Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvorfor synger ikke PH?

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 7 3

Lars 29

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jul 06
Innlegg: 176

Lagt til: 21 apr 09, 11:11

Har i flere tråder forsøkt å ta opp endel årsaker/grunner som jeg mener er avgjørende for den negative utviklingen som har vært i forhold til tribunestemningen på Fredrikstad stadion og på bortekamper. Dessverre så blir debatten ofte usaklig dersom man også retter kritikk mot BRH og deres rolle i forhold til tribunestemningen og temaet forblir "uløst". I dette innlegget så vil jeg på en ærlig måte ta for meg hvordan jeg ser denne saken og hva jeg mener må gjøres.

Når Knut Thorbjørn Eggen ble ansatt i Fredrikstad Fotballklubb skjedde det noe i Fredrikstad. Den " vanlige mann og kvinne i gata" begynte å få tro på FFK igjen, og interessen rundt klubben eksploderte. Det at FFK rykket opp 2 divisjoner på 2 år førte til en utrolig optimisme og engasjement i og rundt klubben. Folk synes det var gøy å på kamp, det var en god stemning i og rundt laget og PH vokste i takt med framgangen klubben gjorde. Det var på en måte en "dugnadsånd" blant supporterne, folk gledet seg til å gå på kamp hvor alle var velkomne og PH ble respektert rundt om i landet for den gode stemningen og gode oppførselen som ble vist.

De første årene i tippeligaen var en kamp for å overleve. Stemningen i og rundt laget var fortsatt god og det var stort bare å se klubber som RBK, VIF og Brann på gamle Fredrikstad stadion. FFK sikrer flere ganger plassen helt mot slutten av sesongen etter å ha ligget langt bak og alle som følger FFK jubler. Husker ennå den elleville feiringen etter å ha tapt 5-2 i Stavanger, men hvor plassen allikevel ble sikret.

Etter noen sesonger i tippeligaen hvor målet har vært å overleve, begynner "hverdagen" også i Fredrikstad. Større krav begynner å stilles til laget, uenigheter begynner å vises blant supportere, intert bråk vises i FFK etc. Alt dette er normalt i et stadig voksende supportermiljø og historisk sett så har det vel ikke vært mere bråk i noen fotballklubb i Norge enn det det har vært i FFK. De interne uenighetene i PH fører til at RHE/BRH etterhvert blir dannet som en motpart til de "for snille" supporterne som er i PH. Også noe som har vært helt vanlig i de fleste supporterklubbene i Norge.

BRH blir avbildet i Fredrikstad Blad med sladdede ansikter og dette fører naturlig nok til mistenksomhet/frykt blant allmennheten enda BRH nødvendigvis ikke er noe å frykte. Det blir ekslusjoner, forsangeren blir utestengt, stort politioppbud på Nadderud etc. Skal her ikke fordele skyld, men supporterkulturen i Fredrikstad er definitivt nå i endring.Ny stadion har ikke nødvendigvis ført til en bedre stemning. PH, "mannen i gata" og FFK føler det er vanskelig å forholde seg til BRH, og BRH føler at PH, FFK og "mannen i gata" er ute etter dem. Stemningen i og rundt laget daler, positiviteten i og rundt laget daler, og det er ikke like gøy å gå på kamp som før.

Det er vel egentlig her vi er pr dags dato, hva kan gjøres for å få tilbake den gode stemningen vi engang hadde? Har satt opp noen punker jeg mener er avgjørende.

1.Tror det viktigste er at PH inkaller til et møte med  BRH hvor de setter seg ned rundt et bord og planlegger hvordan de/vi vil ha det. Få ut det beste av PH og BRH. Tror plasseringen av BRH hadde vært bedre fremme enn langt bak. Bli enige om veien videre. Nye forsangere, sangkontrakt etc.

2. Få opp "dugnadspiriten" i PH igjen. Få opp det engasjementet PH engang hadde. Få inn noen nye sultne personer som brenner for FFK. PH trenger også å få inn fler kompetente folk i styret.

3. Ufarliggjøring av BRH. Større åpenhet overfor den allmenne befolkningen. Tørre å stå fram med usladdet bilde og vise at de kun er der for å støtte FFK og ingenting annet.

4. Legge press på klubben for å få flyttet PH feltet over til bortesupporterfeltet. En skam at hjemmesupporterne har en dårligere plassering lydmessig enn bortesupporterne. PH ble lovet en langsideplassering før stadion var ferdig, men klubben endret dette når de så hvilken fortjeneste de kunne få. At PH nå igjen er flyttet helt mot VIP tribunen fører helt klart til et dårligere lydmessig bilde enn om det hadde vært på bortesupportertribunen mot folketribunen med et bedre tak og vegg lydmessig.

5. Inkludering. Her tror jeg BRH har en vei å gå. Istendenfor å kalle supportere for tanter, indianere, juletrær etc så kom med noe positivt for å inkludere alle. Alle supportere er like mye verdt.

6. Positivitet. Dette gjelder for alle. FFK tok sølv i 2008 og ligger på 4 plass så langt i 2009. Ja spillemessig har vi ikke vært helt på topp, men vi er med i toppen. I stedenfor bare å finne feil, så finn noe positivt. Egne supporteres harselering mot blant annet Ramberg er en skam. Hansi er en lokal spiller med hjertet sitt i FFK, en slik spiller behandler man ikke slik. Fredrikstad folk er vel ikke kjent som de mest positive, men vi har tross alt et fotball lag vi kan være stolte av.

Møt opp på Stadion og vær positiv!

 

 

 

         

---------------------------

Støtter FFK i medgang og i motgang!


Jonek

Landslagsspiller

Ble medlem: 13 okt 03
Innlegg: 1132

Lagt til: 21 apr 09, 14:01

Opprinnelig postet av Lars 29

Bla-bla-bla...

Møt opp på Stadion og vær positiv!

         

Det å være positiv er selve løsningen. Det gjelder også deg! ikke bare BRH ...

---------------------------

Du ser det ikke, før du tror det!!
---HOLYGANS-----

www.holygans.com


Lars 29

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jul 06
Innlegg: 176

Lagt til: 21 apr 09, 14:15

Opprinnelig postet av Jonek

Opprinnelig postet av Lars 29

Bla-bla-bla...

Møt opp på Stadion og vær positiv!

         

Det å være positiv er selve løsningen. Det gjelder også deg! ikke bare BRH ...

Fantastisk at du kunne tolke dette innlegget negativt også Jonek. Kritiserer vel ikke bare BRH her eller? Er jo helt umulig å skrive noe konstruktivt med slike som deg her inne. Håpløst!

---------------------------

Støtter FFK i medgang og i motgang!


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 21 apr 09, 15:55

Nå var du vel ikke så positiv eller?Cool

---------------------------

Erru ikke hes dagen etter kamp, harru ikke sunget nok!!


Jonek

Landslagsspiller

Ble medlem: 13 okt 03
Innlegg: 1132

Lagt til: 22 apr 09, 14:39

Opprinnelig postet av Lars 29

Opprinnelig postet av Jonek

Opprinnelig postet av Lars 29

Bla-bla-bla...

Møt opp på Stadion og vær positiv!

         

Det å være positiv er selve løsningen. Det gjelder også deg! ikke bare BRH ...

Fantastisk at du kunne tolke dette innlegget negativt også Jonek. Kritiserer vel ikke bare BRH her eller? Er jo helt umulig å skrive noe konstruktivt med slike som deg her inne. Håpløst!

Jeg tolket ikke innlegget ditt negativt, men kalte det for bla,bla,bla.... en doktorgrad på disse debattsidene er ikke det vi trenger. Heller ikke en synsing om BRH, men at folk oppskatter alle som synger og støtter FFK. Det burde du også gjøre. Derfor blir alle ordene dine kun ett bla,bla,bla.

 

Syng høyt og lenge!!!!!! ALLTID!  Det er det som trengs!

---------------------------

Du ser det ikke, før du tror det!!
---HOLYGANS-----

www.holygans.com


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 22 apr 09, 14:56

Verden er vel ikke så enkel jonek, må endringer til, og Lars skrev et meget godt innlegg.

eksempelvis, Slutt å kast søppel i gatene! holder ikke bare å si det, må holdningsendringer til og tiltak fra kommunen som flere søpplekasser osv. for å dra en parallell. Holder ikke bare å si at nå må alle begynne å synge høyt og lenge!


Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Jonek

Landslagsspiller

Ble medlem: 13 okt 03
Innlegg: 1132

Lagt til: 24 apr 09, 22:56

Opprinnelig postet av Solheim

Verden er vel ikke så enkel jonek, må endringer til, og Lars skrev et meget godt innlegg.

eksempelvis, Slutt å kast søppel i gatene! holder ikke bare å si det, må holdningsendringer til og tiltak fra kommunen som flere søpplekasser osv. for å dra en parallell. Holder ikke bare å si at nå må alle begynne å synge høyt og lenge!

Verden er ikke enkel Solheim, men det å synge for FFK er enkelt!!!

Syng og ikke lag problemer rundt det. Når forslag kommer her inne på å gjøre noe med stemningen feks stå bak. Da blir det debatt om det, det blir debatt om sanger som er laget av BRH. De vil ikke noen her inne synge, og lager en problemstilling ut av det.

Skjerp dere!

---------------------------

Du ser det ikke, før du tror det!!
---HOLYGANS-----

www.holygans.com


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 26 apr 09, 05:14

Det er da fryktelig enkel problemløsning Lars kommer med her da. Man ser hvor problemet ligger, definerer det, og så løser man det.
Ja, man kan si at det er BARE å synge, så er det løst. Det skulle bare vært så enkelt, men det ser man og hører ikke funker helt.
Kanskje man faktisk må se de punktene Lars skrev, og se hvor den største delen av problemet er? Og sånn som jeg ser det er den stigmatiseringen og hetsen mot både PH fra BRH og vice verca, kombinert med det han ene skrev her inne, at FFK ikke akkurat leverer champagefotball mot de høyder vi forventer om dagen.

Og debatten er sunn, og for at du skal komme komme å dømme alle andre selv om de velger å skrive litt lenger blir fryktelig feil, og går imot akkurat det samme som du sier i tidligere tråder og den her.

Vi hadde en flott tråd for en god stund tilbake ang. plassering på andre sida, der ble det skissert opp en veldig fin plan som jeg tror hadde fungert optimalt!
1 sangkontraktfelt, generelt PH felt og et barnefamilie aktigfelt hvis jeg husker riktig. Og jeg skjønner ikke hvorfor FFK skulle stå sånn på bakbeina mot noe som er så positivt og viktig som supporterstemning. Og hvis økonomien er det viktige, så kan de bare se hvor mye penger det kommer inn, når folk velger å bli hjemme tilslutt!

Ja til sangkontrakt
Ja til generelt felt
Og et stort JA til stemning!

---------------------------

Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)


Jonek

Landslagsspiller

Ble medlem: 13 okt 03
Innlegg: 1132

Lagt til: 26 apr 09, 10:07

Opprinnelig postet av endre

Det er da fryktelig enkel problemløsning Lars kommer med her da. Man ser hvor problemet ligger, definerer det, og så løser man det.
Ja, man kan si at det er BARE å synge, så er det løst. Det skulle bare vært så enkelt, men det ser man og hører ikke funker helt.
Kanskje man faktisk må se de punktene Lars skrev, og se hvor den største delen av problemet er? Og sånn som jeg ser det er den stigmatiseringen og hetsen mot både PH fra BRH og vice verca, kombinert med det han ene skrev her inne, at FFK ikke akkurat leverer champagefotball mot de høyder vi forventer om dagen.

Og debatten er sunn, og for at du skal komme komme å dømme alle andre selv om de velger å skrive litt lenger blir fryktelig feil, og går imot akkurat det samme som du sier i tidligere tråder og den her.

Vi hadde en flott tråd for en god stund tilbake ang. plassering på andre sida, der ble det skissert opp en veldig fin plan som jeg tror hadde fungert optimalt!
1 sangkontraktfelt, generelt PH felt og et barnefamilie aktigfelt hvis jeg husker riktig. Og jeg skjønner ikke hvorfor FFK skulle stå sånn på bakbeina mot noe som er så positivt og viktig som supporterstemning. Og hvis økonomien er det viktige, så kan de bare se hvor mye penger det kommer inn, når folk velger å bli hjemme tilslutt!

Ja til sangkontrakt
Ja til generelt felt
Og et stort JA til stemning!

Jeg har ment det samme hele tiden, og jeg er ikke den ferskeste på supporterfronten i FFK. Om jeg blir kalt for tante eller juletre, endrer det aldri min sangmotivasjon for FFK.

Om du vil jeg skal kommentere innlegget til Lars29, var det endel ok meninger, men sett i lyset av hans iver etter å ensidig være opptatt av å skrive om BRH i tidligere tråder, er innlegget totaltsett ikke en løsning for alle.

5. Inkludering. Her tror jeg BRH har en vei å gå. Istendenfor å kalle supportere for tanter, indianere, juletrær etc så kom med noe positivt for å inkludere alle. Alle supportere er like mye verdt.

Han burde gå en runde med seg selv i inkluderingen av BRH, men det har han ikke vært villig til og viser det heller ikke her. Når det gjelder løsning på konflikten mellom noen i PH (ikke alle) og BRH, legger han ikke fram en løsning som begge parter kan leve godt med. 

Nok om det innlegget.

 

Endre skriver:

Ja til sangkontrakt
Ja til generelt felt
Og et stort JA til stemning!

ikke uening!

---------------------------

 

 

---------------------------

Du ser det ikke, før du tror det!!
---HOLYGANS-----

www.holygans.com


lordofwhat

A-lagspiller
Ble medlem: 20 aug 08
Innlegg: 523

Lagt til: 26 apr 09, 12:09

er vi klare for å synge idag da eller ???

trøkke til som det ikke var noen morgendag og skremme langemannen til aafk så han bestemmer seg for å bli midtstopper i andre omgang :)

---------------------------

jaddajadda


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 26 apr 09, 12:33

Opprinnelig postet av lordofwhat

er vi klare for å synge idag da eller ???

trøkke til som det ikke var noen morgendag og skremme langemannen til aafk så han bestemmer seg for å bli midtstopper i andre omgang :)

Høres ut som en plan. Så får vi se om det er så enkelt da. Wink

---------------------------

RHE Ultrasmentalitet - http://www.rodhvitelite.com


lordofwhat

A-lagspiller
Ble medlem: 20 aug 08
Innlegg: 523

Lagt til: 26 apr 09, 12:47

jeg skal iallefall gjøre min del så får vi håpe at folk ikke bare "prekær"  stemning

men skaper det også

---------------------------

jaddajadda


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10062

Lagt til: 26 apr 09, 14:13
Endret: 26 apr 09, 14:16
Endret av: Holters

Hva er egentlig problemet med å dele opp PH-feltet i 1) et eget "sangfelt" for de aller mest iherdige (gjerne med "sangkontrakt"), og 2) et tilknyttet felt for de med mindre "mentalitet", intensitet, osv, men som ønsker å bidra nå og da?

Da kan man ha forskjellige normer, internjustis og verbale sanksjonsformer innad på feltene... Plasserer du deg på sangfeltet uten å synge og opp, vel, da får du forvente direkte tilbakemeldinger. Derimot ville det ha vært høyere aksept for å ta seg en sangpause eller å stå i ro på det tilknyttede feltet?

Kanskje også et tredje familiefelt også? Eller et felt for de yngste?

Problemet nå er jo at man forsøker å få PH til å fremstå som en homogen masse når det er tydelig at man har grupper innad i supportergruppa som har svært forskjellige syn på hvordan man skal oppfære seg. I stedet for å tvinge det samme antrekket ned over hodet på samtlige, så kan man vel heller dele opp feltet, slik at folk forhåpentligvis selv selv kan plassere seg der de selv føler at de hører hjemme.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05
Innlegg: 1555

Lagt til: 26 apr 09, 21:58

Opprinnelig postet av lordofwhat

er vi klare for å synge idag da eller ???

trøkke til som det ikke var noen morgendag og skremme langemannen til aafk så han bestemmer seg for å bli midtstopper i andre omgang :)

Aarøy ble hvertfall midtstopper i andre omgang.

---------------------------

Når alt kommer din vei, er du i feil fil og kjører feil vei.


lordofwhat

A-lagspiller
Ble medlem: 20 aug 08
Innlegg: 523

Lagt til: 27 apr 09, 12:20

det var ikke helt ræva på kampen i går!!!  yay

men fra ålesund scorer og ut så tar frustrasjonen over på feltet føler jeg Frown

og en ting til FORSANGEREN MÅ HA MEGAFON !!

takk for i aften

---------------------------

jaddajadda


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 27 apr 09, 15:00

fremdeles nesten bare oss i BRH (RHE er nedlagt) som synger.. Men vi var sånn halveis gode igår da..

---------------------------

Erru ikke hes dagen etter kamp, harru ikke sunget nok!!


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 27 apr 09, 15:49

dere burde stoppet sangen om at FFK skulle vinne eller hva dere sang om... vi lå under og hadde hatt behov for en annen sang der og da

---------------------------

Eu iubesc fredrikstad

Imi este dor de Dagfinn


lordofwhat

A-lagspiller
Ble medlem: 20 aug 08
Innlegg: 523

Lagt til: 27 apr 09, 15:58

føler ikke at noen av sangene i går ble feil egentlig

kanskje "er det alltid så stille over der" kunne vært spart i og med at vi er nesten stille selv om dagen!.

---------------------------

jaddajadda


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5407

Lagt til: 27 apr 09, 16:36

Det jeg bet meg merke i fra hovedtribunen var at det var ganske greit i første omgang, men i starten av andre omgang så hørtes det ut som om det ble forsøkt en ny sang(?) som det overhodet ikke ble trøkk ut av. Den ble kjørt et par minutter minst uten noe bedring. Syns det er rart at det ble fortsatt og kjørt på denne så lenge når det overhodet ikke ble noe trykk. Når det merkes at en sang ikke funker så bør det vel byttes i stedet for å prøve så lenge? Rett etter at den sangen ble avsluttet scoret Aalesund og da klarte dere aldri å komme ordentlig i gang igjen.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity



Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 7 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340