Husk meg
Brukernavn
Passord

FFK - desperat pengejakt for å kunne betale lønn

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 7 1

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 24 sep 09, 21:32
Endret: 24 sep 09, 21:37
Endret av: Holters

Noen som så TV 2 sporten?

FFK teknisk konkurs:

http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/fredrikstad-er-i-akutt-pengenoed-2923547.html

Fredrikstad er kroneksempelet på hvorfor Tippeligaen sliter økonomisk:

http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/se-ffktallene-som-faar-eriksen-til-aa-steile-2923497.html

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 24 sep 09, 21:36

Dette er pinlig FFK. Det er flaut å holde med denne kokkosklubben om dagen...


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 24 sep 09, 21:40
Endret: 24 sep 09, 21:41
Endret av: FFK1903

Ting var nesten bedre i 2. divisjon. Det var smådritt å være FFK-supporter da også, men man ble i hvert fall ikke skuffet etter at høye forhåpninger ble brutalt tatt fra en. Man visste at ting ikke kom til å bli noe særlig bedre. Nå har vel de aller fleste litt høyere forhåpninger enn konkurs og nedrykk.

Det hadde vært interessant å sett detaljerte regnskap for hvordan klubben har blitt drevet de siste årene. Det høres mest ut som de fleste har brukt penger kortsiktig og gitt blanke i hvordan dette ville påvirke FFK på lengre sikt.

Jeg forstår i hvert fall dem som ikke vil spytte penger inn i FFK lengre, Terje Høili inkludert. Det eneste positive er at det er håp om det blir tatt lærdom av dette og at de som styrer i klubben skjønner at økonomien kommer først i en klubb. Det er sunn økonomi som er viktigst i en klubb, ikke om den spiller i Tippeligaen et år til. Det sportslige havner i andre rekke. Klubben kan rykke ned og opp en del ganger uten at det betyr katastrofe for en klubb. Går klubben konkurs blir det brått mye verre.


knut

A-lagspiller

Ble medlem: 18 jun 03
Innlegg: 522

Lagt til: 24 sep 09, 21:43

"I halvtårsregnskapet er verdien på spillerstallen satt til sjarmerende 70 millioner kroner."

dette er jo nesten like likvid som penger på bok Yell

---------------------------

med ffk til champions league!


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 24 sep 09, 21:48

Eller gjennomsnittsverdien på spillerne (20 spillere) er 3,5 millioner. Jeg er tvilende til dette.


foyn

A-lagspiller
Ble medlem: 20 sep 07
Innlegg: 424

Lagt til: 24 sep 09, 21:52

Opprinnelig postet av Plankekæll

Eller gjennomsnittsverdien på spillerne (20 spillere) er 3,5 millioner. Jeg er tvilende til dette.

Finner ikke oppstillingen, men det var en grov forenkling å utelate hvilke spillere/andeler investeringsselskapet sitter med i regnestykket.

Syns egentlig litt synd på henriksen nå; et rimelig heavy press han er under. Så den redningsplanen og den er et hastverksarbeid; det blandes sammen både resultatposter og likviditetsposter over en lav sko og i samme grauten..

 


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 24 sep 09, 21:57

Opprinnelig postet av foyn

Finner ikke oppstillingen, men det var en grov forenkling å utelate hvilke spillere/andeler investeringsselskapet sitter med i regnestykket.

FFK har beregnet at verdien på stallen er 70 mill. Av dette eier FFK 30 millioner. Bokført verdi på stallen er 10 millioner. Klubben hevder derfor å ha en oppside på 20 millioner kroner basert på denne beregningen.

Henriksen sier rett ut at Plan A er en kassakreditt på ytterligere ti millioner som skal dekkes inn gjennom salg av nøkkelspillere i neste eller neste sommers overgangsvindu.

Betryggende drift? Dette er galskap!

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 24 sep 09, 22:02

Det som er for jævelig, det er at vi må sitte med Henriksen som problemløser her. Henriksen kan ikke bli sparket. Da er det brått 3 sportsdirektører som er under lønningsposten til FFK.

---------------------------

Jeg snakker aldri på vegne av noen, kun for meg selv!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 24 sep 09, 23:16

Opprinnelig postet av Liraren

Det som er for jævelig, det er at vi må sitte med Henriksen som problemløser her. Henriksen kan ikke bli sparket. Da er det brått 3 sportsdirektører som er under lønningsposten til FFK.

Nå så...

Det er vel ikke noe verre nå under Henriksen enn det har vært tidligere. Klubben var teknisk konkurs før Morgan kom, men da solgte man halve stallen til Fredrikstad spillerinvest for 20 millioner og reddet klubben. I fjor (Henriksen ble ansatt 1/11) valgte man å bruke store deler av inntektene som tilhører regnskapåret 2009 (sesongkort, etc), da man slet med likviditeten. Klubben har hatt for vane å leve fra hånd til munn, og jublet hver gang etterlengtede utbetalinger fra TV-avtaler og lignende dukket opp, slik at man kunne betale forfalte regninger.

Sånn sett skal faktisk Henriksen ha litt ros for å ta et oppgjør med denne kulturen og forsøke å snu trenden. Det er ikke han som skal ha skylden for det økonomiske uføre klubben har havnet i.

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


math

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 03
Innlegg: 320

Lagt til: 24 sep 09, 23:23

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Liraren

Det som er for jævelig, det er at vi må sitte med Henriksen som problemløser her. Henriksen kan ikke bli sparket. Da er det brått 3 sportsdirektører som er under lønningsposten til FFK.

Nå så...

Det er vel ikke noe verre nå under Henriksen enn det har vært tidligere. Klubben var teknisk konkurs før Morgan kom, men da solgte man halve stallen til Fredrikstad spillerinvest for 20 millioner og reddet klubben. I fjor (Henriksen ble ansatt 1/11) valgte man å bruke store deler av inntektene som tilhører regnskapåret 2009 (sesongkort, etc), da man slet med likviditeten. Klubben har hatt for vane å leve fra hånd til munn, og jublet hver gang etterlengtede utbetalinger fra TV-avtaler og lignende dukket opp, slik at man kunne betale forfalte regninger.

Sånn sett skal faktisk Henriksen ha litt ros for å ta et oppgjør med denne kulturen og forsøke å snu trenden. Det er ikke han som skal ha skylden for det økonomiske uføre klubben har havnet i.

Enig. På det økonomiske bør man ikke skylde på Henriksen. Han har snakket om disse tingene lenge, og jeg tviler på at dette kommer overraskende på folk innad i klubben. Så er det vel også litt typisk at lavmålsjournalistikken til TV2 lukter en enkel vinkling hos en allerede vanskeligstilt klubb når de skal lage sak på dette. Blir veldig overrasket om ikke ståa er ganske lik hos mange andre TL-klubber. Men, uansett. Nye koster må til.

---------------------------

math


Nugattistjerna

A-lagspiller
Ble medlem: 21 nov 06
Innlegg: 492

Lagt til: 24 sep 09, 23:32

Herregud. Det er flaut flaut flaut, å baaaare bare spise graut.


Vitagen

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 07
Innlegg: 710

Lagt til: 25 sep 09, 00:16

Jeg synes ikke dette er flaut i det hele tatt. Jeg synes det er latterlig. Hvilke grøthuer er det som har ansvaret for hvordan pengene blir brukt i den klubben her? Måten det blir drevet på er faktisk ulovlig! Og nå kan vi jo regne med noen hundretusen til i bot for det som skjedde med Wehrmann + elendige tilskuertall de resterende kampene.

Mange sier at nedrykk vil være sunt. Jeg så ikke innslaget på sporten, men ettersom henriksen sa at et nedrykk betyr 30 millioner i tapte inntekter, vil et nedrykk bety konkurs!!!

LSK-kampen er vinn eller forsvinn. Jeg tror det blir forsvinn.

 

---------------------------

Signer TKK.


Vitagen

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 07
Innlegg: 710

Lagt til: 25 sep 09, 00:21

Håper ingen grøthuer blir med på neste emisjon.

---------------------------

Signer TKK.


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 25 sep 09, 00:39

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Liraren

Det som er for jævelig, det er at vi må sitte med Henriksen som problemløser her. Henriksen kan ikke bli sparket. Da er det brått 3 sportsdirektører som er under lønningsposten til FFK.

Nå så...

Det er vel ikke noe verre nå under Henriksen enn det har vært tidligere. Klubben var teknisk konkurs før Morgan kom, men da solgte man halve stallen til Fredrikstad spillerinvest for 20 millioner og reddet klubben. I fjor (Henriksen ble ansatt 1/11) valgte man å bruke store deler av inntektene som tilhører regnskapåret 2009 (sesongkort, etc), da man slet med likviditeten. Klubben har hatt for vane å leve fra hånd til munn, og jublet hver gang etterlengtede utbetalinger fra TV-avtaler og lignende dukket opp, slik at man kunne betale forfalte regninger.

Sånn sett skal faktisk Henriksen ha litt ros for å ta et oppgjør med denne kulturen og forsøke å snu trenden. Det er ikke han som skal ha skylden for det økonomiske uføre klubben har havnet i.

 

Henriksen har ansvaret for kjøpene av valencia og Andersson, pluss ansettelsen av Nordlie. Selvom investorene la ut mye av pengene, har FFK betalt mye. Når FFK har budsjettert med spillersalg (som ikke bli gjennomført) da er det hodeløst å investere i nye spillere/trener(e).

Dette har Henriksen hovedansvaret for!

---------------------------

Jeg snakker aldri på vegne av noen, kun for meg selv!


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 25 sep 09, 00:42

Og hvordan hadde hylekoret vært hvis det ikke hadde skjedd noe?


Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 25 sep 09, 01:53

var det ikke spiller invest som betalte spilleene? Valencia og Anderson


Plankehue

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 09
Innlegg: 1035

Lagt til: 25 sep 09, 01:55

men begynner å bli lei alt det kaoset som har vært i år.

Og det virker som alle vill vår kjære klubb alt vondt her i verden.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 24 sep 09, 22:34

Opprinnelig postet av Holters

Betryggende drift? Dette er galskap!

Det mest betryggende er at det er galskap satt i system. For det er ingen tegn til å ville lære. Ingen tegn til forbedringer. Hvis klubben hadde hatt en leder med ryggrad hadde han sagt før vi ansatte Tom og panikk-handla spillere:

Herved er X av dere permittert. Herved er Y av dere sittende på oppsigelse - dette så vel spillere så som ledere og øvrige ansatte. Gitt klar og tydelig beskjed til de som må og skal finne seg noe annet å gjøre. Funnet frem til en håndfull juniorer og FFK 2-spillere som kunne tatt ansvar og som ville blø for drakta. Gitt en lokal helte-trener jobben - eller støttet og beholdt - gjerne han vi hadde mens Grönis var sjukemeldt.

Men nå? Nye lønnsforpliktelser på 3 millioner i året som kan følge oss ned...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 25 sep 09, 03:08

Opprinnelig postet av denialsander

Opprinnelig postet av Holters

Betryggende drift? Dette er galskap!

Det mest betryggende er at det er galskap satt i system. For det er ingen tegn til å ville lære. Ingen tegn til forbedringer. Hvis klubben hadde hatt en leder med ryggrad hadde han sagt før vi ansatte Tom og panikk-handla spillere:

Herved er X av dere permittert. Herved er Y av dere sittende på oppsigelse - dette så vel spillere så s om ledere og øvrige ansatte. Gitt klar og tydelig beskjed til de som må og skal finne seg noe annet å gjøre. Funnet frem til en håndfull juniorer og FFK 2-spillere som kunne tatt ansvar og som ville blø for drakta. Gitt en lokal helte-trener jobben - eller støttet og beholdt - gjerne han vi hadde mens Grönis var sjukemeldt.

Men nå? Nye lønnsforpliktelser på 3 millioner i året som kan følge oss ned...

Ganske glad det ikke er du som styrer klubben, kontrakter..hørt om det? Lokal helte-trener? Hvem er det?? Lasse Trulsen da eller? Er det mulig..,,

Funnet en håndfull juniorer og FFK 2 spillere som kunne tatt ansvar og blødd for drakta??? De blør jo ikke for drakta når de spiller på juniorlaget eller 2.laget. Juniorlaget gjør det jo ikke akkurat bra om dagen, ei heller FFK2. Så hvem skulle "berget" FFK da mener du?

Kanskje dere som driver siden her skal starte egen klubb? For dere vet jo alt best. Og lurer nesten på om dere er en person, for maken til samstemthet har jeg ikke sett før. Dere er jo aldri uenig om noe...annet enn at ledelsen må bort.
Og tror dere at ledelsen består av kun Henriksen, for han er jo skyld i alt.

Hvis bare TKK hadde blitt, da hadde lommeboka vært stinn av gryn og vi hadde ligget på toppen av tabellen.

Men hvem skal da inn? Hvem vil inn? Man må jo faen meg være selvpiner hvis du tar ett lederverv i klubben her i Fredrikstad. '

FORENKLING - er stikkordet for ffksupporter.net

Alt er bare sååå lett å rydde opp i. År med vanskjøtsel er ikke noe problem å få bukt med. Avtaler gjort av tidligere ledelse er bare til å bryte, no problem.

Det er greitt at man skal si fra når man synes klubben er på feil vei, men det går enn tynn grense mellom å være kritiker og motstander. Dere i FFKSupporter?  spiller rollen som nyttige idioter for TV2 og de andre nedrykkskandiatende ved å holde slike saker levende med deres massive kritikk. For spillerene blir jo ikke akkurat mer motivert og mindre anspente.

Synes dere nå skal tone dere ned og heller melde dere for tjeneste for klubben ved neste generalforsamling.

 

 


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 25 sep 09, 08:24

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

(...) dere vet jo alt best.

Litt hårsår og ømme tær sånn midt på natta? La meg utdype litt, ettersom ting sitter litt langt inne for noen og enhver.  

Kontrakter:

Det er faktisk slik i arbeidslivet at kontrakter kan sies opp. Ansatte kan sies opp. Ansatte kan permitteres. Det skjer stadig vekk i de fleste bedrifter. Og ja, ved oppsigelse må man ta en kostnad, men er det bedre å betale 24x100.000 for en toårskontrakt for en spiller som er sur, gretten og vrang og som ikke engang klarer å spille allright på 2. laget fremfor å la spilleren gå gratis og kompensere lønn for f.eks. 4 måneder? Problemet blir først meldt stort og synlig når man har et (overraskende) likviditetsproblem og ikke vil være i stand til å ta kostnadene med å rydde. Da blir det gjerne slik at man hele tiden må tisse litt mer i buksa for å få tilbake litt varme.

Dersom man hadde hatt økonomisk styring på et tidligere tidspunkt, kunne klubben tatt nødvendige grep for å redusere kostnadssiden tidlig (nok?).

Jeg vet ikke hva som har skjedd i forhold til å redusere driftskostnadene i klubben siden virkeligheten har innhentet klubben, men jeg har iallefall sett andre klubber redusere lønningene til spillere, ledere og ansatte - det har jeg ikke sett i Fredrikstad.

Lokal helte-trener:

Ja, kanskje Trulsen kunne vært en ok trener for å jobbe FFK sakte ned i 3. divisjon for å begynne på nytt...  Men jeg skulle nok formulert meg annerledes: Vi burde kanskje hentet inn en trener som har lav profil, lavt lønnskrav og ingen sign-on fee.

Når det gjelder lokale spillere og det å komme seg opp fra f.eks. 2. divisjon, vil jeg bare si at jeg tror mesteparten av årsaken til at FFK ikke klarte å rykke opp tidligere ikke hadde noe med spillerne i seg selv å gjøre, men hele kongstanken om at FFK hele tiden, selv i sumpa i 2. divisjon, var bedre enn det virkeligheten var. Det var - om mulig - like mye krangling og fraksjonsdannelser på den tid, slik jeg kan huske. I tillegg ble det brukt penger over en lav sko den gang også... Bilavtaler, osv.

Skal man første rydde, så må man rydde skikkelig og sørge for at hele klubben (fra "vaskedama" til "slipsdirektøren") har en felles forståelse av verdier, mål og ansvar - ala Janne Carlzons fantastiske snuoperasjon med SAS.

Vi vet alt best:

Hvem er dette "vi", egentlig. Oss 5-6 personer som har blitt moderatorer på forumet?  Det er hyggelig å se at folk mener vi har så mye makt, ettersom makten er i pennen i det offentlige rom og ikke i korridorene til klubben i vårt hjerte.

Men ja, jeg tror virkelig det å starte en ny klubb fra bunnen av ville vært en veldig god løsning. Da kunne man sluppet 20 års inngrodde problemer og nedarvede sannheter om hvem i Fredrikstad som "betyr noe" for klubben, fordi de har putta på penger ved gjentatte anledninger.  Men nei, det er ikke bare slik at vi klager på alt heller. Jeg skal ikke snakke for de andre, men jeg tror Henriksen har gjort en helt ok jobb - forholdene tatt i betraktning.

TKK:

Hvorfor trekke frem TKK? Jeg er på ingen måte den som har kjempet (hardest) for TKK. Men det er klart "jeg" i form av danielsander har sluttet å opphøre og er forhøyet til et "vi" som inkluderer Holters og alle andre skribenter og mods her inne. Wink

Nei, TKK hadde ikke reddet FFK fra den bedrøvelige situasjona klubben er i. Jeg er fortsatt av den oppfatning at en filosofi om å fokusere på yngre spillere og å kvitte seg med relativt sett dyre spillere uten salgspotensiale ville vært en BEDRE løsning for klubben både på kort og lang sikt. Men når vi ser hvor stort avvik det er mellom budsjettet som ble vedtatt for 2009-sesongen og det økonomiske resultatet, tror jeg selv ikke en ryddesjau i januar/februar ville løst problemene våre. 

Resten av innlegget:

Jeg skal ikke ta for meg resten av det du skriver, om hvem som skal inn og at vi forenkler alt og bedriver massiv kritikk som nyttige idioter for TV2, osv. For jeg synes det blir feil fokus.

Jeg vil bare utfordre deg om å gi innspill og svare på noen spørsmål og formuleringer, som jeg også (delvis) tok opp i en annen tråd:

1. Hva er det positive som har skjedd i klubben siden desember 2008? Eller de siste 12 månedene?

2. Hvem mener du har ansvaret for det økonomiske uføret klubben er inne i? Og hvordan har det oppstått?

3. Hvordan mener du det økonomiske problemet skal løses?

4. Hvordan skal FFK kunne drives godt og fornuftig på lang sikt?

For vi er kanskje nyttige idioter, men vi tør iallefall åpne kjeften og peke på feil og svakheter. Som f.eks. at det er galskap å balansere et regnskap med spillersalg, iallefall når prospektene for salg er begrenset til en spiller (som selvsagt ble skadet...).

Jeg utfordrer herved kritikerne av kritikerne til å bidra gjennom å delta i debatten om saken fremfor å ta mannen fremfor ballen...

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 7 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f