Husk meg
Brukernavn
Passord

25. serierunde: FFK - Sogndal, søn. 02.10. kl. 18:00

Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 6 5

Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4689

Lagt til: 04 okt 11, 15:06

Poenget ditt er forsåvidt riktig. Det er svært ofte at norske dommere opererer med en flyttbar list for hva som er greit, gjerne en list som flyttes flere ganger i hver kamp. Det er dog naturlig å spørre - er dommerne bedre andre steder? Jeg er ikke imponert over dømmingen fra verdens to beste ligaer heller - den spanske og den engelske. Samtidig har vi nærmest til enhver tid norske dommere med blant de som får dømme Champions League og internasjonale mesterskap, og de samme dommerne hudflettes fra tid til annen etter Tippeliga-kamper.

De øvrige tingene du peker på, skjer også med dommere i de store ligaene. Fordelssituasjoner som oversees, dommere som ikke evner å kommunisere med spillerne og så videre. Jeg deler din frustrasjon over Berntsens innsats forleden, men gresset er ikke grønnere andre steder.

Kanskje vi må erkjenne at dagens fotballspill går så hurtig - og er så full av tjuvtriks og lureri - at dommerne rett og slett ikke kan leve opp til publikums forventninger? Glem ikke at fotballdommer er ikke fulltidsprofesjon for noen av disse gutta. De har det som bijobb. De bruker ikke sin arbeidstid på å trene på å bli bedre dommere, men på snekring, regnskap og filetering av fisk.

 

 

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 04 okt 11, 20:10

Opprinnelig postet av Tøfflus

Poenget ditt er forsåvidt riktig. Det er svært ofte at norske dommere opererer med en flyttbar list for hva som er greit, gjerne en list som flyttes flere ganger i hver kamp. Det er dog naturlig å spørre - er dommerne bedre andre steder? Jeg er ikke imponert over dømmingen fra verdens to beste ligaer heller - den spanske og den engelske. Samtidig har vi nærmest til enhver tid norske dommere med blant de som får dømme Champions League og internasjonale mesterskap, og de samme dommerne hudflettes fra tid til annen etter Tippeliga-kamper.

De øvrige tingene du peker på, skjer også med dommere i de store ligaene. Fordelssituasjoner som oversees, dommere som ikke evner å kommunisere med spillerne og så videre. Jeg deler din frustrasjon over Berntsens innsats forleden, men gresset er ikke grønnere andre steder.

Kanskje vi må erkjenne at dagens fotballspill går så hurtig - og er så full av tjuvtriks og lureri - at dommerne rett og slett ikke kan leve opp til publikums forventninger? Glem ikke at fotballdommer er ikke fulltidsprofesjon for noen av disse gutta. De har det som bijobb. De bruker ikke sin arbeidstid på å trene på å bli bedre dommere, men på snekring, regnskap og filetering av fisk.

 

Sånn som jeg ser det har norsk fotball et dommerproblem:

  • Ujavn bedømming av straffer og gule/røde kort, og derigjennom uønska fokus på dommere siden de kommer i match-avgjørende posisjoner hele tida
  • Svært ujavn bedømming av frispark, og dette er nesten verst: Det blåses der det IKKE skal blåses, og man lar spillet gå der det skal stoppes: Resultatet? Istykkerblåste matcher hvor frustrasjonsnivået er skyhøyt, og de tekniske spillerene får ikke lov til å spille teknisk fotball. Eksempel: Askar slår tunnel på venstrebekken, men blir bare holdt igjen, uten at det reageres
  • De store klubbene, plassert høyt på tabellen, drar nesten konsekvent fordeler av den ujavne dømminga 
  • Norsk dommerstand er totalt utilnærmelig; Rune Pedersen er så skinnhellig at det er til å spy av, og det er ikke lov å åpne kjeften, verken som spiller, trener eller styreleder...

Norsk fotball står på stedet hvil inntil man får tatt et oppgjør. Det at vi får de dommerene vi fortjener er bare bullshit, for jeg har sett rumenske UEFA-dommer-kandidater dømmer nesten HELT feilfritt, de dømmer situasjon for situasjon, ingen kompensasjonsdømming, ingen konflikter, med pent spill, og framfor alt: De er nesten usynlige!

Jeg synes NFF bør ta et oppgjør med det jeg anser å være en ukultur i dommerstanden. Gjerne bruke svenske og danske dommere for å sette en standard: De vil dømme kamper helt uten tanker for hvem som ligger høyt eller lavt på tabellen, hvem som har mange gule kort eller ikke. Jeg er 110% sikker på at vi vil ha en enkel jobb med å rekruttere svenske og danske dommere, siden våre dommerhonorarer er høye. Svært høy, relativt sett, sett i forhold til prestasjonen!

---A---


oleoleole

Juniorspiller

Ble medlem: 25 jun 09
Innlegg: 212

Lagt til: 04 okt 11, 23:51

Opprinnelig postet av Asgeir

...(unødvendig å dra med all tekst)...

---A---

+1 / eg likar


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 03 okt 11, 23:56


Det er verken rødt kort, dårlig dommer eller ett lavtliggende Sogndal som gjør at vi kun får ett poeng hjemme mot Sogndal. Vi er overhodet ikke på, når kampen starter, og vi har ett stillestående planløst offensivt spill, og null engasjemang. I tillegg gir vi bort dødballer til Sogndal. Først når vi får 0-2 i ræva og enn mann utvist viser vi vilje og forstår alvoret. Og da hyller man lagmoralen. Vel, selv så undrer jeg mer på hvorfor vi overhodet ikke er tilstede når kampen starter.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4689

Lagt til: 04 okt 11, 08:45

Opprinnelig postet av Bedreviteren


Det er verken rødt kort, dårlig dommer eller ett lavtliggende Sogndal som gjør at vi kun får ett poeng hjemme mot Sogndal. Vi er overhodet ikke på, når kampen starter, og vi har ett stillestående planløst offensivt spill, og null engasjemang. I tillegg gir vi bort dødballer til Sogndal. Først når vi får 0-2 i ræva og enn mann utvist viser vi vilje og forstår alvoret. Og da hyller man lagmoralen. Vel, selv så undrer jeg mer på hvorfor vi overhodet ikke er tilstede når kampen starter.

Enig, man kan ikke drive og lete etter bortforklaringer. Sett under ett var første omgang rett og slett en veldig dårlig prestasjon av guttane. Ting bedret seg dog etter Jabbies redusering, og målet hadde mer å si enn byttet som ble gjort før spillet ble satt i gang igjen (Ramberg ut, Keene inn).

Kampen mot Sogndal føyer seg dessverre inn i rekken av kamper hvor vi spiller en god og en svak omgang, eller mer generelt varierer veldig i nivå innad i en og samme kamp.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Welhaven

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 nov 09
Innlegg: 1697

Lagt til: 02 okt 11, 23:31

Opprinnelig postet av Kai Roger

han har vel ikke kommet til en eneste sjanse---og det er ikke bra nok for en spiss som skal vise seg fram...desverreWink

Han har kommet til flere sjanser, bare ingen i nettet.

Skal heller ikke glemme hvor kjapt han spilte seg i kampform og inn på laget, i forhold til grunnlaget han hadde når han kom hit, som strengt tatt bestod av fliser i rumpa.

Go Keene Smile

---------------------------

Stolt og trofast motgangssupporter, men sier heller ikke nei til medgang..!


Kai Roger

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 mar 10
Innlegg: 1166

Lagt til: 03 okt 11, 01:28

Opprinnelig postet av Welhaven

Opprinnelig postet av Kai Roger

han har vel ikke kommet til en eneste sjanse---og det er ikke bra nok for en spiss som skal vise seg fram...desverreWink

Han har kommet til flere sjanser, bare ingen i nettet.

Skal heller ikke glemme hvor kjapt han spilte seg i kampform og inn på laget, i forhold til grunnlaget han hadde når han kom hit, som strengt tatt bestod av fliser i rumpa.

Go Keene Smile

 

Ikke siter ifra en halfull setning da.....du må få med der setningen startet...så poenget kommer fram.......hvis ikke blir det jo helt feil sitering.Wink


Welhaven

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 nov 09
Innlegg: 1697

Lagt til: 03 okt 11, 08:22

Opprinnelig postet av Kai Roger

Ikke siter ifra en halfull setning da.....du må få med der setningen startet...så poenget kommer fram.......hvis ikke blir det jo helt feil sitering.Wink

Poenget ditt er vel at du ikke synes Keene holder mål, og det kom vel frem Smile

---------------------------

Stolt og trofast motgangssupporter, men sier heller ikke nei til medgang..!


Welhaven

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 nov 09
Innlegg: 1697

Lagt til: 02 okt 11, 20:04

Veldig bra 2. omgang av gutta! Vil se Borges på midten også neste kamp - vær så snill Tom Freddy! Fungerer så mye bedre!

Eneste som er trist er at gutta ikke spilte sånn fra fløyta blåste i gang kampen på starten.. Da hadde vi hatt tre poeng idag.

Allikevel, Start taper nok mot Ålesund imorgen. Da skal det vel mye til for at Start ror i land dette, så da kan vi vel konkludere med at det er Tippeliga-spill også neste sesong.

---------------------------

Stolt og trofast motgangssupporter, men sier heller ikke nei til medgang..!


Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Welhaven

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 nov 09
Innlegg: 1697

Lagt til: 02 okt 11, 18:48

Opprinnelig postet av matsinho

Den første var meget billig, den andre var hodeløs!

Støttes. Dårlig dommeravgjørelse som sender Keene i dusjen her, men han burde holdt seg for god til den siste taklingen.

---------------------------

Stolt og trofast motgangssupporter, men sier heller ikke nei til medgang..!


Arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 02 okt 11, 18:49

Tviler på at det noen gang har skjedd at en spiller blir byttet inn før pause, og klarer å bli utvist før hvilen.

Jeg føler det på meg at denne spilleren IKKE skal til FFK etter sesongen i hvert fall. Helt forferdelig å klare noe sånt rett før pause. Ikke minst når han faktisk spiller som SPISS!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4689

Lagt til: 03 okt 11, 11:19
Endret: 03 okt 11, 11:27
Endret av: Tøfflus

Opprinnelig postet av Arte et labore

Tviler på at det noen gang har skjedd at en spiller blir byttet inn før pause, og klarer å bli utvist før hvilen.

Jeg føler det på meg at denne spilleren IKKE skal til FFK etter sesongen i hvert fall. Helt forferdelig å klare noe sånt rett før pause. Ikke minst når han faktisk spiller som SPISS!

En lagkamerat av meg gjorde dette for Begbys juniorlag for mange herrans år siden. Han kom for sent til kampen, ble byttet inn, og fikk rødt kort før han hadde spilt ti minutter. Han trengte ikke engang å dusje.

Når en profesjonell spiller gjør noe tilsvarende, er det håpløst. En ukelønn i bot er passende. Og ingen kveldsmat før til lørdag.

Resten av spillerne fortjener fik for den sløve holdningen de første 25 minuttene, men samtidig fortjener de ros for måten de tok seg sammen på og dominerte kampen med en mann mindre. Summa summarum var første omgang veldig dårlig, andre omgang ut fra omstendighetene bra. Totalt sett er det skuffende at et så stusselig lag som Sogndal ikke blir slått.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Slettet
Slettet av bruker eller moderator

A.Hegerfors

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 03 okt 11, 12:16
Endret: 03 okt 11, 12:16
Endret av: A.Hegerfors

Keiko: Vær så snill å ikke bruk Radio Primes Christian Breiviks uttalelser m.t.p. hva som er rett og galt i en fotballkamp. Der er det mer følelser enn innsikt, for å si det sånn.

Generelt: Om det røde er strengt eller ikke: Det som er forferdelig svak dømming er at Songdals Barry Kader ikke får sitt andre gule m.t.p. den listen dommeren la seg på. Han skulle hatt gult (ved første stopp i spillet) allerede da han drar  Mads Hansen i trøya en halv banehalvdel. Deretter får han et gut kort, før han også stiller seg i veien og hindrer FFK i et rask innkast. 

---------------------------

Sverige marscherade ut ur VM-90: 1-2, 1-2, 1-2


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5522

Lagt til: 03 okt 11, 12:52

Opprinnelig postet av Arte et labore

Tviler på at det noen gang har skjedd at en spiller blir byttet inn før pause, og klarer å bli utvist før hvilen.

Jeg føler det på meg at denne spilleren IKKE skal til FFK etter sesongen i hvert fall. Helt forferdelig å klare noe sånt rett før pause. Ikke minst når han faktisk spiller som SPISS!

En Leeds spiller jeg ikke husker navnet på ble byttet inn på overtid i en kvalikkamp(mener det var det) og fikk to gule før kampen var over. Kvalik til opprykk fra Championship. Sikker noen som kan utfylle dette med mer presis info.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 03 okt 11, 12:57

Nei jeg skal ikke det, men jeg så begge taklingene selv og greit at det var stengt, men nå la dommeren seg på denne linja og jeg kunne se at andre spillere fikk gule kort like enkelt som keene.  

Han kunne etter det første kortet skjønt selv at han burde ha vært mye mere forsiktig

bare det at han klapper for og få kort er mange ganger en godt nok til å få gult...

---------------------------

Jeg vil si som statsmenisteren sa det: Ondskap kan drepe et menneske, men aldri beseire et helt folk


Slettet
Slettet av bruker eller moderator


Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 6 5

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340