Husk meg
Brukernavn
Passord

Landslaget mot Montenegro.

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 07 mar 08, 20:39

Opprinnelig postet av Rune Haugen
Man må ta ut de riktige spillerne til sitt lag også da. Det gjorde Drillo. Ellers er jeg enig med deg i mye du skriver. At det finnes nok av spillere å ta av som kan gjøre det godt. Men slike spillere må oppdages også da. Og de må passes inn i et system også. Mye lå til rette for å gjøre det bra ?? Hvordan da ?? Ingen andre før Drillo greide det ?? Udyktighet kaller jeg det. De hadde spillere nok å ta av de også. Timing du liksom. Hadde det vært Semb som hadde vært landslagssjef den gangen så hadde det gått rett på ræva spør du meg. Hareide også.

De må oppdages ja, men du er altså av den oppfatning at Drillo oppdaget alle disse ? Det faktum at de fleste av disse var kjente norske fotballprofiler gjennom prestasjoner utenfor landslaget er uvesentlig i så måte ?

Ingen før Drillo greide det ? Tja, forsåvidt ikke, men landslaget var på en oppadgående kurve allerede under Stadheim, og det var stort sett de samme spillerne som fortsatte under Drillo. Det mest vesentlige Drillo gjorde, på samme måten som Eggen i RBK, var troen på at det faktisk var mulig. Og det skal han ha kreditt for. Det samme for å velge spillestil ut i fra materialet han faktisk hadde tilgjengelig, og ikke det han ønsket han hadde hatt (som så alt for mange har en tendens til å gjøre).

Poenget mitt er derimot ikke at Drillo på noen måte var en dårlig trener. Tvert om, han gjorde en upåklagelig jobb. Poenget er at man i dag ikke har spillere på det samme nivået, og om du ikke greier å se det, så er det beklagelig. Det er ikke tilfeldig at utenlandske spillere dominerer TL så til de grader. Jeg er rimelig sikker på at enhver norsk trener hadde foretrukket norske spillere fremfor utlendinger dersom de var like gode, men så er dessverre ikke tilfellet. Flere av utenlandsproffene på landslaget sliter med spilletid på klubblagene sine. At vi pr. dato relativt sett ikke har den samme kvaliteten på spillermaterialet som på 90-tallet er rimelig opplagt i mine øyne.

Jeg dro frem forsvaret som eksempel i sted. Hangeland holder brukbart nivå. Hagen på benken i russland. De andre alternativen er sjefsgrisene i LSK, hvorpå en er over 35. Til og med Ronny Johnsen har vært innom landslaget i en alder av 38-39 år.

Naturligvis er ikke spillermaterialet alt. Det ser man rett som det er. Men det bedrer forutsetningene for å lykkes betraktelig, og det er begrenset hva en landslagstrener kan påvirke i så måte. Spillere må oppdages på de forskjellige nivåene, før de kommer dit at de kan bli oppdagen av A-landslagstreneren.

---------------------------

- Cosmic

«Du prate som en gud, men spælle som ei fett» - Odd Iversen til Kaptein Eggen, som scoret selvmål.


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 07 mar 08, 14:42
Opprinnelig postet av Cosmic
Opprinnelig postet av Rune Haugen

Opprinnelig postet av Erikk
Men kan vi ikke se det slik at landslaget overpresterte under Drillo?

Nei, det gjør jeg ikke. Drillo tok ut spillere etter sitt system. Ikke bare overtok spillere etter sin forgjenger. Det er det de andre gjør feil. De har ingen plan som jeg skriver hele tiden.

Drillo var ekstremt heldig med generasjonen av spillere han hadde til rådighet. Bare se på landslagets forsvar nå og under Drillo. Fremgangene den gang var basert på ekstrem defensiv organisering, og vi hadde forsvarsspillere i den absolutte verdensklasse (Rune Bratseth, Henning Berg, Ronny Johnsen for å nevne 3. Kan vel forøvrig også ta med at vi hadde mer solide keepere). I dag har vi en avdanka benkesliter i russisk klubb med klippekort i midtforsvaret til Norge. I tillegg så har man i dag en situasjon hvor mange av de største fotballnasjonene også har strammet opp organiseringen, og man får langt sjeldenere billige kontringsmål mot lag som tidligere kunne gå langt mer ukritisk i angrep.

 

Når det er sagt, så ser jeg også helst at Hareide pakker kofferten og pensjonerer seg på Møre :)

Vi fikk en drøss proffer på grunn av Drillos inntreden. Tull å skrive at Drillo var ekstremt heldig med generasjonen av spillere. Holters skriver meget klart hvorfor. Tydelig at du ikke har fulgt med i timen.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3492

Lagt til: 07 mar 08, 15:19

Hvis du husker tilbake var ikke landslaget mye å skrye av før Drillo kom, men det ble sinnsykt bra pga gode spillere men først og fremst pga Drillo.


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 07 mar 08, 15:25
Opprinnelig postet av Erikk

Hvis du husker tilbake var ikke landslaget mye å skrye av før Drillo kom, men det ble sinnsykt bra pga gode spillere men først og fremst pga Drillo.

Jeg husker godt tilbake før Drillo-tiden. Hvorfor greide ikke de trenerne før Drillo og få frem " de sinnsykt bra spillerne " til å prestere på landslaget ?? Hei, jeg henger ikke med her gett.


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 04 mar 08, 13:35

Hareide har uttalt at Hæstad og Grindheim skal få stabilisere seg i deres nye klubber først, Martin.

Til Costanza. Kan se meg enig i at det er lurere å ta med 1-3 debutanter på landslaget av gangen, men hvor er de spillerne som faktisk prøver å få til noe i klubbene deres? Ardian Gashi, Vaagan Moen(som du nevner), noen av Lyns talenter, Espen Ruud, Espen Hoff eller Joakim Austnes?

Det ville jo vært en perfekt kamp for et par av dem å få prøvd seg i. Uten for stort press, blandet med et par proffer. For som du nevner, det er veldig viktig at det er en fast stamme i landslaget. Mener at Hangeland, Andresen, Carew, Riise og Storbæk hvertfall bør være i den stammen. Spillere som presterer.

Gamst Pedersen er ikke så dårlig som alle skal ha det til på landslaget, men han er heller ikke god! Som englandsproff i en av de høyere klubbene burde han gå frem med et godt eksempel. Det gjør han så absolutt ikke. Tror ikke det går på holdninger, men han får det rett og slett ikke til. Kanskje han trenger en pause fra landslaget tilogmed, at det vil gjøre ham bedre? Hvem vet? Noe bør hvertfall gjøres!

---------------------------

If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 03 mar 08, 21:07
Endret: 03 mar 08, 21:11
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Rart ikke Serbia satte seg på bakbeina der å da.

Det er ikke meningen å spore av tråden til en politisk-historisk utgreing, men føderasjonen Serbia & Montenegro var en løs sammenslutning av to forholdsvis autonome republikker hvor majoriteten av befolkningen var serbere. Serbia annerkjente Montenegro som en selvstendig republikk og vise versa.

Når det gjelder Kosovo er saken en ganske annen siden serberne historisk ser på dette området som en del av Serbia. Derfor har det blitt leven som følge av Kosovos uavhengighetserklæring.

Sånn, tilbake til fotballpreiket.

Mvh
Historielærer Per Egil

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340