Husk meg
Brukernavn
Passord

Tippeligaen 2011

Flat Trådet Nøstet
Side 17 av 42 17

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 18 jul 11, 08:57

Opprinnelig postet av thorsen

Nei, når Thomassen fikk gult så pekte dommeren på fløyta og begynte å dirigere muren, så tar Thomassen frisparket. Her gir dommeren ingen tegn, bare markerer hvor frisparket skal tas.

For det laget som har frispark mot seg, er det veldig enkelt å vite hva man skal gjøre. Hele laget må være innstilt på at frisparket tas fort, inntil dommeren indikerer at frisparket må vente til han blåser. Videre bør man la en spiller stå nær frisparktageren inntil han får beskjed av dommeren om å flytte seg. Da unngår man slikt.

Situasjonen med Thomassen mot smurfene oppfattet jeg slik: Dommeren var så godt som ferdig med å stille muren, Thomassen tenkte å ta frisparket akkurat i det fløyta gikk og var litt for rask på avtrekkeren. Sånt skjer hvis man er litt overivrig og jeg synes det var strengt å gi gult kort. Dersom jeg husker feil og at dommeren fortsatt holdt på å dirigere muren unna, så er det nok riktig å gi gult.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 18 jul 11, 10:17

Opprinnelig postet av Tøfflus
For det laget som har frispark mot seg, er det veldig enkelt å vite hva man skal gjøre. Hele laget må være innstilt på at frisparket tas fort, inntil dommeren indikerer at frisparket må vente til han blåser.

Hva er det som avgjør om en dommer bestemmer seg for å sette opp muren eller ikke? Har det noe med om det er indirekte frispark eller ikke?

Syns i grunn de reglene kunne vært litt klarere. Det er jo ikke første gangen at dette skjer.

Du sier at en spiller bør stå nær frisparktager inntil han får beskjed av dommeren om å flytte seg. Nå har det vel skjedd flere enn en gang at man får gult kort for det også, om frisparket blir tatt raskt og noen står for nærme.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor dommeren skal bestemme om det skal settes opp en mur og han skal blåse før frisparket kan tas eller om han ikke skal blåse i det hele tatt og så la dem ta det uten noen forvarsel. Det er jo tydelig at fotballspillerne selv ikke blir klok på reglene heller, for det skjer jo titt og ofte at frispark blir tatt tidlig og overrumpler forsvarende lag som kanskje er i ferd med å stille opp muren.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 18 jul 11, 10:26

Reglene sier bare at nærmeste motspiller skal være 9,15 unna, så det er som du sier mye rom for å tolke i vilden sky. Det er jo ganske opplagt at regelen ikke betyr veldig mye i andre situasjoner enn frispark rett rundt 16-meteren (skudd- og innleggsposisjoner), så dommeren lar jo vanligvis frisparket gå selv om en spiller er nærmere enn 9,15. Indirekte eller direkte frispark er dog ikke relevant for vurderingen.

Når det gjelder "stille opp mur" kontra ikke, bør det være så enkelt som følger: Dersom dommer ser at angripende lag har tenkt å stille opp for skudd, bør han klart og tydelig vise at skytteren må vente til han gir signal. I alle andre tilfeller bør han la angripende lag selv bestemme når de skal ta frisparket, så får det være opp til forsvarende lag å følge med. Står en motstander i veien for frisparket når det tas - gult kort slik det gjerne gjøres i dag.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


General Gardener

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 18 jul 11, 10:35

Etter hva jeg har forstått, er det slik at dommeren kun skal sette opp mur dersom frisparktageren ønsker dette. Hvis dette er et ønske, må man vente med å ta frisparket til dommeren har satt opp muren og blåst i gang. Dersom spilleren ikke ønsker mur, står han fritt til å ta det hurtig.

Som Tøfflus sier, kan det være lurt (og er ofte praksis) at en motspiller steller seg nærme ball til dommer ber ham flytte seg. Kan selvfølgelig bety gult kort, men ikke alltid. Er uansett verdt det i flere situasjoner.

---------------------------

http://www.twitter.com/banksy8


Arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 18 jul 11, 11:57

Opprinnelig postet av Tøfflus
Når det gjelder "stille opp mur" kontra ikke, bør det være så enkelt som følger: Dersom dommer ser at angripende lag har tenkt å stille opp for skudd, bør han klart og tydelig vise at skytteren må vente til han gir signal.

Ser jo ut som Enga (i hvert fall tre-fire spillere) var på vei til å sette opp mur i går.


madcow

A-lagspiller

Ble medlem: 28 aug 06
Innlegg: 534

Lagt til: 18 jul 11, 12:53

Syntes også dommeren (med armen) gestikulerte tydelig at "jeg kommer til dere" snart.

---------------------------

"Nomen mihi Legio est, quia multi sumus."

- FFK / LFC / Østsiden -


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 18 jul 11, 13:20
Endret: 18 jul 11, 13:21
Endret av: Tøfflus

Opprinnelig postet av Arte et labore

Ser jo ut som Enga (i hvert fall tre-fire spillere) var på vei til å sette opp mur i går.

Ja, det var dårlig kommunikasjon fra dommeren i det tilfellet. Når regelverket ikke går mer i detalj enn det faktisk gjør, kreves det at dommeren er tydelig.

Skrekkeksempelet (selv om jeg som United-fan syntes det var morsomt) på dårlig kommunikasjon i en frispark-situasjon var vel Manchester Uniteds 2-0-mål mot Tottenham på Old Trafford sist sesong. Nani felles (skulle kanskje vært straffe, men det er ikke poenget). Han selv er sikker på at han skal få straffe, og stopper ballen med hendene i det han faller. Han slipper så ballen, Tottenhams keeper tar den og legger den til rette for å sparke ut. På dette tidspunktet tror alle at Tottenham har fått frispark, på grunn av handsen, men dommer har faktisk latt spillet gå (fordel, da Tottenham uansett hadde fått ballen). Dette har Nani fått med seg, men ikke Gomes. Nani snapper ballen og scorer.

Her dret selvsagt dommeren seg kraftig ut, for selv om man gir fordel må man jo se den an i noen sekunder. Ryker fordelen i samme trekk er det normalt å gå tilbake og dømme frispark likevel.

Nuvel, dette var en digresjon. Poenget mitt var at det er dommerens ansvar å gjøre det tydelig for begge lag hva som skal skje. Inntil dommer har gitt beskjed bør begge lag ta utgangspunkt i at frisparket kan bli tatt når som helst.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 19 jul 11, 12:12

Helsingborg ønsker seg fortsatt Prica

---------------------------

Jeg kan lese og selv om jeg skriver du/dere stryk det som passer :D


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 19 jul 11, 12:37

... og Stabæks Pontus Farnerud kan være på vei tilbake til Malmö. Det blir ikke mye igjen av Stabæk nå, dersom Farnerud og Vegard Pål Gunnarsen drar sin kos. Da er det vel kun Knudsen og Skjønsberg igjen av den eldre garde. Attpåtil er Hedenstad også ønsket av blant andre RBK.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Knuty

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 05
Innlegg: 2289

Lagt til: 20 jul 11, 14:28

Vålerenga med bud på Páll Gunnarsson, i følge TV 2.


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 20 jul 11, 15:21
Endret: 20 jul 11, 15:22
Endret av: Per Egil

Apropos Vålerenga, om de slår ut Mika i morgen får de et ganske heftig kampprogram fremover:

21.07. FC Mika (borte)
25.07. Odd Grenland (hjemme)
28.07. PAOK (borte)
30.07. Molde (borte)
01.08. Liverppol (hjemme)
04.08. PAOK (hjemme)
07.08. Sogndal (hjemme)

Synd vi ikke skal møte dem før i oktober.

---------------------------

"Hvis kassereren går på kino for klubbens penger, skal han ha en omgang med juling og flyttes ned på B-laget."
Kvikk Frydenbergs lovverk


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 20 jul 11, 15:29

Den treningskampen mot Liverpool må virkelig være innbringende. Sportslig er det jo helt idiotisk for en norsk klubb å legge en treningskamp til 1. august. De ender jo opp med å måtte stille med reservelaget så A-laget skal få restituert seg til kampen mot PAOK.

Denne treningskampen er vel også grunnen til at Molde-VIF spilles fredag 29. juli i stedet for søndag 31. juli (denne hadde vært et naturlig valg som hovedkamp).

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 20 jul 11, 16:09

Opprinnelig postet av Knuty

Vålerenga med bud på Páll Gunnarsson, i følge TV 2.

Jeg må si det er godt å være FFK supporter om dagen. Vi henter unge spillere med solid CV, og som med tiden forhåpentligvis blir solgt videre til større klubber. Det var dette TKK prøvde å innføre i klubben - dog noe for brått. Spillere som Hussain og Gamboa har garantert en fremtid i en større klubb om noen sesonger.

3-5millioner på en småtjukk islending på 31år! NEI TAKK! Kanskje han presterer på topp i et par sesonger til, rettferdiggjør på ingen måte en slik sum...

FFK vil svinge i prestasjonene, men akk så fornøyd jeg er med dagens styre, især Jonsson som gjør en formidabel jobb med scouting og kvalitetssikring.

---------------------------

Fredrikstad tar medalje i TL (2008)
Fredrikstad tar 4plassen! (2009)
Fredrikstad tar sølv og opprykk! (2010)
Fredrikstad tar Gull! (2011)


rasle

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03
Innlegg: 1077

Lagt til: 20 jul 11, 16:20

Opprinnelig postet av bateman

FFK vil svinge i prestasjonene, men akk så fornøyd jeg er med dagens styre, især Jonsson som gjør en formidabel jobb med scouting og kvalitetssikring.

Helt enig! Hvor mange feilkjøp har egentlig Jonsson? Ingen? Tviler nemlig på at det var Jonsson som trakk i trådene når klubben/Høili kastet ut penger på Nordlie, Andersson og Valencia (Sistnevnte har dog vært en smule bedre enn de to første for å si det mildt).

Norges beste sportssjef, uten tvil. Og med Norges beste styreleder over han igjen så skal det mye til at det går galt.

---------------------------

15 september 2002: FFK-Kvik Halden 7-1


Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 22 jul 11, 00:46

08 drømmer om Brenne

Så de kan bare holde skjeft om å være kjøpe lag Tongue out Fordi de drømmer om å være det Foot in mouth

 


Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 22 jul 11, 00:46
Endret: 22 jul 11, 00:48
Endret av: Plankehue

Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 22 jul 11, 00:58

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 23 jul 11, 12:10

Som meldt i RBK-FFK-kamptråden: Tippeligarunden denne helga er utsatt, ny dato fastsettes i løpet av neste uke.

http://www.fotball.no/nff/NFF-nyheter/2011/Fotballkamper-utsatt/

I tillegg til Tippeligaen er rundene i 1. og 2. divisjon også utsatt. Personlig skulle jeg ønske kampene ble spilt, fordi det ville være den beste måten å vise fingeren til det krapylet som står bak denne massakren, men jeg forstår selvsagt avgjørelsen.

 

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 26 jul 11, 08:02

Nosa Igiebor kan være på vei fra Lillestrøm til Rosenborg

---------------------------

Jeg vil si som statsmenisteren sa det: Ondskap kan drepe et menneske, men aldri beseire et helt folk


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4680

Lagt til: 26 jul 11, 16:23

Veigar Páll Gunnarsson er i hvert fall enig med RBK om betingelsene, så gjenstår det å se om RBK kan betale hva Stabæk vil ha.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson



Flat Trådet Nøstet
Side 17 av 42 17

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f