om at ffk ikke bør bidra til pengegaloppen osv....

Nytter ikk å være nostalgisk lenge. FFK er i toppen. Det er en helt annen verden nå, enn sist gang det var tilfellet. Vi må forholde oss til realiteten. Penger er alfa & omega i dagens toppfotball. Diskusjonen bør jo være HVORDAN vi kan skaffe størst mulig midler. Ikke OM vi skal være med på leken.....



Skjønner at du er irritert over at ikke alle mener det er lurt å selge navnet, men det går an å mene at det ikke er lurt å selge stadionnavnet uten å være  manisk nostalgisk.

En ting jeg tenker på:

I hvilken grad kan et reklame-stadionnavn påvirke klubbens populæritet blant andre sponsorer?

Jeg tror at draktsponsorer vil betale mer for sin logo på FFK-drakta hvis det nye stadion heter Fredrikstad stadion, eller Nye fredrikstad stadion. Jeg tror fokuset på draktsponsoren kommer til å falle litt i skyggen av stadionsponsoren. Jeg tror det vil være stadionnavnet folk vil tenke på når folk hører "FFK".

Derfor tror jeg ikke det vil være en langsiktig bra ting å gjøre.

A9$h

Landslagsspiller

Ble medlem: 22 feb 04
Innlegg: 1845

Lagt til: 11 okt 06, 11:30
Selger de stadionavnet selger de sjela si

---------------------------

«Gult kort for å kaste seg inn er greit. Til og med et rødt kort i ny og ned er OK, så lenge du gir alt. Jeg vil ha et grusomt lag. Jeg vil at motstanderne skal hate oss»



BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 11 okt 06, 11:48
Endret: 11 okt 06, 11:48

Opprinnelig postet av Shadar

Skjønner at du er irritert over at ikke alle mener det er lurt å selge navnet, men det går an å mene at det ikke er lurt å selge stadionnavnet uten å være  manisk nostalgisk.

 

Må bar presisere at jeg IKKE er irritert over at noen mener at det IKKE er lurt å selge navnet. Respekterer selvfølgelig det.

Synes bare at noe av argumentasjonen blir for "svevende" når det rakkes ned på pengegaloppen i fotballen osv....

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


Jello B

Juniorspiller

Ble medlem: 16 jun 03
Innlegg: 161

Lagt til: 11 okt 06, 11:59
Opprinnelig postet av BøgeJon

Opprinnelig postet av Shadar

Skjønner at du er irritert over at ikke alle mener det er lurt å selge navnet, men det går an å mene at det ikke er lurt å selge stadionnavnet uten å være  manisk nostalgisk.

 

Må bar presisere at jeg IKKE er irritert over at noen mener at det IKKE er lurt å selge navnet. Respekterer selvfølgelig det.

Synes bare at noe av argumentasjonen blir for "svevende" når det rakkes ned på pengegaloppen i fotballen osv....

 

Går an å mene at det er feil med denne pengegaloppen eller? Det er fullt mulig at vi har kommet dithen at man må selge sin egen mor om nødvendig, men det er noen som mener det er feil utvikling og ikke liker det.

Er det forresten deg selv du har bilde av i avataren?


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 11 okt 06, 12:04

nei la oss for all del si nei til disse 60-70 mill som dette drar inn,vi trenger vel ikke penger for og heve oss i tippeligaen? la oss heller fortsette og kjempe i bunnstriden. penger er jo ikke viktig i norsk fotball,bare se på rbk! ffk som har så mange titalls mill trenger vel ikke flere penger! spillere koster jo ikke penger og kjøpe eller lønne! det som er viktig er navnet som står over hodene våre da vi trasker inn på den nye stadion vår med evt. nytt navn og må sette oss på et sete på en tribune seksjon som heter hansa/borg det hadde hvert ille det. nei la oss heller si nei til sponsorer og penger å la oss heller spille amatør fotball i adecco eller 2 div. ?????????????????????????????????????????????????????

 


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 11 okt 06, 12:14
Endret: 11 okt 06, 12:15
Opprinnelig postet av paco

nei la oss for all del si nei til disse 60-70 mill som dette drar inn,vi trenger vel ikke penger for og heve oss i tippeligaen? la oss heller fortsette og kjempe i bunnstriden. penger er jo ikke viktig i norsk fotball,bare se på rbk! ffk som har så mange titalls mill trenger vel ikke flere penger! spillere koster jo ikke penger og kjøpe eller lønne! det som er viktig er navnet som står over hodene våre da vi trasker inn på den nye stadion vår med evt. nytt navn og må sette oss på et sete på en tribune seksjon som heter hansa/borg det hadde hvert ille det. nei la oss heller si nei til sponsorer og penger å la oss heller spille amatør fotball i adecco eller 2 div. ?????????????????????????????????????????????????????

 



Hvor har du fått 60-70 millioner fra? Du snakker jo som om de skulle komme inn på kontoen med en gang, går du opp i slike summer så er det jo en årlig utbetaling over tjue år vi snakker om.

Det er ingen som har sagt at penger ikke er viktige, men graden av hvor viktige de er. Det er flere andre områder enn penger som skal til for å nå toppen av norsk fotball. De 3-3,5 millionene per år utgjør ikke alene om vi spiller i toppen av Tippeligaen eller i 2. divisjon. Penger alene gjør heller ikke at stjernespillere kommer på løpende bånd...

Og det er vel heller ingen som har hevdet å selge tribuneseksjonene er negativt som du ironisk prøver å fortelle oss om.

schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 11 okt 06, 12:46
Endret: 11 okt 06, 13:55
Ja, men vi får jo solgt tribunene og tar inn mye penger på det. Har en rekke eksempler på klubber som har god råd, men der det sportslige ikke er like bra. Se på VIF i år for eksempel

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


Jello B

Juniorspiller

Ble medlem: 16 jun 03
Innlegg: 161

Lagt til: 11 okt 06, 13:03
Opprinnelig postet av paco

nei la oss for all del si nei til disse 60-70 mill som dette drar inn,vi trenger vel ikke penger for og heve oss i tippeligaen? la oss heller fortsette og kjempe i bunnstriden. penger er jo ikke viktig i norsk fotball,bare se på rbk! ffk som har så mange titalls mill trenger vel ikke flere penger! spillere koster jo ikke penger og kjøpe eller lønne! det som er viktig er navnet som står over hodene våre da vi trasker inn på den nye stadion vår med evt. nytt navn og må sette oss på et sete på en tribune seksjon som heter hansa/borg det hadde hvert ille det. nei la oss heller si nei til sponsorer og penger å la oss heller spille amatør fotball i adecco eller 2 div. ?????????????????????????????????????????????????????

 

For det første hvor får du de summene fra, og vi snakker her om stadionnavnet, ikke tribunenavnsalg og andre sponsorpenger. Det var forresten mange spørsmålstegn, hvordan klarte du det? Copy-paste?

 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 11 okt 06, 13:24
Ser ikke ut som om VIF rykker ned, og de har vel helle ikke det største budsjettet i tippeligaen?

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 11 okt 06, 13:39
Endret: 11 okt 06, 13:41
Opprinnelig postet av Jello B
Opprinnelig postet av BøgeJon

Opprinnelig postet av Shadar

Skjønner at du er irritert over at ikke alle mener det er lurt å selge navnet, men det går an å mene at det ikke er lurt å selge stadionnavnet uten å være  manisk nostalgisk.

 

Må bar presisere at jeg IKKE er irritert over at noen mener at det IKKE er lurt å selge navnet. Respekterer selvfølgelig det.

Synes bare at noe av argumentasjonen blir for "svevende" når det rakkes ned på pengegaloppen i fotballen osv....

 

Går an å mene at det er feil med denne pengegaloppen eller? Det er fullt mulig at vi har kommet dithen at man må selge sin egen mor om nødvendig, men det er noen som mener det er feil utvikling og ikke liker det.

 

Er det forresten deg selv du har bilde av i avataren?

Joa, selvfølgelig kan du være uenig i pengegaloppen, men det er nå en gang sånn det har blitt. Det er det som er virkeligheten. Så da kan man jo sitte og drømme om en annerledes verden osv, eller gjøre det beste ut av det.

Det er ikke meg på bildet, men en av gutta i Homsepatruljen. Lekker?

 

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05
Innlegg: 294

Lagt til: 11 okt 06, 15:48

Opprinnelig postet av sveinung
FFK har ikke noe valg.  Som MA sier, er det harde kommersielle realiteter som gjelder.  AaFK har solgt stadionnavnet, Start likeså, og de øvrige klubbene i TL kommer til å gjøre det samme, kanskje med unntak av RBK , samt Lyn som ikke lenger eier Ullevaal.  (VIF kommervel også til å bygge nytt) Hvis FFK ikke gjør det, vil vi ha 3 - 5 millioner mindre i årlige inntekter enn konkurrentene i bunn.    Og det vil selvfølgelig gå ut over den sportslige satsingen.

 

Halloooooooooooooo !!!

 

Det går ikke ann å benytte argumentet om at "verden er sånn"

Hvis det kan man si at det er så mye vold i samfunnet, så jeg tror jammen jeg skal skyte noen!

Man må ikke prostituere seg selv om andre gjør det.

---------------------------

Syng høyt og kraftig for laget du elsker.


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 11 okt 06, 17:42
tipper de som vil selge stadionnavnet også er for å bruke så mye av oljefondet som mulig..... ikke selg sjela for småslanter (ja det er det det er snakk om i mine øyne)

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 11 okt 06, 21:09

Opprinnelig postet av Husgutt
tipper de som vil selge stadionnavnet også er for å bruke så mye av oljefondet som mulig..... ikke selg sjela for småslanter (ja det er det det er snakk om i mine øyne)

tipper at de som ikke vil selge stadionnavnet er narkomane!

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 11 okt 06, 21:38
vi har det ihvertfall gøy og ekke bøge

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


Jello B

Juniorspiller

Ble medlem: 16 jun 03
Innlegg: 161

Lagt til: 11 okt 06, 22:05
Endret: 11 okt 06, 22:06

quote=BøgeJon]

Opprinnelig postet av Jello B
Opprinnelig postet av BøgeJon

Opprinnelig postet av Shadar

Skjønner at du er irritert over at ikke alle mener det er lurt å selge navnet, men det går an å mene at det ikke er lurt å selge stadionnavnet uten å være  manisk nostalgisk.

 

Må bar presisere at jeg IKKE er irritert over at noen mener at det IKKE er lurt å selge navnet. Respekterer selvfølgelig det.

Synes bare at noe av argumentasjonen blir for "svevende" når det rakkes ned på pengegaloppen i fotballen osv....

 

Går an å mene at det er feil med denne pengegaloppen eller? Det er fullt mulig at vi har kommet dithen at man må selge sin egen mor om nødvendig, men det er noen som mener det er feil utvikling og ikke liker det.

 

Er det forresten deg selv du har bilde av i avataren?

Joa, selvfølgelig kan du være uenig i pengegaloppen, men det er nå en gang sånn det har blitt. Det er det som er virkeligheten. Så da kan man jo sitte og drømme om en annerledes verden osv, eller gjøre det beste ut av det.

Det er ikke meg på bildet, men en av gutta i Homsepatruljen. Lekker?

 

[/quote]

Nei, ikke lekker, mer irriterende...


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 11 okt 06, 22:13
Endret: 11 okt 06, 22:14
Opprinnelig postet av Jello B

Opprinnelig postet av Jello B
Opprinnelig postet av BøgeJon


Skjønner at du er irritert over at ikke alle mener det er lurt å selge navnet, men det går an å mene at det ikke er lurt å selge stadionnavnet uten å være  manisk nostalgisk.

 

Må bar presisere at jeg IKKE er irritert over at noen mener at det IKKE er lurt å selge navnet. Respekterer selvfølgelig det.

Synes bare at noe av argumentasjonen blir for "svevende" når det rakkes ned på pengegaloppen i fotballen osv....

 

Går an å mene at det er feil med denne pengegaloppen eller? Det er fullt mulig at vi har kommet dithen at man må selge sin egen mor om nødvendig, men det er noen som mener det er feil utvikling og ikke liker det.

 

Er det forresten deg selv du har bilde av i avataren?

Joa, selvfølgelig kan du være uenig i pengegaloppen, men det er nå en gang sånn det har blitt. Det er det som er virkeligheten. Så da kan man jo sitte og drømme om en annerledes verden osv, eller gjøre det beste ut av det.

Det er ikke meg på bildet, men en av gutta i Homsepatruljen. Lekker?

 

Nei, ikke lekker, mer irriterende...

 

Så, så... Det er sånn vi alle hadde det i begynnelsen ;-)

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05
Innlegg: 294

Lagt til: 12 okt 06, 07:11
Opprinnelig postet av Jello B

Joa, selvfølgelig kan du være uenig i pengegaloppen, men det er nå en gang sånn det har blitt. Det er det som er virkeligheten. Så da kan man jo sitte og drømme om en annerledes verden osv, eller gjøre det beste ut av det.

 

Du er ikke akkurat lite tjukk i huet. Vi snakker ikke om en annerledes verden. De færreste laga i Norge har solgt navna sine. Jeg tør forresten å sette penger på at du er FRP-velger og har tapt penger på pyramidespill.

---------------------------

Syng høyt og kraftig for laget du elsker.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 12 okt 06, 08:18
Endret: 12 okt 06, 08:20
Opprinnelig postet av sklitakling
Opprinnelig postet av Jello B

Joa, selvfølgelig kan du være uenig i pengegaloppen, men det er nå en gang sånn det har blitt. Det er det som er virkeligheten. Så da kan man jo sitte og drømme om en annerledes verden osv, eller gjøre det beste ut av det.

 

Du er ikke akkurat lite tjukk i huet. Vi snakker ikke om en annerledes verden. De færreste laga i Norge har solgt navna sine. Jeg tør forresten å sette penger på at du er FRP-velger og har tapt penger på pyramidespill.



Kanskje på tide å la denne tråden avgå med døden, siden det ikke lenger er mulig å få NOE som minner om intelligente kommentarer fra noen her?

Per i dag har de færreste laga solgt navna på stadio-anlegga sine. Men hvordan vil det se ut om to år?  Selv liker jeg ikke utviklingen og mener det har blitt for mye penger i fotballen.  Men hva mener du jeg som enkeltperson skal gjøre, da?  Skal jeg slutte å følge FFK fordi det har blitt for mye penger?

Klarer du å lire av deg noen svar på spørsmålsstillinger, eller har du bestemt deg for at debattnivået ditt er personhets og drittslenging?

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 12 okt 06, 09:31

Morgan vil selge stadion navn og mange supportere klager. Her er baksiden av medaljen.

http://www.fxt.no/tippeligaen/fredrikstad/article767915.ece

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05
Innlegg: 294

Lagt til: 12 okt 06, 10:01
Opprinnelig postet av denialsander
Opprinnelig postet av sklitakling
Opprinnelig postet av Jello B

Joa, selvfølgelig kan du være uenig i pengegaloppen, men det er nå en gang sånn det har blitt. Det er det som er virkeligheten. Så da kan man jo sitte og drømme om en annerledes verden osv, eller gjøre det beste ut av det.

 

Du er ikke akkurat lite tjukk i huet. Vi snakker ikke om en annerledes verden. De færreste laga i Norge har solgt navna sine. Jeg tør forresten å sette penger på at du er FRP-velger og har tapt penger på pyramidespill.



Kanskje på tide å la denne tråden avgå med døden, siden det ikke lenger er mulig å få NOE som minner om intelligente kommentarer fra noen her?

Per i dag har de færreste laga solgt navna på stadio-anlegga sine. Men hvordan vil det se ut om to år?  Selv liker jeg ikke utviklingen og mener det har blitt for mye penger i fotballen.  Men hva mener du jeg som enkeltperson skal gjøre, da?  Skal jeg slutte å følge FFK fordi det har blitt for mye penger?

Klarer du å lire av deg noen svar på spørsmålsstillinger, eller har du bestemt deg for at debattnivået ditt er personhets og drittslenging?

Jeg får slenge en unnskyldning til Jello B. Jeg var i overkant opphissa da jeg skrev innlegget.

Det er ikke snakk om å slutte å følge ffk selv om navnet på stadion blir solgt. Jeg er bare dritt lei folk som sier at "åh, vi må bare dilte etter hva noen andre gjør". Man må da ikke prostituere seg fordi noen andre gjør det. Hærregud, det er lov å bruke huet.

---------------------------

Syng høyt og kraftig for laget du elsker.


Jello B

Juniorspiller

Ble medlem: 16 jun 03
Innlegg: 161

Lagt til: 12 okt 06, 10:41
Endret: 12 okt 06, 10:45
Opprinnelig postet av sklitakling

Jeg får slenge en unnskyldning til Jello B. Jeg var i overkant opphissa da jeg skrev innlegget.

Det er ikke snakk om å slutte å følge ffk selv om navnet på stadion blir solgt. Jeg er bare dritt lei folk som sier at "åh, vi må bare dilte etter hva noen andre gjør". Man må da ikke prostituere seg fordi noen andre gjør det. Hærregud, det er lov å bruke huet.

Bare for å gjøre det helt klart så er det ikke jeg som mener vi bør selge stadionnavnet, tvertimot så går jeg i mot dette.

Det er jo denne BøgeJon som går i spissen for dette.

Kanskje en idè å lese i gjennom innleggene først.

Prøv å vær litt mer ryddige med klipp og lim- funksjonen når dere skal sitere!

 


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 12 okt 06, 10:50
Og dermed var tribunene på nye stadion solgt: www.fxt.no/tippeligaen/fredrikstad/article764201.ece

---------------------------

Kan ikke nye FFK-stadion bli ferdig NÅ?!?!?!?! =)

Fortsatt god bedring Dagfinn!


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 12 okt 06, 12:01
Opprinnelig postet av Jello B
Opprinnelig postet av sklitakling

Jeg får slenge en unnskyldning til Jello B. Jeg var i overkant opphissa da jeg skrev innlegget.

Det er ikke snakk om å slutte å følge ffk selv om navnet på stadion blir solgt. Jeg er bare dritt lei folk som sier at "åh, vi må bare dilte etter hva noen andre gjør". Man må da ikke prostituere seg fordi noen andre gjør det. Hærregud, det er lov å bruke huet.

Bare for å gjøre det helt klart så er det ikke jeg som mener vi bør selge stadionnavnet, tvertimot så går jeg i mot dette.

Det er jo denne BøgeJon som går i spissen for dette.

Kanskje en idè å lese i gjennom innleggene først.

Prøv å vær litt mer ryddige med klipp og lim- funksjonen når dere skal sitere!

 

Er vel strengt tatt FFKs ledelse med Morgan Andersen som går i spissen for dette. Jeg bare gir klubben min uforbeholdene støtte.

Lønner seg å lese innlegga før man kommer med sleivete sklitaklinger. Jeg respekterer selvfølgelig at noen er i mot et slikt salg av emosjonelle grunner osv. 

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 12 okt 06, 15:42
Er det flere enn meg som føler at merkevaren Fredrikstad Fotballklubb blir svekket hvis stadionnavnet blir solgt? Det er vel egentlig det jeg er redd for komme til å skje, at navnet FFK blir svekket av slike kommersielle opptrinn som å selge stadionnavnet. At hele merkevaren FFK, som jo er et av de mest innarbeidete merkevarene innen norsk fotball, blir vannet så til de grader ut med penger og investorer som eier enda mer av FFK. Er det ikke slik at de nye investorene eier en bit av spillerstallen også? Hva er det som egentlig blir igjen av en klubb som selger stadionnavnet, som ikke eier sin egen stadion, hvor investorerene eier og selger spillerne? Er klar over at dette ikke har skjedd i FFK ennå, men det har skjedd enkeltvis i andre klubber. En fotballklubb vil ikke snart bestå av en ledelse, en trener og spillere, det vil stå en hel haug med investorer i tillegg som skal ha sin del av inntekter og makt også.

Skrekkeksempelet finner vi vel i ishockeyens verden, i NHL. Der er det pauser i kampene fordi det skal sendes reklame, klubbenes eier kan flytte laget til en annen by på dagen om han finner det mer lønnsomt. Selv om dette er langt frem i tid, så er det kanskje nå man burde se faresignalene, selv om det å dra inn USA og ishockey er å sette det på spissen.

Og igjen, når Viking klarer å skape en solid økonomi uten å selge stadionnavnet, så burde ikke vi være noe dårligere.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 12 okt 06, 15:53

Selv er jeg medlem av FFK fordi jeg dermed støtter klubben med min medlemskontigent. Jeg forventer ikke at medlemskapet skal fungere som en "aksje" i stadion og spillerstall. Det er ikke medlemmene som eier stadion eller spillerstallen. Hvem er det da? Sport asa? Om det er de eller en investorgrupper er for meg helt likegyldig. FFK eide heller ikke sin egen stadion på det meste av 90 tallet.

 

Jeg synes vi har et glimrende eksempel i Ålesund. De spiller på Color Line Stadion og merkevaren Aafk har aldri vært sterkere. Den desidert sterkeste merkevaren i nosk fotball er VIF/Klanen. De spiller på Ullevål Stadion som ikke klubben eier eller ikke har noen geografisk forbindelse til Vålerenga(snarere tvert i mot). Når Vif spiller hjemme på Ullevål heter langsiden vestbredden i steet for det ofisielle sponsornavnet.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 12 okt 06, 16:13
Endret: 12 okt 06, 16:14
Det er nok andre faktorer som spiller inn på Aalesunds merkevare, ærlig talt, den klubben har jo aldri vært noe merkevare før opprykket, og det er vel grunnen nå at den er fargerik og har et visst merkenavn i norsk fotball. Du skriver jo omtrent at fordi stadion heter Color Stadion så har aldri merkevaren vært større, jeg mener det er på tross av dette. Hadde den het Aalesund Stadion, så vil jeg tro at klubben hadde hatt et bedre varemerke. Hva skjer når Sandefjord mest sannsynlig får det samme stadionnavnet? Blir ikke mye unik det Aalesund har nå da...

Og tror du ikke merkevaren VIF/Klanen øker betraktelig hvis de får en ny og egen stadion?

Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05
Innlegg: 1555

Lagt til: 12 okt 06, 16:39
Jeg syns ikke det er navnet på stadion som er utslagsgivende for omdømmet, det er da ikke stadion som er Aafk, det er selve laget, klubben, byen osv. og det imaget som man har klart å skape. Imaget er noe som skapes i folks identitet gjennom bla. spillestil osv. samt patriotisk tilknyttning. Jeg kan si meg enig i at color-line stadion høres teit ut, men for meg er det altså da navnet på stadion som ødelegger, ikke hvorvidt det er solgt eller ikke. Mao. Europris stadion = mektig teit, Carnegie stadion = høres nesten litt fancy ut. Eksempelet med USA og klubber blir neppe relevant her, der er det en rekke store byer hvor man kan finne bred publikumsstøtte som ikke har noe elitelag i forskjellige sporter, skulle en ny eier feks. flytte FFK til mysen? I think not.  Jeg er allikevel ikke tilhenger av å selge ut hele klubben, men vi selger ikke stadion, vi leier ut navnet.  Sjela til FFK består like fullt.

---------------------------

feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.

Rød og hvit tvers igjennom


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 12 okt 06, 21:35

Opprinnelig postet av Snæbbis
Jeg syns ikke det er navnet på stadion som er utslagsgivende for omdømmet, det er da ikke stadion som er Aafk, det er selve laget, klubben, byen osv. og det imaget som man har klart å skape. Imaget er noe som skapes i folks identitet gjennom bla. spillestil osv. samt patriotisk tilknyttning. Jeg kan si meg enig i at color-line stadion høres teit ut, men for meg er det altså da navnet på stadion som ødelegger, ikke hvorvidt det er solgt eller ikke. Mao. Europris stadion = mektig teit, Carnegie stadion = høres nesten litt fancy ut. Eksempelet med USA og klubber blir neppe relevant her, der er det en rekke store byer hvor man kan finne bred publikumsstøtte som ikke har noe elitelag i forskjellige sporter, skulle en ny eier feks. flytte FFK til mysen? I think not.  Jeg er allikevel ikke tilhenger av å selge ut hele klubben, men vi selger ikke stadion, vi leier ut navnet.  Sjela til FFK består like fullt.

 

 

Helt uenig med deg. En stadion skal ha tilknytning til den byen laget presenterer og ikke et firma som gir dem masse cash for reklamenavnet. Det er som om jeg skulle gitt dattera mi navnet omo colour og fått 20 000 i måneden for det. Det blir som å selge sjela si og jeg er redd at hvis vi gjør det vil også FFK mista hela sjela si. Da mister vi begrepet aristokrater, vi blir heller kapitalister.

NEI TIL SALG AV STADION!!!

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 12 okt 06, 21:56
Endret: 12 okt 06, 21:59
Opprinnelig postet av schpa84
Helt uenig med deg. En stadion skal ha tilknytning til den byen laget presenterer og ikke et firma som gir dem masse cash for reklamenavnet. Det er som om jeg skulle gitt dattera mi navnet omo colour og fått 20 000 i måneden for det. Det blir som å selge sjela si og jeg er redd at hvis vi gjør det vil også FFK mista hela sjela si. Da mister vi begrepet aristokrater, vi blir heller kapitalister.

Jeg så noen brukte det samme eksempelet som deg over her - spurte om jeg ville kalt sønnen min "Terje Høili Europris" eller noe slikt, hvis jeg fikk 3 millioner i året. Dette er da ikke det samme. Nei, jeg ville ikke kalt sønnen min noe slikt og det er da ingen som snakker om å døpe om barnet vårt heller - altså FFK. Derimot hadde jeg gledelig satt opp et reklameskilt på toppen av huset mitt hvor det stod "Europris - jippi jai jey" om jeg fikk tre millioner i året.

Jeg ville fortsatt kalt hjemmet mitt for "hjemme" og ikke "Hei, nå skal vi hjem til Europris - jippi jai jey". Hvilket navn som står på stadion har ikke den sammen tyngden som et barnenavn eller klubbnavn, og da spesielt siden det ikke ville blitt tatt i bruk likevel.

Det er ikke snakk om å ødelegge merkenavnet (som vi for øvrig overvurderer) eller selge ut hele sjelen til klubben. Det er snakk om å sikre en jevn innstrømming av kapital over tid og 10 år er lang tid uansett hvordan man vender og vrir på det. Noen over her mente at for ti år siden var FFK i 2. divisjon, men over tid var FFK en storhet. Ikke glem at FFK var en storhet mens fotballen fortsatt var løkkefotball og man må omtrent ha rullator for å huske noe av dette. Fotballens hverdag har endret seg ENORMT siden den gang, og FFK har ikke vært noen storhet i moderne fotball. Såpass nøkterne må vi være og kunne innrømme. Det er nå vi må henge med i svingene og bevise at vi fortjener å være en av storhetene. Lag som Rosenborg (som for øvrig alltid har vært store) og Manchester United er heldige som var gode når pengene kom med i spillet, og dermed skaffet seg en posisjon som ingen kan sammenligne seg med, men vi er faktisk ikke like heldige og dermed må vi streve for oppnå den samme posisjonen.

 

Vi kan henvise til gammel historie så mye vi bare vil, men det hjelper oss lite i nåtiden. Vi må tenke nytt, vi må bygge opp en profesjonell organisasjon og oppgradere fasilitetene og dette er selvsagt ikke gjort i en fei. I tillegg kreves det enorm kapital, men vi er godt på vei!

 

For øvrig enig i at et salg av stadionnavnet kanskje kan spares til klubben havner i en eventuell krisesituasjon og trenger akutthjelp. Problemet med dette er at det da brått er kjøpers og ikke selgers marked, og trolig vil man dra inn mindre inntekter i en slik situasjon sammenlignet med en avtale utarbeidet nå som stadion er flunkende ny og det vil bli skapt mye positiv blest rundt både stadion og klubben.

 

Ikke vær så trangsynte, men forsøk å se litt større på sakene! Prøv å tenke igjennom situasjonen og forskjellige vinklinger i stedet for å sette dere på bakbeina og si: Nei, nei, nei, ikke selg stadionnavnet fordi… Fordi… Tradisjoner! Vei argumentene for og imot! Det er ulemper og fordeler med det meste, og ulempene ved utleie av stadionnavnet ser ikke ut til å være de aller største. Kom gjerne med andre synspunkter!

---------------------------

Ansvarlig redaktør


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 12 okt 06, 22:13

Hvis vi først gir etter og selger stadionnavnet, så er faktisk klubbnavnet det neste som er naturlig å selge. Det har skjedd tidligere og det kommer sikkert til å skje i framtiden også. Derfor mener jeg det er greit å ha en buffer imellom og si stopp før stadionnavnet.

Og hvis alle selger stadionnavnet, så er det jo ingen som tjener på det, så hva er vitsen?

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05
Innlegg: 1555

Lagt til: 12 okt 06, 22:20
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Hvis vi først gir etter og selger stadionnavnet, så er faktisk klubbnavnet det neste som er naturlig å selge. Det har skjedd tidligere og det kommer sikkert til å skje i framtiden også. Derfor mener jeg det er greit å ha en buffer imellom og si stopp før stadionnavnet.

Og hvis alle selger stadionnavnet, så er det jo ingen som tjener på det, så hva er vitsen?



Hvis alle selger stadionnavnet, så er det kansje ingen som tjener på det, men klubben som ikke solgte sitter iallefall igjen med økonomisk svarteper.

---------------------------

feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.

Rød og hvit tvers igjennom


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 12 okt 06, 22:24
Endret: 12 okt 06, 22:25
Opprinnelig postet av TgfkaFFK
Og hvis alle selger stadionnavnet, så er det jo ingen som tjener på det, så hva er vitsen?

Du har helt rett at ingen tjener på det om alle selger, men om tilnærmet alle selger, så taper de som velger å la være...

Uansett; Det finnes sikkert andre løsninger, men hvor skal vi skaffe tilsvarende midler på noe som er like enkelt og salgbart? Jeg er i alle fall ikke kreativ nok til å komme med en god løsning. :)

---------------------------

Ansvarlig redaktør


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 12 okt 06, 22:50
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Hvis vi først gir etter og selger stadionnavnet, så er faktisk klubbnavnet det neste som er naturlig å selge. Det har skjedd tidligere og det kommer sikkert til å skje i framtiden også. Derfor mener jeg det er greit å ha en buffer imellom og si stopp før stadionnavnet.

Og hvis alle selger stadionnavnet, så er det jo ingen som tjener på det, så hva er vitsen?



Hvis alle selger stadionnavnet tjener ALLE på det. Mener du at INGEN tjener på draktreklame? Alle har da det?

Og er det virkelig så mange klubber som har solgt navnet sitt? Har du eksempler?

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 12 okt 06, 23:16

Tja, draktreklame var et godt eksempel. Det er ingen grunn til å ha det annet enn fordi alle andre  har det. Det økonomiske bidraget  draktreklame bidrar med bidrar ikke med noe betydlig andel av klubbenes budsjetter (<10% ?) og bidrar vel strengt tatt til å holde spillerlønningene i norge på et kunstig høyt nivå.

Dette er jo selvfølgelig bra for spillerene personlig, men det er tegn på usunn økonomi når varen man produserer ikke er konkurransedyktig i andre marked enn der de blir produsert (Hvor mange norske spiller har gått til utlandet i forhold til det motsatte?). Derfor mener jeg at det siste vi trenger er en økning av den interne pengebruken i norsk fotball. Og salg av stadionnavn vil bidra til dette.

Jeg har  nevnt klubber som har tatt firmanavn som klubbnavn tidliger i tråden (Redbull Salzburg og Hyundai Beijing, det er garantert flere, særlig i asia)

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 12 okt 06, 23:21
dere snakker hele tida om hva dere kommer til å si. men hva med alle andre?   media og andre supportere kommer til å si terje høili (eller hva faen) stadion . de kommer ikke til å si fredrikstad stadion.


ja, trenden nå er å selge stadionnavnet.. Men betyr det at VI må gjøre det? jeg mener nei. Jeg mener det er en uting, jeg mener vi ikke har behov for å selge navnet. Jeg mener det er å selge sjela.. noen nevnte at sjela ble borte når vi stadion blir flytta.. vel, det er forskjell på positiv utvikling og å hore seg til massene..


mitt tips er å ikke tenke så kortsiktig..

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 12 okt 06, 23:32

Vi har jo hatt ett tilfelle til av at TL klubber har solgt biter av produktet sitt. Det er tv-avtalen som begynte før denne sesongen. Der har alle TL-klubber fått en stor slant penger (mer enn draktreklamen er verdt for de fleste klubbene).

Da skulle vi vel få se bedre fotball? Mer satsing på utvikling av unge spillere? Det kan jammen diskuteres!

Har vi da fått se publikumsøkning og norske lag som gjør det stort i europa? Nei, definitivt ikke.

Så hva har vi fått ut av de pengene? Høyere spillerlønninger, et ras av utlendinger og mye bedre tv-dekning. Dette burde være bra for spillerene? Noen få norske spillerer tjener bedre, andre norske spillere får ikke sitte på benken engang, og unge spillere er omtrent sjanseløse på å få seg TL-erfaring.

Så, slik jeg ser det er det eneste vi har oppnådd en bedre TV-dekning.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 12 okt 06, 23:35
Endret: 12 okt 06, 23:43
ffk1903: Alle land selger da draktreklame? Hva gjør Norges så forskjellig fra andre land? Edit: Du skrev et innlegg om talenter, vel, nå har vel vi gitt talentet Tarik sjansen, Lyn har gitt blant annet talentet Edu erfaring, Rosenborg har gitt både Skjelbred og Tettey erfaring og de presterer på høyeste nivå. Mange talenter har fått muligheten. Det er da ikke færre talenter som har kommet til i år enn tidligere pga tv-avtalen? Salg av TV-avtale er heller ikke noe nytt av året.

Dessuten trekker du diskusjonen til et helt annet nivå: Altså om det er sunt med så mye penger i fotballen eller ei. Det er ikke temaet her. Temaet er om vi skal selge stadionnavnet, eventuelt hvordan vi kan matche de største klubbene budsjett- og inntektsmessig, så vi klarer å holde følge. Den retningen du er i ferd med å gå er faktisk et helt annet tema.

For øvrig bidrar nok draktreklame med rimelig store summer. Det er en grunn til at det heter hovedsponsor! :)

Husgutt: Hvorfor er det kortsiktig?

Jeg hører hva du sier. Jeg ser bare ikke argumentene. Hvor er begrunnelsene?

---------------------------

Ansvarlig redaktør


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 12 okt 06, 23:46
10 år er for meg kortsiktig.. argumentene mine? det går jo på sjela.... for meg så vil det svi i kroppen hver gang en eller annen på tv eller msgboard skriver eller snakker om dildoheaven stadion. 

hva er 3-4 mill i året idag egentlig??  nok penger til å kjøpe enda en middelmådig spiller? nei, da vil jeg heller beholde sjela og æren, samt benytte de talentene vi har i egne rekker..

Hva  gjorde rema 1000 når alle skulle ha bonuskort her og der? de gikk motsatt og sa : "bare lave priser".

jeg tror merkevaren FFK faktisk vil tjene på å stå imot presset.. å tørre å ikke gå etter "lettvinte " penger, å opprettholde en viss integritet tror jeg vil gi positive utslag for alle andre som sponser FFK.


Hva blir neste hvis vi selger stadion? skal vi selge søylene også? søyle 1 får rema, søyle 2 får DNB..    Du sier at diskusjonen om pengegaloppen ikke hører hjemme her. det er jo så feil som det kan få blitt. det er AKKURAT hva dette handler om

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05
Innlegg: 1555

Lagt til: 12 okt 06, 23:54
pengegaloppen er vel ikke akkurat en diskusjon, men snarere et faktum som vi må ta stilling til hvordan vi vil forholde oss til.

---------------------------

feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.

Rød og hvit tvers igjennom


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 12 okt 06, 23:54
hadde forøvrig vært interessant med en poll på det her, selv om jeg frykter det verste.. med tanke på resultatet..

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 12 okt 06, 23:55
Opprinnelig postet av Snæbbis
pengegaloppen er vel ikke akkurat en diskusjon, men snarere et faktum som vi må ta stilling til hvordan vi vil forholde oss til.


det er jo noe vi kan være med på å begrense/påvirke og derfor er det også en diskusjon...  selger vi stadionnavnet er vi med på galoppen. er vi ikke med, er vi med på å begrense den.. its as easy as that..

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 13 okt 06, 00:13
Endret: 13 okt 06, 00:21

Opprinnelig postet av Holters
Alle land selger da draktreklame? Hva gjør Norges så forskjellig fra andre land?

Ja, men har det egentlig noen avgjørende betydning for noen ande enn de aller største klubbene? Selv blandt de har jo noen klart å begrense seg for å unngå at drakta ser ut som en reklameplakat fra Maxi-mat.

Opprinnelig postet av Holters
Du skrev et innlegg om talenter, vel, nå har vel vi gitt talentet Tarik sjansen, Lyn har gitt blant annet talentet Edu erfaring, Rosenborg har gitt både Skjelbred og Tettey erfaring og de presterer på høyeste nivå. Mange talenter har fått muligheten. Det er da ikke færre talenter som har kommet til i år enn tidligere pga tv-avtalen?


Dette blir jo forsvinnende lite i forhold økningen av antall utlendinger. Like ille er det at ungutta ikke engang kommer på benken. Når da unguttas kontrakter begynne å gå ut, så skal det veldig mye til for at klubben skal ha noen motivasjon for å gi spillere som sliter tribunen en ny kontrakt? Hva ender vi med da? Et par-tre årganger som ikke noen gang kommer til å få spille på høyeste nivå?

Opprinnelig postet av Holters
Salg av TV-avtale er heller ikke noe nytt av året.

En tv-avtale som utgjør en tosifra prosentandel av budsjettene er forferdelig nytt av året. Den gamle tv-avtalen måtte jo konkurrere med pølsesalg om bunnplassen på inntektsbudsjettet.

Fåkke lov å sitere mer enn tre gangern, men Holters sa: Dessuten trekker du diskusjonen til et helt annet nivå: Altså om det er sunt med så mye penger i fotballen eller ei.

Eh? Hvis vi i det heletatt skal ha noe å diskutere så må vi se utover kun det å selge stadionnavnet. Skal vi kun forholde oss til om vi ønsker inntektene eller ikke, så er det jo ikke noe å diskutere; hit med penga! Det blir som å si ja til dobling av lønna si, for det høres flott ut, men om alle norge gjør det går det lukt i dass med oss alle. Derfor må vi kunne diskutere mer enn bare "er det lurt av ffk å få mange penger?" (kunne jo være en avstemning på Holmgang dette :-))

Er det lurt å tukle med noe som til de grader røre ved kundens følerlser for produktet ( New Coke gikk jo bra ;-), ), hvor smart er det å verdsette et produkt høyere enn prestasjoner og marked tilsier (noen som fortsatt husker dotcom?). Min mening er at det blir alt for enkelt å si "alle andre" gjøre det, uten å se på om det "alle andre" gjør er riktig.

{Holters}
For øvrig bidrar nok draktreklame med rimelig store summer. Det er en grunn til at det heter hovedsponsor! :)
{/}

Tydligvis ikke for FFK. Dekker såvidt lønna til Morgan, Arve, Bagstervoll og Ahlsen :-)

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 13 okt 06, 00:53
Endret: 13 okt 06, 00:54
Opprinnelig postet av Holters
ffk1903: Alle land selger da draktreklame? Hva gjør Norges så forskjellig fra andre land? Edit: Du skrev et innlegg om talenter, vel, nå har vel vi gitt talentet Tarik sjansen, Lyn har gitt blant annet talentet Edu erfaring, Rosenborg har gitt både Skjelbred og Tettey erfaring og de presterer på høyeste nivå. Mange talenter har fått muligheten. Det er da ikke færre talenter som har kommet til i år enn tidligere pga tv-avtalen? Salg av TV-avtale er heller ikke noe nytt av året.


Denne gangen er det vel du som er litt trøtt Holters? Jeg skal ha skylden for mye, men andre sine innlegg? Det verste var at du fikk meg til å begynne å lete etter hvor jeg hadde skrevet det, for ettersom jeg var meget halvvåken den ene dagen, så ja, kunne jeg sikkert ha skrevet ting jeg ikke visste om selv engang. Men skjønte jo til slutt hvem du mente da

Blir det forresten noen avstemning om dette på siden? Ja, nei og kanskje ja om nødvendig for å unngå konkurs eller noe?

BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 13 okt 06, 10:15

Opprinnelig postet av Holters
Dessuten trekker du diskusjonen til et helt annet nivå: Altså om det er sunt med så mye penger i fotballen eller ei. Det er ikke temaet her. Temaet er om vi skal selge stadionnavnet, eventuelt hvordan vi kan matche de største klubbene budsjett- og inntektsmessig, så vi klarer å holde følge. Den retningen du er i ferd med å gå er faktisk et helt annet tema.

 

Helt enig! Her må vi skille snørr og barter. "Pengemaset" er kommet for å bli. I fotballen som på alle andre arenaer i samfunnet. Vi endrer INGEN TING ved å si nei til 30 mill. Det eneste vi muligens endrer er divisjonsstatus...  Det er penger som råder. Believe it or not!

 

Da kan ikke vi si "vi vil gi lave lønninger til spillerne", "vi vil ha halve budsjettet til de beste", "vi vil ikke delta i en tv-avtale",  "vi vil ikke ha reklame på draktene fordi det er å selge sjela si (og hvor går egentlig grensa for å "selge sjela si"?). Det er liksom så bakstrebersk... Markedsøkonomien er kommet for å bli. Også i fotballen. Den tar desverre ikke hensyn til de som ikke vil være med på leken. De sakker helt enkelt akterut.

FFK er en bedrift med ti-tallsmillioner i årsometning. Den må drives etter bedriftsøkonomiske prinsipper.

Som nevnt tidligere; vil man oppleve fotball uten alt det jævlade pengemaset så er det bare å gå tilbake til 3. divisjon og finne seg et lag der.... DESVERRE

 

 

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 13 okt 06, 11:06

Opprinnelig postet av FFK1903
Det er nok andre faktorer som spiller inn på Aalesunds merkevare, ærlig talt, den klubben har jo aldri vært noe merkevare før opprykket, og det er vel grunnen nå at den er fargerik og har et visst merkenavn i norsk fotball. Du skriver jo omtrent at fordi stadion heter Color Stadion så har aldri merkevaren vært større, jeg mener det er på tross av dette. Hadde den het Aalesund Stadion, så vil jeg tro at klubben hadde hatt et bedre varemerke. Hva skjer når Sandefjord mest sannsynlig får det samme stadionnavnet? Blir ikke mye unik det Aalesund har nå da...

Og tror du ikke merkevaren VIF/Klanen øker betraktelig hvis de får en ny og egen stadion?

 

Jeg skriver ikke at Aafk er blitt en sterk merkevare fordi Stadion heter Color Line. Men, at de er en merkevare til tross for stadion navnet. Dermed har ikke stadionnavnet svekket muligheten til å bygge klubben som merkevare, noe som er et av dine argumenter for at FFK ikke skal gjøre det samme.

 

Og jeg gjentar, siden du ikke kommenterte det, merkevaren VIF/Klanen har ingen relevans til Ullevål Stadion(som alltid har vært Lyn sin hjemmebane).

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 13 okt 06, 11:13
Opprinnelig postet av schpa84

Opprinnelig postet av Snæbbis
Jeg syns ikke det er navnet på stadion som er utslagsgivende for omdømmet, det er da ikke stadion som er Aafk, det er selve laget, klubben, byen osv. og det imaget som man har klart å skape. Imaget er noe som skapes i folks identitet gjennom bla. spillestil osv. samt patriotisk tilknyttning. Jeg kan si meg enig i at color-line stadion høres teit ut, men for meg er det altså da navnet på stadion som ødelegger, ikke hvorvidt det er solgt eller ikke. Mao. Europris stadion = mektig teit, Carnegie stadion = høres nesten litt fancy ut. Eksempelet med USA og klubber blir neppe relevant her, der er det en rekke store byer hvor man kan finne bred publikumsstøtte som ikke har noe elitelag i forskjellige sporter, skulle en ny eier feks. flytte FFK til mysen? I think not.  Jeg er allikevel ikke tilhenger av å selge ut hele klubben, men vi selger ikke stadion, vi leier ut navnet.  Sjela til FFK består like fullt.

 

 

Helt uenig med deg. En stadion skal ha tilknytning til den byen laget presenterer og ikke et firma som gir dem masse cash for reklamenavnet. Det er som om jeg skulle gitt dattera mi navnet omo colour og fått 20 000 i måneden for det. Det blir som å selge sjela si og jeg er redd at hvis vi gjør det vil også FFK mista hela sjela si. Da mister vi begrepet aristokrater, vi blir heller kapitalister.

NEI TIL SALG AV STADION!!!

 

Det er ikke mange stadioner som bærer navnet til byen eller laget så dette er et dårlig eksempel. Du må være rimelig lokal for å ha relasjon til stedsnavn som Lerkendal, Alfheim, Åråsen, Briskeby, Ullevål, Storstadion, Råsunda, Ullevi, Stamford Bridge, Anfield Road, Elland Road, Old Trafford, Stadio del Alpi og lignende.

 

Aristokrater driver breddefortball, kapitalister toppfotball. Period!

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 13 okt 06, 11:13
Endret: 13 okt 06, 11:19
Opprinnelig postet av BøgeJon

Helt enig! Her må vi skille snørr og barter. "Pengemaset" er kommet for å bli. I fotballen som på alle andre arenaer i samfunnet.  Det er penger som råder. Believe it or not!



Pengemaset er ikke om å bruke eller få mest mulig penger, det er å bruke penger fornuftig og belønne økt produktivitet og innsats. Har du noengang lurt på hvorfor Norge ikke bruker mer av oljefondet....vi burde jo la "penga rå" siden vi har muligheten? Har du forstått hvorfor vi _ikke_ bruker mer av oljefondet? Forstår du hvorfor alt er så dyrt i Norge  vi snart ikke har industriarbeidsplasser igjen? Vil du at vi skal gjøre de samme tabbene som Norge gjorde på 70 og 80 tallet?

Opprinnelig postet av BøgeJon

Da kan ikke vi si "vi vil gi lave lønninger til spillerne", "vi vil ha halve budsjettet til de beste", "vi vil ikke delta i en tv-avtale",  "vi vil ikke ha reklame på draktene fordi det er å selge sjela si (og hvor går egentlig grensa for å "selge sjela si"?). Det er liksom så bakstrebersk... Markedsøkonomien er kommet for å bli. Også i fotballen. Den tar desverre ikke hensyn til de som ikke vil være med på leken. De sakker helt enkelt akterut.


Dette er bare tullete  synsing som du ikke klarer å argumentere for.

1. Jeg har aldri sagt jeg ikke vil ha en tv-avtale. Det jeg argumenterte for er at den ikke har bidratt med noe annet en overprising av norske spiller, et ras av utenlandske spillere og utfrysing av talenter. Det eneste positive jeg kan se er bedre tv-dekning. Jeg vil gjerne høre argumenter for at jeg har tatt feil i den argumentasjonen.

2. I markedøkonomiens mekka, USA, har de innført lønnstak i endel idretter for å bli kvitt overprising og "penga  rår"-konkurranse. De måtte gjennom endel klubbkonkurser og flytting av klubber til andre byer før de fikk orden på sakene. Synes du ikke fotballen burde ta lærdom av det?

3. "Liksom så bakstrebersk"? Hva i allverden mener du med det? Du er redd for å stille spørsmål ved en problemstilling i frykt for å virke bakstrebersk? (Og du Bøge, av alle, som faktisk streber etter bak? :-))

Opprinnelig postet av BøgeJon

FFK er en bedrift med ti-tallsmillioner i årsometning. Den må drives etter bedriftsøkonomiske prinsipper.


Du må ikke blande bedriftsøkonomi med markedsøkonomi. Jeg begynne å tvile på om du forstår forskjellen. Hittil har vi diskutert markedsøkonomiske prinsipper. Alle  aksjeselskap er ved norsk lov pålagt å drive etter bedriftsøkonomiske prinsipper, så det tror jeg vi kan være enige om at FFK bør gjøre.
Markedsøkonomiske prinsipper  er langt  ifra enige om at det er sunt at begrensede økonomier drives på  samme måte som store økonomier hvor regelene for pris, etterspørsel, import og eksport regeler etc kan virke fritt.

Du får spørre deg selv om du er fornøyd med måten kraftmarkedet i Norge  fungerer? Synes du markedsøkonomien fungerer på en fornuftig måte der? 

 

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 13 okt 06, 11:18
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Opprinnelig postet av schpa84

Helt uenig med deg. En stadion skal ha tilknytning til den byen laget presenterer og ikke et firma som gir dem masse cash for reklamenavnet.

 

Det er ikke mange stadioner som bærer navnet til byen eller laget så dette er et dårlig eksempel.




Les nå hva han skriver da mann. Han sier "tilknytning til den byen laget representerer", ikke navnet til byen.


Opprinnelig postet av kanogvetalt

Aristokrater driver breddefortball, kapitalister toppfotball. Period!


Mulig  du kan og vet alt, men argumentasjonen din er helt latterlig.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 13 okt 06, 11:19
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Hvis vi først gir etter og selger stadionnavnet, så er faktisk klubbnavnet det neste som er naturlig å selge. Det har skjedd tidligere og det kommer sikkert til å skje i framtiden også. Derfor mener jeg det er greit å ha en buffer imellom og si stopp før stadionnavnet.

Og hvis alle selger stadionnavnet, så er det jo ingen som tjener på det, så hva er vitsen?

 

Det er mange klubber som selger stadionnavnet over hele verden. Jeg har ikke hørt om noen som har solg klubbnavnet. Hvordan kan du tro at om FFK er lag nr 879 som selger stadionnavnet så er det naturlig at de er de første til å selge klubbnavnet?

Du må forstå at dette er noe av grunnen til at klubbens organisasjon er todelt. Klubben driver idrettslag, har navnet og draktfargene. Sport ASA skaffer pangene til veie. Om sistnevnte, Værste og spillerinvestorer skulle gå konk så går klubben helt klar og kan bestå.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 13 okt 06, 11:22
Endret: 13 okt 06, 11:27

Opprinnelig postet av kanogvetalt
Jeg har ikke hørt om noen som har solg klubbnavnet. Hvordan kan du tro at om FFK er lag nr 879 som selger stadionnavnet så er det naturlig at de er de første til å selge klubbnavnet?



Jeg har nevnt klubber som har solgt navnet sitt _to_ ganger tidligere i tråden. Jeg har da aldri sagt at FFK vil være de første til å selge navnet, men med feil folk i styre og stell, så vil da de kunne skje? Bare se hva som har skjedd med Fredrikstad kommunes økonomi det siste 10 året og hva feil folk i styre og stell kan bety!

 

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Du må forstå at dette er noe av grunnen til at klubbens organisasjon er todelt. Klubben driver idrettslag, har navnet og draktfargene. Sport ASA skaffer pangene til veie. Om sistnevnte, Værste og spillerinvestorer skulle gå konk så går klubben helt klar og kan bestå.


Skulle Sport ASA gå konk vil FFK miste lisensen sin på grunn manglende økonomi til å drive toppfotball. Så da har vi, på tross av at "penga rår" rykka ned til 5 div (tror det er der TL lag vil havne dersom de mister lisensen)

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 13 okt 06, 11:29
Endret: 13 okt 06, 11:29
Opprinnelig postet av TgfkaFFK



Les nå hva han skriver da mann. Han sier "tilknytning til den byen laget representerer", ikke navnet til byen.




Mulig  du kan og vet alt, men argumentasjonen din er helt latterlig.

 

For å ta eksemple Ålesund og Aafk så tror jeg byen befolkning føler vel så stor tilknytning til Color Line som Kråmyra.

 

De TL lagene med minst busjett ligger ca mellom 30-40 mill. Minst to av lagene i Adeccoligaen har det samme. Det er ganske trangsynt å fornekte at økonomi har en sterk betydning for om en klubb kan hevde seg i toppen(altså i TL) på sikt. Kall meg gjerne latterlig, men faktum er at fotball er en industri med betydelig omsetning, også i Norge.

 

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 13 okt 06, 11:30

Opprinnelig postet av Holters
ffk1903: Alle land selger da draktreklame? Hva gjør Norges så forskjellig fra andre land? Edit: Du skrev et innlegg om talenter, vel, nå har vel vi gitt talentet Tarik sjansen, Lyn har gitt blant annet talentet Edu erfaring, Rosenborg har gitt både Skjelbred og Tettey erfaring og de presterer på høyeste nivå. Mange talenter har fått muligheten. Det er da ikke færre talenter som har kommet til i år enn tidligere pga tv-avtalen? Salg av TV-avtale er heller ikke noe nytt av året.

Dessuten trekker du diskusjonen til et helt annet nivå: Altså om det er sunt med så mye penger i fotballen eller ei. Det er ikke temaet her. Temaet er om vi skal selge stadionnavnet, eventuelt hvordan vi kan matche de største klubbene budsjett- og inntektsmessig, så vi klarer å holde følge. Den retningen du er i ferd med å gå er faktisk et helt annet tema.

For øvrig bidrar nok draktreklame med rimelig store summer. Det er en grunn til at det heter hovedsponsor! :)

Husgutt: Hvorfor er det kortsiktig?

Jeg hører hva du sier. Jeg ser bare ikke argumentene. Hvor er begrunnelsene?

 

Edu er ikke Lyn sin fortjeneste. Han hadde uansett blitt snappet opp av en annen klubb. Sikkert en bedre og utviklet seg enda bedre. Edu er jo heller ikke fra Norge. Sverige er mye flinkere til å utvikle sine talenter og i til gjengjeld har de et mye sterkere landslag. Typisk norsk å tro at vi er så sinnsykt gode i fotball. fakta er at det er vi ikke!!! Vi har aldri vunnet noe viktig eller fått medalje i nm eller vm

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 13 okt 06, 11:33

Opprinnelig postet av schpa84
Vi har aldri vunnet noe viktig eller fått medalje i nm eller vm


Ehh? Vi har riktignok aldri vunnet et internasjonalt mesterskap, men vi har en bronse fra VM 1936 og i NM tar vi merklig nok gull hvert år.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 13 okt 06, 11:43
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Opprinnelig postet av schpa84
Vi har aldri vunnet noe viktig eller fått medalje i nm eller vm


Ehh? Vi har riktignok aldri vunnet et internasjonalt mesterskap, men vi har en bronse fra VM 1936 og i NM tar vi merklig nok gull hvert år.

 

Mente EM så klart Og en bronsje-medalje for 70 år siden er ikke akkurat noe å skryte av. Vi kvalifisere jo oss også sjelden til både VM og EM

---------------------------

FFK tar hjem pokalen i år:)


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 13 okt 06, 11:45

uff, denne diskusjonen igjen....

 

jaja, hvorfor er det så galt å elge stadion navnet? For "mannen i gata"vil det uansett bli "stadion" når en omtaler fredrikstad stadion, for folk utenbys, så driter jeg i om de kaller den for  carnegi stadion eller hva nå en det evt blir! Penga rår i norsk fotball, og andre steder, dette er en grei måte å tjene penger på, så hvorfor skal vi være annerledes en de andre klubbene? Det vil kun mendføre at vi faller bakover når det gjelder økonomi, og det vil ha, uten tvil innvirkning på det sportslige!

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 13 okt 06, 11:53
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot

uff, denne diskusjonen igjen....

 

jaja, hvorfor er det så galt å elge stadion navnet? For "mannen i gata"vil det uansett bli "stadion" når en omtaler fredrikstad stadion, for folk utenbys, så driter jeg i om de kaller den for  carnegi stadion eller hva nå en det evt blir! Penga rår i norsk fotball, og andre steder, dette er en grei måte å tjene penger på, så hvorfor skal vi være annerledes en de andre klubbene? Det vil kun mendføre at vi faller bakover når det gjelder økonomi, og det vil ha, uten tvil innvirkning på det sportslige!

Enig. Det er så enkelt som det.

Det blir så mye svada og høytsvevende pissprek rundt samfunnsøkonomi og hvor "ille verden har blitt" at man kan bli skremt:

Har ikke helt forstått hva motstanderen av et slikt salg egentlig vil? Vil dere ikke at FFK skal styrke økonomien sin og øke budsjettene? Har dere alternativer til hvordan skal man kompensere for et evt. "nei til 30 mill"?

Kakelotteri har nemlig gått ut på mote...

 

 

 

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 13 okt 06, 11:57
Opprinnelig postet av schpa84
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Opprinnelig postet av schpa84
Vi har aldri vunnet noe viktig eller fått medalje i nm eller vm


Ehh? Vi har riktignok aldri vunnet et internasjonalt mesterskap, men vi har en bronse fra VM 1936 og i NM tar vi merklig nok gull hvert år.

 

Mente EM så klart Og en bronsje-medalje for 70 år siden er ikke akkurat noe å skryte av. Vi kvalifisere jo oss også sjelden til både VM og EM



Det i 36 var verken VM eller EM, det var OL i Berlin.

---------------------------

Kan ikke nye FFK-stadion bli ferdig NÅ?!?!?!?! =)

Fortsatt god bedring Dagfinn!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 13 okt 06, 12:03

Opprinnelig postet av schpa84
Sverige er mye flinkere til å utvikle sine talenter og i til gjengjeld har de et mye sterkere landslag. Typisk norsk å tro at vi er så sinnsykt gode i fotball. fakta er at det er vi ikke!!! Vi har aldri vunnet noe viktig eller fått medalje i nm eller vm

DETTE nekter jeg å innse er noe helt annet enn trådens tema... Hvor har jeg påstått at Norge er så forbaska gode i tråden? Er vel jeg som har hevdet at FFK ikke er så store som vi selv ønsker å tro...

---------------------------

Ansvarlig redaktør


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 13 okt 06, 12:11
Endret: 13 okt 06, 12:14
Opprinnelig postet av BøgeJon
Enig. Det er så enkelt som det.

Det blir så mye svada og høytsvevende pissprek rundt samfunnsøkonomi og hvor "ille verden har blitt" at man kan bli skremt:

Har ikke helt forstått hva motstanderen av et slikt salg egentlig vil? Vil dere ikke at FFK skal styrke økonomien sin og øke budsjettene? Har dere alternativer til hvordan skal man kompensere for et evt. "nei til 30 mill"?



Jeg fikk mye pepper sist jeg tok opp temaet med enkle sjeler her inne, så jeg skal unngå å ta det opp en gang til, men Bøge; fordi om du ikke forstår ting så trenger det ikke bety at det er svada eller høytsvevende. Faktisk er det mye enklere å ta din "det bare er sånn" argumenter for svada (høytsvevende blir det riktignok litt vanskelig å kalle det).

Samfunnsøkonomi er det ingen som har nevnt her inn før du skrev det, men du har jo allerede vist at du ikke helt har taket på de forskjellige fagretningene innen økonomi.

At du heller ikke har forstått hva motstanderen av stadionnavnet egentlig vil, er underlig, så la meg gjøre det enkelt for deg:

Vi vil ikke at FFK skal være en pådriver for et vriding i norsk fotball som er økonomisk unødvendig og som bidrar til svekkelse av klubbtilhørigheten.

PS: At sunnmøringer gjøre alt for penger vet alle, så Colorline stadion bør streng tatt holdes utenfor diskusjonen. Den har heller ikke bragt nevenverdig sporstlig suksess til klibben som spiller der.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 13 okt 06, 12:14
Endret: 13 okt 06, 12:14
Opprinnelig postet av BøgeJon
Har ikke helt forstått hva motstanderen av et slikt salg egentlig vil? Vil dere ikke at FFK skal styrke økonomien sin og øke budsjettene? Har dere alternativer til hvordan skal man kompensere for et evt. "nei til 30 mill"?

Kakelotteri har nemlig gått ut på mote...

 

 

 

 

nettopp! Se til england, Arsenal har solgt stadion navnet, har ikke lidd noen nød av den grunn!

Den dagen Fredrikstad FK har en så god økonomi at sponsorer er unødvendig forstår jeg motstanderne her, men til det skjer( hehe) så sier jeg, selg!!!!

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 13 okt 06, 14:39
Endret: 13 okt 06, 14:40
Opprinnelig postet av kanogvetalt

Jeg skriver ikke at Aafk er blitt en sterk merkevare fordi Stadion heter Color Line. Men, at de er en merkevare til tross for stadion navnet. Dermed har ikke stadionnavnet svekket muligheten til å bygge klubben som merkevare, noe som er et av dine argumenter for at FFK ikke skal gjøre det samme.

 

Og jeg gjentar, siden du ikke kommenterte det, merkevaren VIF/Klanen har ingen relevans til Ullevål Stadion(som alltid har vært Lyn sin hjemmebane).



Skjønte hva du mente med det forrige innlegget, det kunne egentlig ment begge veier, så jeg måtte lese det en gang til. Men å trekke frem Aalesund er jo ikke et rettferdig eksempel egentlig. De fikk stadion og navnet samtidig som de opplevde den største sportslige suksessen i klubbens historie, og er i oppbygningsfasen av å bygge et merkenavn.

Jeg kommenterte VIF/Klanen i forrige innlegg jeg, hvorpå jeg spurte deg om du ikke tror at merkevaren VIF/Klanen hadde vært enda større om de hadde hatt egen stadion. Hvis de snart får en egen stadion, med eget stadionnavn, så vil merkevaren VIF/Klanen stå enda sterkere i mine øyne. En klubb/merkevare vil virke mye sterkere hvis de selv har eierrettighetene til sitt eget stadionnavn. Likeså mener jeg at Aalesund hadde vært en større merkevare om stadion deres hadde hatt et skikkelig navn. Forskjellen mellom Aafk og FFK er jo rimelig store. Vi har allerede et solid merkenavn, Aalesund er i ferd med å bygge et. De startet omtrent på null, og bygger seg sakte, men sikkert oppover. FFK har i grunn alltid hatt et merkenavn i norsk fotball, selv om vi kavet nede i 2. divisjon. Jeg mener at vi svekker merkenavnet Fredrikstad Fotballklubb ved å selge stadionnavnet, enkelt og greit.

FFK spiller i røde og hvite drakter på Fredrikstad Stadion!

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 13 okt 06, 15:54
Endret: 13 okt 06, 15:55

Opprinnelig postet av FFK1903
Jeg mener at vi svekker merkenavnet Fredrikstad Fotballklubb ved å selge stadionnavnet, enkelt og greit.

FFK spiller i røde og hvite drakter på Fredrikstad Stadion!

 

greit nok, men skal vi bare se på at andre lag i Norge og verden for øvrig bare drar fra oss økonomisk da?! Så kan vi jo si; sisteplas og nedrykk fra 2 divisjon ja, men vi beholdt ihvertfall Fredrikstad Stadion og fikk ikke noe merke navn der nei!

 

(litt overdrevet?! tja, kanskje, men frykter at økonomi i fotballfortsatt ikke har nådd toppen, og derfor er det viktig at FFK som klubb gjør hva de kan for å tjene penger!

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 13 okt 06, 16:05
Endret: 13 okt 06, 16:08
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot
greit nok, men skal vi bare se på at andre lag i Norge og verden for øvrig bare drar fra oss økonomisk da?! Så kan vi jo si; sisteplas og nedrykk fra 2 divisjon ja, men vi beholdt ihvertfall Fredrikstad Stadion og fikk ikke noe merke navn der nei!

(litt overdrevet?! tja, kanskje, men frykter at økonomi i fotballfortsatt ikke har nådd toppen, og derfor er det viktig at FFK som klubb gjør hva de kan for å tjene penger!


Ærlig talt, det er vel snakk om 3-3,5 millioner per år. Dere/du får jo dette til å bli forskjellen på om vi er et topplag eller om vi skulle rykke ned. 3,5 millioner er ikke som utrolig mye, vi får kanskje én god spiller for det, eller fem halvgode som vi vel egentlig er vant med.


Hvor mange lag er det egentlig som har solgt stadionnavnet sitt? Aalesund ville ikke fått stadion uten at Color Line ble navnet, ettersom de betalte moroa. Nå vet jeg ikke hvordan det er med de andre lagene, men det overrasker meg ikke om de er nødt til å selge stadionnavnet for å betale ned litt på stadion. Ettersom jeg vet, så er ikke vi avhengig av å selge stadionnavnet for å betale ned stadion.

Enkelte her inne får jo salg av stadion til å virke som et et "ikke, eller ikke være" for sportslig suksess og økonomisk trygghet. Jeg kunne skjønt det om det var snakk om 35 millioner per år, men når dette blir utbetalt over ti år, så nekter jeg å tro at dette skal ha så enorm betydning på økonomien og det sportslige.


Jeg kan igjen nevne Viking som ikke har solgt stadionnavnet, men som likevel er en av de klubbene med størst økonomisk makt her i landet. Men de er også et eksempel på at penger ikke er alt i fotballen, de må brukes riktig også.


Du avslutter med at du ikke tror at pengegaloppen i fotballen har nådd toppen ennå, da burde vel klubben vente til toppen var nådd, slik at de kunne selge stadionnavnet da, til enda større pris?      


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 13 okt 06, 16:43
Nei, 3.5 millioner er kanskje ikke forskjellen på å være et topplag eller ei, men for å snu på situasjonen: Takker man nei til alt mulig, så blir det brått veldig mye! Det er akkurat den samme situasjonen. Du sier at man ikke skal takke ja til dette, da det er en liten dråpe i havet. Jeg sier at hvis man takker nei til mange dråper, så blir det brått veldig mye vann!
Viking er vel det laget i Norge som har holdt seg lengst i den øverste divisjonen etter Lillestrøm og dermed blir det vanskeligere å sammenligne. De har en godt utviklet organisasjon tilpasset nivået, mens vi fortsatt er i utvikling. Det kreves mildt sagt mer kapital for å bygge opp noe fremfor vedlikehold. I tillegg er Stavanger en vesentlig større by en Fredrikstad. Dette har vært diskutert opp i mente mange ganger her inne, dvs at vi ikke direkte kan sammenligne oss med klubber som Rosenborg, Brann, Viking og Vålerenga, da de har en helt unik posisjon i norsk fotball.

Du er jo også imot draktreklame, sponsing og alt som er. Nå er det faktisk slik at dette er inntekter man rett og slett trenger for å drive fotball per i dag og det vises gang på gang at de klubbene med de største budsjettene er de som rykker opp til Tippeligaen og de samme klubbene med store budsjetter gjør det best der. Det er ikke tilfeldig. Du henviser til den ensomme svalen Viking og sier at "bare se på de, penger er ikke alt, da hadde de ikke ligget der de gjør". Nei, det stemmer det, men penger en viktig grunnpilar for å få det hele til å fungere maksimalt. River man bort en grunnpilar, så faller som oftest byggverket sammen.

Selvsagt kan man kompensere med andre, sterke pilarer som kanskje klarer å holde byggverket oppe og dra lasset videre i en periode, men over tid, så er det viktig å ha alle bitene på plass. En eksepsjonelt god trener kan klare å få spillere til å yte opp mot sitt absolutte potensial, men selv ikke en god trener kan klare å lage gull av gråstein om man ikke har penger til å forsterke laget. Har man masse penger, men en dårlig trener som over hodet ikke klarer å få til samhandling i et lag, så er man like langt. Så nei, penger er ikke alt, men man skal være rimelig snever for å ikke se viktigheten av det.

Nei, penger er viktig i dagens fotball og det er trolig kommet for å bli. Jeg fatter ikke hvordan du egentlig kan henge deg så veldig opp i dette, for det er det mildt sagt ingenting vi får gjort noe med likevel. Hele verden er bygget opp rundt kapitalismen etter at jernteppet falt og det er vel strengt talt bare Nord-Korea igjen som forsøker noe annet...! :)

En annen kommentar: Nei, det er ingen enkelte her inn som får det til å virke som om det er "å være ikke, eller ikke være" for sportslig suksess om man selger stadionnavnet eller ikke. Man påpeker kun at dette er et veldig salgbart produkt som enkelt kan dra inn store summer for klubben, og at på til sikre driften ved at det hele dreier seg om langsiktig avtaler. Det er nå det er selgers marked mens fotballen enda er ekstremt inn og man kan dra inn gode summer. Det man derimot har her inne er en rekke personer som påstår at klubben prostituerer seg, klubben mister sjarmen, ingen andre vil sponse klubben, identiten forsvinner, sjelen råtner, osv, og det er vel strengt talt den seksjonen som er mest snever. Eneste argumentet jeg har sett for å ikke selge stadion er "jeg føler ikke det er rett, det handler om tradisjoner", mens man samtidig ikke kommer med noen gode løsninger på hvordan man skal skaffe de samme midlene til veie.

---------------------------

Ansvarlig redaktør


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 13 okt 06, 17:13
Først av alt, hvor jeg har jeg skrevet at jeg er imot draktreklame og sponsing og alt som er, jeg har kanskje sagt at i den ideelle verden skulle vært reklamefrie drakter, men at jeg er imot det? Mulig du igjen blander meg med TgfkaFFK? Du gjorde jo det på forrige side i hvert fall

Så i midt tilfelle er det ikke slik at jeg takker nei til alle dråper, men denne dråpen kan jeg fint takke nei til.

Vikings rutine i Tippeligaen har nok litt å si for at de tjener gode penger, men de måtte som alle andre lag tenke mye nytt når de fikk nytt stadion og hvordan de skulle utnytte dette anlegget på best mulig måte. De er for meg pioneerene på dette området, de hadde ikke mye erfaring med å utnytte et slikt anlegg før. Og hvis Viking kan leie ut stadion til konserter og andre arrangementet så ser jeg ingen grunn til at ikke FFK skal kunne det samme, uansett om Fredrikstad har en del mindre innbyggere. Vi trenger ikke en bykjerne bestående av over 100 000 for å fylle opp en stadion som tar 10 000+ på konsertene. Og andre arrangementer som de tjener penger på trenger ikke å så mye med innbyggertall å gjøre i det hele tatt, men på hva FFK kan tilby av lokaliteter. Skal et større firma ha en konferanse i en by, så betyr ikke innbyggertallene noe særlig, men infrastruktur og lokaliteter. Med kort avstand til Oslo, ny flyplass på Rygge og nye veiforbindelse rett ved stadion, så står det i hvert fall ikke infrastrukturen vil jeg tro.

Har heller ikke sagt at penger ikke er viktige, det jeg diskuterer er hvor viktige disse sannsynlige 3,5 millionene per år er. Jeg mener det er fullt mulig å ta FFK videre mot toppen uten disse millionene.

Senest i forrige innlegg var det en som trakk det så langt som nedrykk til 2. divisjon, selv om han var usikker på om han trakk det kanskje litt langt selv. Og det er vel flere som har hevdet at vi trenger disse millionene for å hevde oss?

Jeg mener at vi overhodet ikke trenger disse 3,5 millionene per år, så jeg trenger vel heller ikke å finne andre steder for å veie opp disse pengene. Jeg tror nemlig at vi får mer enn nok inntekter av den nye stadion som det er, bare vi klarer å utnytte anlegget like bra som Viking har gjort det.






Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 13 okt 06, 17:20
Opprinnelig postet av FFK1903
Først av alt, hvor jeg har jeg skrevet at jeg er imot draktreklame og sponsing og alt som er, jeg har kanskje sagt at i den ideelle verden skulle vært reklamefrie drakter, men at jeg er imot det? Mulig du igjen blander meg med TgfkaFFK? Du gjorde jo det på forrige side i hvert fall

Bah, slitsomt med folk som har "FFK" i brukernavnet. Hjernen min er ikke velutviklet nok til å takle slikt... ;)

For øvrig har jeg ikke så mye å føye til... Ville bare få frem at det finnes flere sider av denne saken! Vi får bare se hva som skjer. Blir stadion døpt til "Fredrikstad stadion", så blir jeg strålende glad. Blir den døpt til "Høili, go, jey jey løkka of light", så begynner jeg ikke å grine av den grunn heller, så lenge betalinga er god nok. Eller, hadde kanske rynket litt på nesa over det navnet.

---------------------------

Ansvarlig redaktør


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 13 okt 06, 17:25
Opprinnelig postet av Holters
Bah, slitsomt med folk som har "FFK" i brukernavnet. Hjernen min er ikke velutviklet nok til å takle slikt... ;)

For øvrig har jeg ikke så mye å føye til... Ville bare få frem at det finnes flere sider av denne saken! Vi får bare se hva som skjer. Blir stadion døpt til "Fredrikstad stadion", så blir jeg strålende glad. Blir den døpt til "Høili, go, jey jey løkka of light", så begynner jeg ikke å grine av den grunn heller, så lenge betalinga er god nok. Eller, hadde kanske rynket litt på nesa over det navnet.


Ble vel ikke noe lettere over at profilbildene våres er omtrent like heller

Bare for å ha sagt det, jeg har faktisk sett siden fra begge sider, men endte opp på "nei", men det er uansett greit å få dette debattert (nye sider av saken har vel også kommet opp), og at folk er uenig om dette, ellers hadde vel forumet blitt rimelig kjedelig.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 13 okt 06, 17:39
Opprinnelig postet av FFK1903
Har heller ikke sagt at penger ikke er viktige, det jeg diskuterer er hvor viktige disse sannsynlige 3,5 millionene per år er. Jeg mener det er fullt mulig å ta FFK videre mot toppen uten disse millionene.



3,5 millioner utgjør litt i underkant av 10% av årets budsjett!  Dermed er det betydelige summer vi snakker om her - ikke en sum som knapt vil være synlig. Hvis vi har et budsjett neste år på 70 millioner kroner vil 3,5 mill utgjøre 5%.  5% er fortsatt mye penger. 

Jeg har ikke finlest øvrige klubbers budsjetter, men det å øke inntektssiden med 3,5 millioner UTEN å øke kostnadssiden er viktig.

Som regel øker kostnadene relativt proposjonalt med inntektene i de fleste bedrifter (og det er som regel kostnadene som kommer FØRST, for å kunne ha en mulighet til å realisere en inntektsøkning).

Men det vil sikkert kunne være mulig å ta FFK mot toppen uten disse ekstra millionene.  Det er mye som er mulig - men over tid og langsiktig vil det være nødvendig å øke budsjettene så mye som mulig. Det er noe alle bedrifter jobber etter - og jeg har vanskelig for å se den bedriftsleder som sier nei til 3,5 gratis-millioner uten å få styret på nakken...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 13 okt 06, 19:01
3,5 mill er ok ikke forkjellen på nedrykk og topplag, nei, men som flere her sier, hvis man takkernei til det, for å spare sjela tilklubben, hva blir det neste? takke nei til å selge  draktreklame,, det ville svekket klubben enda mer osv osv.. men, som du selv sier FFK1903, så ville det i den ideelle verden vært reklamefritt, men vi lever absolutt ikke i den perfekte verden, vanlig sponsor avtaler teller mindre og mindre for store bedrifter, de tjener nemmelig ikke nok på at det står et navn på 11 fotball drakter på et lag som knapt nok noen har hørt om sør/øst for svinesund, det må tenkes nytt i forhold til å tjene penger, sånn er livet, sånn er fotballen, sånn er vår verden!

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 13 okt 06, 19:17
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot
3,5 mill er ok ikke forkjellen på nedrykk og topplag, nei, men som flere her sier, hvis man takkernei til det, for å spare sjela tilklubben, hva blir det neste? takke nei til å selge  draktreklame,, det ville svekket klubben enda mer osv osv.. men, som du selv sier FFK1903, så ville det i den ideelle verden vært reklamefritt, men vi lever absolutt ikke i den perfekte verden, vanlig sponsor avtaler teller mindre og mindre for store bedrifter, de tjener nemmelig ikke nok på at det står et navn på 11 fotball drakter på et lag som knapt nok noen har hørt om sør/øst for svinesund, det må tenkes nytt i forhold til å tjene penger, sånn er livet, sånn er fotballen, sånn er vår verden!


Nei, det neste blir ikke at vi ikke skal ha draktreklamer, det har jeg da heller aldri sagt. Det er riktignok ikke mye pent å ha på draktene av og til...

Har du virkelig oversikt over hva bedrifter tjener på å ha draktreklamer? Er det blitt gjort undersøkelser på dette? Hvis vanlige sponsorreklamer teller mindre og mindre for de store bedriftene, så er det jo rart de likevel spytter inn mer og mer penger for å skaffe seg et innpass i disse sponsormulighetene. Jeg skjønner heller ikke hvorfor salget av stadionnavnet skal kunne gjøre FFK så veldig mye mer kjent sørøst for Svinesund. Og hva er poenget med det? Det er vel få om noen bedrifter som går inn og sponser norske lag med tanke på å gjøre seg kjent utenfor Norges grenser. De sponser norske lag for å få innpass i det norske markedet. Mulig du hadde et annet poeng enn det jeg leste meg frem til...

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 14 okt 06, 00:41

poenget mitt var at det helt sikkert er mye mer å hente på et stadion navn, en en drakt reklame, både for klubbene og for sponsorene, et stadion navn blir nevnt hver gang det er kamp der, og det blir da reklame for bedriften, det med sørøst for svinesund så mente jeg at det er jo mye mer atraktivt å sponse store europeiske klubber en lille FFK på draktene, derfor, kanskje mer å hente på stadion navn...

 

Jeg har aldri sagt at DU har sagt noe om drakt reklame, jeg bare sier, at hvis vi takker nei til store sponsorer, så ender det vel med at folk ikke vil ha drakt reklame heller, eller enda værre, en kjempe sponsor sier til Morgan; vi vil sponse dere med x antall mill for å ha bedrifts navnet vårt i navnet på stadion, Morgan sier nei, men dere kan få drakt plassen, og sponsoren sier; nei vel, kjipt for dere, får vi ikke stadion navnet går vi til noen andre som vil ha penger, på den måten taper FFK terreng økonomisk iforhold til andre klubber.

 

Er vel på tide å innse at vi lever i en komersiel verden, og reklame er kommet for å bli!

 

har forresten ikke peiling på om draktsponsor blir mindre verdt en før, men jeg tror det blir slik etterhvert, med tanke på at flere klubber på kontinenetet nå lar seg kjøpe opp av store penge sterke sponsorer, som f.eks arsenal.

 

vi har hatt denne diskusjonen før, og ble vel enige da om at vi ikke ble enige, tror det ligger an til det samme nå... hehe

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 14 okt 06, 00:50
Endret: 14 okt 06, 00:50

Jeg vet ærlig talt ikke hva FFK får i året av Carnegie for draktreklamen, men det kan da ikke være langt unna 3-3,5 millioner? Var det ikke Høili som ga oss fem millioner i året, riktignok var det generøst tilbud fra hans side, men så veldig langt unna er vel ikke normalen heller?

 

Ettersom at du svarte meg, så tolket jeg dithen at du skrev innlegget til meg, men jeg tviler likevel på at det er noen her som vil ha vekk draktreklamen. Dog, det er helt sikkert flere enn meg som ikke vil ha hva som helst på drakta. Draktreklamen som er nå passer i det minste sånn halvveis inn i drakta, slik har det ikke alltid vært.

 

At vi kun blir enige om å være uenige skal du ikke se bort i fra at vi blir denne gangen heller nei, he he. Men kanskje på tide å legge hele debatten død. Det er vel flere sider siden det var noen nye sider i saken, nå føler jeg vi bare maler om igjen og om igjen på det samme. Det kommer aldri til å skje at alle her inne blir enige uansett, og om vi likevel skulle bli det, så har vi jo ingenting å si uansett, da det er klubben som bestemmer her :)


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 14 okt 06, 01:14

Jeg er enig i at dette ikke er noe stort mer å diskutere her  inne. Det eneste fornuftige argumentet jeg har hørt for å selge stadionnavnet er "fordi alle andre klubber gjør det" (selv om det ikke er sant). Jeg synes det er skuffende at mange folk bare kommer med tomme argumenter som "så enkelt er det bare" og "penga rår".

Som en klubb med lang og ærefull historie i norsk fotball synes jeg faktisk vi kan koste på oss å sette spørsmålstegn ved en type kommersialisering som ikke bringer prestasjonene på noe høyere nivå.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 14 okt 06, 08:45
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Det eneste fornuftige argumentet jeg har hørt for å selge stadionnavnet er "fordi alle andre klubber gjør det" (selv om det ikke er sant).

Da får du #¤%# i meg se til å vaske øra dine!!! MAKAN til tomgods...

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 14 okt 06, 10:06

Flott argumentasjon bøge.... der satt du meg virkelig på plass!

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 14 okt 06, 10:58
Endret: 14 okt 06, 10:59
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Flott argumentasjon bøge.... der satt du meg virkelig på plass!

 

Du satt vel standarden når du hever deg over dine meningsmotstandere ved å argumentere om "enkle sjeler" her på forumet.

 

Det var der du trådde feil og mistet all respekt!

 

Samtidig fortjener du jo egengtlig ikke videre svar når du "konkluderer" denne 12-siders tråden med at du "kun hører et argument for salg av stadionnavnet og det fordi alle andre gjør det".  Makan!!!

 

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


ffk-4ever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 06
Innlegg: 1048

Lagt til: 14 okt 06, 11:11
Nå er det markedskreftene som rår, også i FFK. Selg tribunenavn la de også selge navnet på stadion. For oss lokale vil det alltid være stadion vi går på og ikke Nicolaysen jernvare stadion eller et eller annet. Skal FFK hevde seg og bli værende i dette gamet altså i toppen i norsk fotball så må peng inn, og det mye. Er vel ingen som har glemt at FFK så og si var konkurs før vår alles kjære Terje Høili reddet hele klubben igjen sammen med en gruppe investorer.

ffk-4ever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 06
Innlegg: 1048

Lagt til: 14 okt 06, 11:47

Og her kan dere lese litt om hvor mye penger vi snakker om, er det virkelig noen som vil si net takk til enda mere hvis vi selger stadion navnet

http://www.fxt.no/tippeligaen/fredrikstad/article767915.ece

 


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 14 okt 06, 12:03
Opprinnelig postet av BøgeJon

Du satt vel standarden når du hever deg over dine meningsmotstandere ved å argumentere om "enkle sjeler" her på forumet.

Det var der du trådde feil og mistet all respekt!

Å nei! Krise! Damefrisøren har mista respekt for meg! Jeg skal ærlig innrømme at jeg har et problem med å forholde meg høflig til ignoranter og folk som ikke klarer å gjøre rede for sine synspunkter på en saklig måte.

Og det gjør det litt unødvendig ufordrende å delta i akkuratt dette forumet, for å si det mildt!!!

Opprinnelig postet av BøgeJon
 
Samtidig fortjener du jo egengtlig ikke videre svar når du "konkluderer" denne 12-siders tråden med at du "kun hører et argument for salg av stadionnavnet og det fordi alle andre gjør det".  Makan!!!


Hvis du kunne forklart meg hvilke andre argumenter som har kommet fram, så hadde du jo faktisk bidratt med noe i diskusjonen.

---------------------------

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 14 okt 06, 14:20
Opprinnelig postet av FFK1903
Opprinnelig postet av kanogvetalt

Jeg skriver ikke at Aafk er blitt en sterk merkevare fordi Stadion heter Color Line. Men, at de er en merkevare til tross for stadion navnet. Dermed har ikke stadionnavnet svekket muligheten til å bygge klubben som merkevare, noe som er et av dine argumenter for at FFK ikke skal gjøre det samme.

 

Og jeg gjentar, siden du ikke kommenterte det, merkevaren VIF/Klanen har ingen relevans til Ullevål Stadion(som alltid har vært Lyn sin hjemmebane).



Skjønte hva du mente med det forrige innlegget, det kunne egentlig ment begge veier, så jeg måtte lese det en gang til. Men å trekke frem Aalesund er jo ikke et rettferdig eksempel egentlig. De fikk stadion og navnet samtidig som de opplevde den største sportslige suksessen i klubbens historie, og er i oppbygningsfasen av å bygge et merkenavn.

Jeg kommenterte VIF/Klanen i forrige innlegg jeg, hvorpå jeg spurte deg om du ikke tror at merkevaren VIF/Klanen hadde vært enda større om de hadde hatt egen stadion. Hvis de snart får en egen stadion, med eget stadionnavn, så vil merkevaren VIF/Klanen stå enda sterkere i mine øyne. En klubb/merkevare vil virke mye sterkere hvis de selv har eierrettighetene til sitt eget stadionnavn. Likeså mener jeg at Aalesund hadde vært en større merkevare om stadion deres hadde hatt et skikkelig navn. Forskjellen mellom Aafk og FFK er jo rimelig store. Vi har allerede et solid merkenavn, Aalesund er i ferd med å bygge et. De startet omtrent på null, og bygger seg sakte, men sikkert oppover. FFK har i grunn alltid hatt et merkenavn i norsk fotball, selv om vi kavet nede i 2. divisjon. Jeg mener at vi svekker merkenavnet Fredrikstad Fotballklubb ved å selge stadionnavnet, enkelt og greit.

FFK spiller i røde og hvite drakter på Fredrikstad Stadion!



Rødhvit

Juniorspiller
Ble medlem: 27 jan 04
Innlegg: 200

Lagt til: 14 okt 06, 15:21
Opprinnelig postet av TgfkaFFK
Opprinnelig postet av BøgeJon

Du satt vel standarden når du hever deg over dine meningsmotstandere ved å argumentere om "enkle sjeler" her på forumet.

Det var der du trådde feil og mistet all respekt!

Å nei! Krise! Damefrisøren har mista respekt for meg! Jeg skal ærlig innrømme at jeg har et problem med å forholde meg høflig til ignoranter og folk som ikke klarer å gjøre rede for sine synspunkter på en saklig måte.

Og det gjør det litt unødvendig ufordrende å delta i akkuratt dette forumet, for å si det mildt!!!

Opprinnelig postet av BøgeJon
 
Samtidig fortjener du jo egengtlig ikke videre svar når du "konkluderer" denne 12-siders tråden med at du "kun hører et argument for salg av stadionnavnet og det fordi alle andre gjør det".  Makan!!!


Hvis du kunne forklart meg hvilke andre argumenter som har kommet fram, så hadde du jo faktisk bidratt med noe i diskusjonen.

Hvilken jord lever du på Tgfka? Og du sier at ANDRE ikke holder en saklig diskusjon? Tulling.

 

---------------------------

FFK i tyyyyyyykkkkkt og tyyyyyyyynnnnnt


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 14 okt 06, 16:17
[quote=TgfkaFFK
Hvis du kunne forklart meg hvilke andre argumenter som har kommet fram, så hadde du jo faktisk bidratt med noe i diskusjonen.
[/quote]

Har du lest innlegga tidligere her, eller har du hoppet til siste side for der å lire av deg en konklusjon om at ingen tidligere i diskusjonen har hatt så mye som ETT gydlig argument FOR å leie ut stadionnavnet?

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5541

Lagt til: 14 okt 06, 17:41
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Jeg er enig i at dette ikke er noe stort mer å diskutere her  inne. Det eneste fornuftige argumentet jeg har hørt for å selge stadionnavnet er "fordi alle andre klubber gjør det" (selv om det ikke er sant). Jeg synes det er skuffende at mange folk bare kommer med tomme argumenter som "så enkelt er det bare" og "penga rår".

Som en klubb med lang og ærefull historie i norsk fotball synes jeg faktisk vi kan koste på oss å sette spørsmålstegn ved en type kommersialisering som ikke bringer prestasjonene på noe høyere nivå.

 

Enig i at det meste er sagt i diskusjonen. Stadion navnet blir solgt. Noen synes det er ok. Noen synes det er galt. Verden går videre.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 15 okt 06, 00:21
det eneste jeg bryr meg om er at hvis morgan drar i land rundt 70 mill til neste års budsjett så er det helt rått,det må da tyde på at denne mannen vet hva han gjør. morgan kom for å rydde opp i klubben og gjøre ffk til et topplag i norge og hvis det går på bekostning av hva den nye stadion skal hete eller vilken reklame det er på draktene osv,osv,osv så gjør ikke det meg noen ting så lenge jeg kan se ffk i toppen

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 15 okt 06, 13:16
Er det egentlig morgan som drar inn disse schpenna da? Trodde det var vår venn godis som fikset disse tingene..

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 15 okt 06, 14:08
Endret: 15 okt 06, 14:10
Opprinnelig postet av Shadar
Er det egentlig morgan som drar inn disse schpenna da? Trodde det var vår venn godis som fikset disse tingene..

Det er markedsavdelingen i FFK med Svein Hagen (Candy King), Robert Nilsson og Jon Petter Andersen som har jobbet lenge med dette, og så har Morgan Andersen kommet inn på slutten og bidratt med det han kan.

---------------------------

Ansvarlig redaktør


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 15 okt 06, 14:10
Ok. Men i dette intervjuet sier han at han bare kom inn på slutten, og gir creds til de andre:

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061012/FFK/110120020/1017/AKTUELT

Men det viser vel effekten av å være den som presenterer god-nyhetene. Folk takker jo Morgan først og fremst her.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10064

Lagt til: 15 okt 06, 14:15
Opprinnelig postet av Shadar
Men det viser vel effekten av å være den som presenterer god-nyhetene. Folk takker jo Morgan først og fremst her.

Vel, han presenterer vel stort sett det meste for tiden og godt er det! Et ansikt utad er viktig å ha.

---------------------------

Ansvarlig redaktør


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 15 okt 06, 14:28
Ja, absolutt. Jeg synes også det. Det er greit at det er en som tar seg av slike ting slik at belastningen ikke blir så stor for de andre. Jeg hører folk som tror han prøver å dra i land creds, at det er derfor det er han som uttaler seg hele tiden. Det er synd.


Flat Trådet Nøstet
Totalt 7 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340