Husk meg
Brukernavn
Passord

OBOS-ligaen 2021

Flat Trådet Nøstet
Side 4 av 6 4

shaggy

A-lagspiller

Ble medlem: 02 jun 04
Innlegg: 485

Lagt til: 20 mai 21, 21:32

Lag i flytsonen vipper ofte kamper i sin favør og mot spillets gang.

Ser forøvrig at Ulf står med 1 poeng og 1-1 i resultat på tabellen her inne. Dette til orientering for moderator. :-)

 

---------------------------

cupmester 06, uten tromme


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5387

Lagt til: 20 mai 21, 22:09

Opprinnelig postet av shaggy

Ser forøvrig at Ulf står med 1 poeng og 1-1 i resultat på tabellen her inne. Dette til orientering for moderator. :-)

 

Var uten internett en stund i dag. Akkurat tilbake nå og resultat oppdatert og resten lagt inn.

 

Vi har flyt som får den siste i dag ja. Dette var et kjemperan.

Jeg må si jeg ble litt skremt over at vi hadde løpt oss tomme allerede etter rundt 60 minutter, men Bummen forklarte vel greit hvorfor: Vi ble for ivrige i første omgang og gikk på alt for mange overganger da. Solberg sa også det til pause at det ble mange lange tunge løp. Så da må vi bli smartere

Vi skulle selvfølgelig ha ledet 2-0 og det er nesten utilgivelig at Solberg ikke sørger for mål når vi brått er tre mot to. Satser på mye læring av andreomgangen i dag.

Ellers kunne vi vel brått stått med to poeng på de to første kampene, men vi har jaggu seks. Vitner om flyt det også

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 31 mai 21, 15:37

Vår start på sesongen har jo vært framifrå! Vi har evnet å avgjøre jevne kamper hvor motstander har hatt flere sjanser enn oss, og i samtlige kamper har vi hatt perioder hvor vi virkelig har dominert. Så seirene har ikke kommet på bare slums og tilfeldigheter, men fordi vi har vært jevngode med flere antatte topplag - og bedre enn dem der det teller aller mest. Er spent på om dette holder i lengden eller om spillet vårt er for krevende i lengden - eventuelt avhengig av enkeltspillere over tid.

Men hva skal vi si om de andre lagene? Av de antatte opprykkskandidatene har jo Sogndal virkelig skuffet, med kun to poeng så langt. Tror heller ikke Aalesund er veldig godt fornøyde med seks. At Strømmen sliter er mer som forventet, de var jo ganske nær nedrykk i fjor. At Kåffa ligger helt sist er kanskje noe mer overraskende sett i lys av den gode fjorårssesongen, 

Men la oss bare fortsette å vinne, så trenger vi ikke tenke så mye på hvordan alle de andre gjør det Smile

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5387

Lagt til: 02 jun 21, 21:42

Den utsatte kampen mellom Start og Ranheim ble spilt i dag og endte 1-1. Sett med våre øyne må det jo sies å være et perfekt resultat. 

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 02 jun 21, 23:54

Opprinnelig postet av Tøfflus

Men la oss bare fortsette å vinne, så trenger vi ikke tenke så mye på hvordan alle de andre gjør det Smile

Kunne ikke sagt det bedre selv! Laughing


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 26 jun 21, 18:19

Siden vi ikke har fortsatt å vinne så får vi vel bry oss litt om hvordan andre gjør det likevel. Ham-Kam gikk på sitt første tap for sesongen, mot Raufoss, og hvis vi vinner i morgen er vi dermed bare ett poeng bak. Så langt tyder mye på at OBOS-ligaen er akkurat like jevn som den har vært lenge.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 28 jun 21, 10:48

Når åtte runder er spilt er vi altså i praksis på delt andreplass (likt med Bryne på poeng, målforskjell og antall scorede mål).

Jeg tok en kjapp utregning av gjennomsnittlig tabellposisjon på lagene vi har møtt så langt, og lagene vi ikke har møtt ennå. Førstnevnte er 7,4 mens sistnevnte er 10,6 ... vi har blant annet igjen alle de tre som ligger sist.

Lurer på om Strømmen klarer å ta seg sammen i år igjen og berge plassen. De er vel nå det laget som har flest sammenhengende sesonger i 1. divisjon? I hvert fall blant de lagene som spiller der nå?

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5513

Lagt til: 06 jul 21, 18:41

Etter kampen mot Kåffa har vi nå 5 seire. Det er like mange som i 2017, da vi rykket ned fra samme liga, etter 30 kamper, og endt sesong.

Vi har nå 18 poeng, etter 10 kamper, og må normalt opp på 30 tallet. Lagene som har havnet på 14. plass og kvalik de siste sesongene har hatt. henholdsvis 33, 25, 33, 26, 30, 31.

Som dere sikkert skjønner, så ser jeg bare nedover på tabellen til plassen er sikret.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 06 jul 21, 18:47

Nå er jeg enig med deg, vi må ta et og et skritt og ikke glemme tre sesonger i Post-dass


tynter

A-lagspiller

Ble medlem: 02 apr 03
Innlegg: 648

Lagt til: 07 jul 21, 16:46
Endret: 07 jul 21, 16:47
Endret av: tynter

Når vi har 30 poeng kan vi ta en skål,og begynne og se oppover :-) . Håper det ikke blir så lenge til.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 11 jul 21, 20:34

Jeg tillater meg å glede meg over at Åsane slo Ham-Kam og sørger for at toppstriden forblir jevn. Men selv om jeg enn så lenge titter mest på den delen av tabellen hvor FFK faktisk befinner seg nå, så kommer nok jeg også til å puste litt lettere når vi har kommet litt opp på 30-tallet i poeng.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 24 aug 21, 11:35

Halvspilt serie!

Sesongens store positive overraskelse i OBOS må vel sies å være oss. Var vel ikke så mange som hadde tippet at vi skulle ligge på direkte opprykk halvveis. Ellers må man vel innrømme at Ham-Kam har vært veldig solide og kanskje mer enn ventet, selv om de avsluttet fjorårssesongen sterkt også. Nå har vi kommet dit at jeg faktisk blir overrasket om to lag klarer å passere dem.

Sesongens skuffelser så langt må vel være Sandnes-Ulf og Start. Ulf lå faktisk sist ganske lenge og har fremdeles en lang vei å gå for å melde seg på i toppen. Start har jo kommet mer med etterhvert, men gamblinggutta har foreløpig ikke fått jackpot på noe som helst vis. Mot oss sist imponerte de heller ikke veldig, jeg så i hvert fall ikke noe som tydet på at de vil vinne toppkampene framover. Men de har hentet mange i sommervinduet, så det kan være det blir bedre når disse får spilt seg inn.

Ellers blir det jo spennende å se om Strømmen klarer å klore seg fast i år igjen. De er det lengstværende laget i 1. divisjon, men med kun to poeng ned til jumboplassen skal de virkelig få kjempe.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5387

Lagt til: 24 aug 21, 21:41

Strømmen har overraskende få tap egentlig. Bare fire stk så langt men hele åtte uavgjort. De kan godt klare å klore seg fast igjen og et lag som Bryne må passe seg ettersom de ikke har vunnet på fem kamper.

Jeg hadde ikke absolutt ikke ventet et så sterkt Ham-kam i år og med de spillerne de har mistet i sommer hadde jeg i hvert fall ventet at de skulle gå på noen smeller, men så langt ser veldig sterke ut.

Det jeg synes er mest overraskende er hvor tett det egentlig er. Det er bare seks poeng fra nedrykkskvalik til opprykkskvalikk og hele syv lag i midten der innenfor tre poeng

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 25 aug 21, 15:56

Opprinnelig postet av Tøfflus

Halvspilt serie!

Jepp, og hvem hadde trodd at FFK skulle kjempe i toppen nå? Jeg skal innrømme at jeg ikke utelukket muligheten, men jeg kan heller ikke si jeg forventet det. Etter en imponerende start på sesongen er jeg enda mer imponert over hvor godt laget har kommet tilbake etter en svak periode i juni. 

Det er, som det påpekes, veldig jevnt, og man kan godt si at den tyngste delen av sesongen gjenstår. Ikke spesielt for FFK, men generelt. Spillerne beygnner etterhvert å bli slitne, skader setter inn, og det er lagene med mest stayerevne som klarer seg best herfra. Sånn sett tror jeg Ståle Solbakken hadde et poeng når han nylig sa at han har mest tro på Ålesund i år.  De burde ha stayerevnen på plass. 

Allikevel tror jeg i øyeblikket mest på de to lagene som pt ligger på direkte opprykk. HamKam ER imponerende i år, og  forklaringen på det heter etter alle solemerker Kjetil Rekdal. FFK er heller ikke så skuffende, for å si det sånn, selv om jeg tror flere navn enn Bummen alene skal nevnes for å forklare det. Jeg lar den biten ligge for nå. Tabellen er jevn, så hvorfor tror jeg HamKam og FFK står distansen best? 

Svaret er ganske enkelt målforskjellen. HamKam med +19 og FFK med +13 etter 15 kamper tilsier at de skal ligge hvor de ligger på tabellen. Det er ikke mange storseire eller tilfeldigheter som forklarer det, mest jevne gode resultater. Disse to lag har heller ikke tapt en kamp med mer enn ett mål så langt. Men bak dem? Jerv på tredje plass har +1. Det er nærmest et mysterium at de har klart å ta så mange poeng når de i gjennomsnitt spiller uavgjort i hver eneste kamp. Litt lenger ned ligger Åsane på kvalikplass med negativ målforskjell (-3). Bak Sogndal på femte er det kun ett lag (Kåffa) med positiv målforskjell. 

Sterk målforskjell betyr at man scorer mye og slipper inn lite. Det er en evne som pleier å føre langt i fotball. FFK er i tillegg det eneste lag som etter 15 runder kun har to tap. 

Konklusjonen på denne uhøytidelige analyse etter halvspilt serie blir at HamKam og FFK rykker opp direkte, men Sogndal og Ålesund vil kjempe om kvalikplassen. 

Til lørdag møter FFK Jerv, borte. Med 3-0 til Jerv der blir dette innlegget skuffende irrelvant. Seier til FFK vil av flere grunner styrke troen på direkte opprykk. Jeg blir ikke veldig overrasket over uavgjort. Det er med andre ord for tidlig for bombastiske konklusjoner. Men målforskjellen etter halvspilt serie pleier å være en sterk indikator, og til slutt vil målforskjellen fort bli avgjørende hvis tabellen ellers forblir veldig jevn. Så jeg synes dette ser lovende ut. 

Uansett er dette så langt en veldig underholdende sesong, sett med FFKsupporter-øyne! 

 


ey1984

A-lagspiller
Ble medlem: 05 apr 10
Innlegg: 260

Lagt til: 27 aug 21, 04:59

Etter halvspilt sesong er det vel også på tide med litt statistikk? 

Tabellen er altså slik den er, med oss og HamKam på de to øverste plassene, og Blink og Grorud på de to nederste. Det er ikke mer enn ett poeng ned til Jerv på 3. plass, men 3 poeng ned til Aalesund som vi må kunne betegne som en liten luke. Sogndal har vi 4 poeng på, mens det er 7 poeng ned til Ull/Kisa. Det er dermed 5 lag som ligger nokså jevnt, men likevel er det de tre på topp som utkrystalliserer seg. Blant de fire er det vel nå HamKam og Aalesund som flest snakker om som våre største konkurrenter til de to øverste plassene. La oss derfor titte litt på de tre lagene og sammenligne litt tall, samt litt diverse artige statistikker. 

De siste 5 kampene står vi med 3-2-0 i form, HamKam med 3-0-2. Vi er dermed i marginalt bedre form enn HamKam, men så har også de møtt presumptivt sterkere motstand. Vi står med like mange scorede mål som Kamma, 32, som er flest i ligaen, hele 6 mer enn Start som har tredje flest. Når det gjelder scorede mål imot er imidlertid HamKam en god del bedre enn oss, med ikke mer enn 13 innslupne mål på 15 kamper, noe som er bunnsolid. Vi står med 19, noe som er 5. best. Litt interessant at Strømmen faktisk kun står med 16 minus, noe som jo er meget bra, hvert fall tatt i betraktning at de ligger tredje sist på tabellen. Tallene tyder dermed på at vi og HamKam begge er gode offensivt, men at HamKam er hakket hvassere defensivt. Aalesund på sin side står med 22 scorede og 17 innslupne, noe som vel er helt ok. Disse tallene blir imidlertid litt moderert når vi nå tar en kikk på expected goals. 

Når vi ser på xG ser vi kanskje noe overraskende at nettopp Aalesund topper denne statistikken. De har et gjennomsnitt på 2.09 scorede mål per kamp, noe som er veldig høyt, særlig når vi ser at deres faktiske uttelling er 1.47 mål per kamp. Vi kan dermed trekke ut av dette at Aalesund produserer mange sjanser, og mange store sjanser, men får lite uttelling. Er det fordi de har hatt uflaks og lite flyt, eller er det fordi de ikke har gode nok avsluttere? Jeg vil anta førstnevnte, men det er ofte en viss blanding. På andreplass på xG for ligger, også nokså overraskende, Ranheim, med 1.94 forventet scorede mål per kamp.

Vi ligger på tredjeplass på denne statistikken med 1.82 forventet scorede mål per kamp, mens vår faktiske uttelling er 2.13. Vi scorer dermed litt flere mål enn forventet På 4. ligger Start og 5. ligger Raufoss. HamKam er ikke høyere her enn 9. plass, med 1.45 xG per kamp. Sammenlignet med HamKams faktiske målrate på 2.13 per kamp, er det mye som tyder på at dette er et lag i flyt, og at de scorer mange mål på ikke fullt så store sjanser. Differansen til HamKam ligger på 0,68 i pluss, mens vi scorer 0,31 flere mål enn forventet ut ifra sjanser. 

Men, tenker vi. HamKam produserer kanskje ikke så mange store sjanser, og har kanskje litt tur med antall mål, men de er jo ligaens beste defensive lag, og da trenger man heller ikke score masse mål for å vinne kampene sine. Ja, men nei. Faktisk er det Ranheim som topper statistikken forventede mål mot per kamp, med ikke mer enn 1.21. Og på andreplass? Der ligger vi med 1.32 mål per kamp. Det er dermed forventet ut ifra sjansene vi slipper til at vi skal slippe inn få mål. Det som er gøy er at vi faktisk slipper inn 1.27 mål per kamp, dermed får vi nærmest akkurat de målene imot som vi fortjener. Aalesund forventes å slippe inn 1.47 mål per kamp, noe som kvalifiserer til en 10. plass. De slipper imidlertid kun inn 1.13 per kamp, så der hvor Aalesund underpresterte i forhold til sin xG, overpresterer de nokså mye sin xGA. 

Ut ifra disse tallene fremstår det i stor grad som om HamKam den første halvdelen av sesongen har vært et lag i flyt. Kan dette fortsette? Så absolutt, det er ingen garanti at xG eller xGA jevnes ut, det kan rett og slett hende HamKam er ekstremt dyktige til å vippe marginer i sin favør. Imidlertid pleier dette som oftest å jevne seg ut over tid, noe som kan signalisere at HamKam ikke vil fortsette å være så overlegne som de har vært så langt denne sesongen. På vår side får vi jevnt over som vi fortjener, noe som jo er ekstremt gledelig når vi tross alt ligger på 2. plass. Det kan imidlertid være verdt å forberede seg på at Aalesund, med sin negative differanse på 0,68 xG, vil komme mye sterkere i løpet av høsten, når de begynner å sette de store sjansene de har.

Skulle gjerne hatt mer statistikk å vise til, særlig interessant hadde det vært å sammenligne dette med antall skudd innenfor boksene, antall touch innenfor boksene og differansen mellom sjanser og store sjanser. Jeg vil blant annet forvente at vi som står med såpass høyt press, vil ha få sjanser i mot, men at andelen sjansen som karakteriseres som store vil være veldig høy. Det får bli neste gang med mer tid og en enda bedre stats-tjeneste.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 28 aug 21, 14:10

Interessant med statistikk over forventede mål. Har ikke grunnlag for å kommentere det nærmere, men det er nødt til å være en god ting at FFK scorere flere mål enn forventet. Det kan man ikke klage over. 

En liten kommentar bare til det må å score mye kontra å slippe inn lite. Du nevner at Strømmen har sluppet in færre mål enn oss, 16 mot våre 19. Men det bør ses i sammenheng med at Strømmen også har scoret veldig få mål, kun 11 på 15 kamper, og at de har spilt uavgjort i godt og vel halvparten av dem. Med det ligger de altså tredje sist. Deres defensive fokus leder mot nedrykk, selv om de strengt tatt lykkes godt defensivt. 

FFK er kun på 5. plass over antall innslupne mål. Men det ser ikke ut til å ha den helt store betydning. Ingen har til nå scoret flere mål enn FFK, og det leder mot opprykk. 

Så uansett de forventede mål for og imot, hvis FFK fortsetter å score mye, så vil dette antagelig gå veien. 

En annen ting man kan merke seg, er at det ser ut til å være bedre å ha mange spillere som scorer noen mål hver, enn å ha enkeltspillere som scorer masse. Toppscorer i OBOS så langt i år er Oscar Aga med hele 13 mål for Grorud, flere mål enn Strømmen har scoret totalt. Alikevel ligger Grorud helt sist.HamKam og FFK har hver sin spiller med 8 mål, det har forsåvidt også Raufoss på deres uinteressante 10.plass. HamKam har forøvrig kun to spillere på toppscorerelistens topp 30, men tre spillere med 3 mål, og fire spillere med 2 mål. FFK har ikke mindre enn tolv målscorere etter 15 kamper. Way to go! 

Konklusjonen er klar nok, jo flere mål man scorer, samt jo flere spillere som scorer målene, jo høyere opp på tabellen ender man. Er man primært god til å unngå baklengs, eller satser på strategien med en målmaskin på topp, så kjemper man i bunnen.

DET er et resultat man tydeligvis godt kan forvente. Cool


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 28 aug 21, 17:30

Oscar Aga gir svar på tiltale. Tre nye mål i dag og Grorud ligger ikke lenger sist. Det vil vise seg om han alene kan redde Grorud fra nedrykk. Jeg tror fortsatt mitt om det. 


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 18 sep 21, 22:12

Kamma med første poengtap på en del kamper, med 0-0 mot uavgjortspesialistene fra Strømmen. Det hjelper dog oss ganske lite, både Jerv og Aalesund vant i dag. Sogndal også, så vi bør absolutt ha tre poeng i morgen.

Kåffa måtte tydeligvis grave dypt for seieren mot oss, i dag røk de 5-1 mot Raufoss!

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5387

Lagt til: 19 sep 21, 10:45

Aalesund går rett opp. De har ikke tapt siden 18. juni og bøtter inn mål for tiden. Nå har de også scoret mer enn oss.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 27 sep 21, 21:55

Akkurat på scoringsfronten gikk vi forbi igjen denne helgen Laughing

Men skulle jeg satt penger på hvem som går rett opp nå ville jeg nok også satt dem på de to som ligger øverst per nå, Aalesund har fem strake seire og er det hittil siste laget som har slått Ham-Kam i år.

Om Jerv skulle klare å få med seg noe fra kampen mot dem på onsdag har vi jo en mulighet til å igjen bare være ett poeng unna andreplassen, men jeg gjør meg ikke for store forhåpninger. Vi får prøve å vinne våre kamper og ta det som bonus om AaFK og Ham-Kam går på noen smeller.

Strømmen ligger nå under streken med flere uavgjort enn tap ... de burde kanskje prøve å vinne av og til.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"



Flat Trådet Nøstet
Side 4 av 6 4

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f