Husk meg
Brukernavn
Passord

Ny supporterklubb er stiftet, Aristokratene!

Flat Trådet Nøstet
Side 7 av 11 7

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 27 sep 07, 23:44
Opprinnelig postet av schpa84
Opprinnelig postet av Costanza
Opprinnelig postet av schpa84
Engelsk blir for ensformig!

... i motsetning til det sør-europeiske olé-olé-olé-olé-olé-olé-olé-olé-olé.....


bedre en go, go,go,go

og er foresten ikke olé, men allez. Og hvis du hører etter synger de ikke det i sangene sine. Er ikke noe på fransk som heter olé, så ikke attal deg om noe du ikke har peil på!

Poenget er at man i britisk supporterkultur ikke benytter evighetssanger i samme grad som man gjør i sør-europeiske ultras-grupperinger. Derfor synes jeg det var litt snodig at du mente britiske sanger blir ensformige i motsetning til sør-europeiske. Og ja, jeg vet at olé-olé-olé ikke er fransk.

schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 27 sep 07, 23:49
Når jeg mener at engelsk er ensformig mener jeg språket og sangene, og det er jo et faktum at for å skape ordentlig trøkk og få fler med må vi ha enkle tekster, det kan du bare se på stadion. Og faktum er at søreuropeiske supportere ligger et langt stykke foran England hva gjelder tribuneliv. Noe som er merkelig med tanke på så stor engelsk fotball er på verdensbasis, men er vel en kjensgjerning at sydeuropeere er mer pasjonerte i alt. Ikke bare fotball

---------------------------

Hiv styret!!!!


Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 27 sep 07, 23:23
nå sammenlignet jeg med språket norsk,
men okey, hver sin smak, helt enig med bjorn ( bjørn?)

og at engelsk blir for ensformig? ser ikke helt den dessverre..

Slettet
Slettet av bruker eller moderator

hedvalen

A-lagspiller

Ble medlem: 10 mai 05
Innlegg: 612

Lagt til: 28 sep 07, 06:18
syns plankehaugen heller skal blande litt jeg , litt av den engelske og litt fra den sydlanske:)

---------------------------

FFK, stjernen og liverpool for altid:)


math

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 03
Innlegg: 320

Lagt til: 28 sep 07, 08:39
Endret: 28 sep 07, 08:40
For å utdype: Man skal seff huske på at man snakker to helt forskjellige kulturer her. Og sørover i Europa har man nok en større tradisjon for tifo etc. (selv og engelske klubber ofte har flagdays, mosaikk etc), Så om tribuneliv for enkelte her er synonymt med bluss, bannere, trommer og så videre, så ja, der ligger nok Sør-Europpa foran. Men det handler mer om at det ikke er kultur for det i England, enn at man er dårlig på det. Hvis vi nå skal snakke om syngende supportere så er det få land i Europa som kan måle seg med engelske klubber. Som enkelte her nevner: Trøkk, variasjon, humor og spontanitet. Dette har også noe å gjøre med "forsangermodellen" som benyttes på balløya, med forsangere inne blant publikum som starter sangene, istedet for at en "gal type" på gjerdet styrer det hele. Det gir den gjengse publikummer som får et innfall til en sang, mulighet til å prøve seg. Dette er forøvrig modellen Klanen i Norge benytter seg av. Mange har hevdet at alle de nye stadionene med bare sitteplasser har drept mye av den gode gamle stemningen, men dette er nå en trend som er i ferd med å snu igjen. Blant annet  gjennom brede "folkeaksjoner" som www.standupsitdown.co.uk/. (Noe for Norge?). Min "egen klubb", Liverpool, har også et lokalt fokus på dette gjennom Reclaim The Kop.

---------------------------

math


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 28 sep 07, 09:15
Endret: 28 sep 07, 09:23
Hvis du i det hele tatt har sett på kamper i den franske serien for eksempel så kan du ikke si at de synger mindre enn engelske klubber, og en "gal" mann på gjerde som du kaller det er også en forsanger og bidrar til å rette fokus mot forsangeren, istedtfor mange forsangere nede mot publikum, du snakker omm kultur ja. Jeg kan med hånden på hjertet si at daliker jeg mye bedre både den franske fotballkulturen ellers og tribunekulturen! Engelskmenn har både kjedelig tribunekultur og kultur ellers. Fotballen opptar mange folk og da skinner vel deres vanlige kultur igjennom i tribunen også.

Men nå sklir det jo helt ut igjen, det er den nye supportergruppen vi skal diskutere, ikke tribunekultur, det får vi ta under nettop den tråden

---------------------------

Hiv styret!!!!


math

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 03
Innlegg: 320

Lagt til: 28 sep 07, 09:24

Opprinnelig postet av schpa84
Hvis du i det hele tatt har sett på kamper i den franske serien for eksempel så kan du ikke si at de synger mindre enn engelske klubber, og en "gal" mann på gjerde som du kaller det er også en forsanger og bidrar til å rette fokus mot forsangeren, istedtfor mange forsangere nede mot publikum, du snakker omm kultur ja. Jeg kan med hånden på hjertet si at daliker jeg mye bedre både den franske fotballkulturen ellers og tribunekulturen! Engelskmenn har både kjedelig tribunekultur og kultur ellers. Fotballen opptar mange folk og da skinner vel deres vanlige kultur igjennom i tribunen også.

Ajajaj, "gal mann" var satt i anførselstegn for a reason da vøtt. Det var ikke ment som diss. Mennmen, Har heller ikke hevdet at f.eks. franskmenn synger mindre, bare annerledes. Og jupp, jeg har sett en del til fransk fotball. Fett nok å like fransk fotball bedre. En ærlig sak det, men å påstå at engelsk fotball og kultur stort sett er kjedelig? Vel, da mistenker jeg at din kjennskap til landet begrenser seg til det du får via Canal+ og de viktigste turistattraksjonene i London. Sorry mate!

---------------------------

math


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 28 sep 07, 09:30
ehhh, sier ikke at engelsk forball er kjedelig, men tribunekulturen, men vi har forskjellig smak. Har vel aldri møtt noen som ærlig syns at engelsk kultur er mer spennende enn fransk, men,men. Det spørs vel om man liker verdens beste mat eller fish,n chips

---------------------------

Hiv styret!!!!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5543

Lagt til: 28 sep 07, 09:53

Så en fransk toppkamp for snaut et år siden. 40.000 på tribunen.  Det  var veldig bra trykk fra hjemmesupporterene hele kampen. De hadde to forsangere med headset som stod på et podie foran tribunen. Tre mann med noen digre pauker holdt takten. Høytalere som sendte ut lyd fra forsangerene og paukene var rettet mot tribunen. Dette ga en magisk stemning. Variasjonen på sangene var stor og handlet neten om klubben, men også ofte om enkeltspillere. Folket(6-7000 på tribunen hadde en sammensetning som lignet mer på Plankehaugen enn en ultrasgruppering.

På den andre kortsiden var det full kalabalik mellom hjemmesupportere, bortesupportere og politi. Lite sang herfra, men full unntakstilstand.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 28 sep 07, 10:01
Endret: 28 sep 07, 10:02
Vil bare si at ULTRAS er litt mer vanlig i frankrike og da fremstår de ikke som "grupperinger",
men rene supportergrupper. De er større enn PH for å si det sånn og siden det er så vanlig der, 
så skiller de seg ikke ut. Hvilken kamp
 var du på forresten?

---------------------------

Hiv styret!!!!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5543

Lagt til: 28 sep 07, 10:09
Lyon vs Auxerre

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 28 sep 07, 11:26
Ok, elsker Lyon. Var det Lyon sitt hjemmepuplikum du snakket om?

---------------------------

Hiv styret!!!!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5543

Lagt til: 28 sep 07, 11:42

Opprinnelig postet av schpa84
Ok, elsker Lyon. Var det Lyon sitt hjemmepuplikum du snakket om?

Ja, det som står på kortsiden mot "innfartsåra" fra flyplassen.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 28 sep 07, 12:02
Det er magisk:) men st.etienne har også sinnsykt bra supportere da. Liker ikke klubben, men de har bra supportere:)

---------------------------

Hiv styret!!!!


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 28 sep 07, 12:03
Hahaha. Underholdende hvordan tråden har utviklet seg. Til alle som mener engelske fans høres mer enn franske (det eneste punktet de har noen kultur pga forbudet mot å stå som de blindt følger):

http://www.youtube.com/watch?v=KKEA9iPeAWY&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=isYFGZEItdk

Dette er fra Magic Fans som jeg nevnte tidligere og den andre er Marseille med Virage Sud (gruppen South Winners) og Virage Nord (Yankee) som synger mot hverandre. Dette er bare tre  av mange supportergrupper i Frankrike. Finn f eks fram noe fra Boulougne Boys `85 eller tidligere Tigris Mystic (begge PSG), Bad Gones (Lyon) så kan du se akkurat det samme. Lykke til å få til noe sånt i England...

schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 27 sep 07, 22:34
Sier ikke de skal skamme seg, men er ikke på langt nær så gode som PSG. Alt er ikke svart-hvitt. Har ikke sagt de er dårlige, men er ikke store på verdensbasis hva gjelder tribuneliv i forhold til størrelsen på klubbene

---------------------------

Hiv styret!!!!


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 27 sep 07, 22:41
kommer ( som nevnt ) på hva du mener med tribuneliv, men det scorter ikke på volum og følelser i hvert fall..

http://www.youtube.com/watch?v=A8cffEaZGh0

min favoritt: http://www.youtube.com/watch?v=VPtzt0D2OF0  


DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 28 sep 07, 11:01
Opprinnelig postet av Supreme NTM
Opprinnelig postet av DeKjök
Opprinnelig postet av KeJ
Synge ut PH? Er det ikke bedre om man prøver å få til noen syng = svar sanger da? Utfylle hverandre?


Har sett dette med mange supportergrupperinger hos PSG i Paris. De virket mer opptatt av hverandre enn kampen. Trommer, bannere etc var rettet mot de andre gruppene. Helt latterlig.


Ikke snakk om noe du ikke har peiling på ... PSG har mange supportergrupper ja (altfor mange er det mange som mener), og et par av de har vært i rivaleri med andre supportergrupper, men hvis du en gang hadde vært i nærheten av Parc de Princes så hadde du fått sett og hørt hva ordentlig stemning er.


Jeg har ikke bare vært oi nærheten, men jeg har vært på kamp, 6-7 ganger.  Jobbet i Paris et par måneder og bodde 5 min fra stadion, så jo, dette har jeg peiling på.  Og de var var mer opptatt av pynt, flagg, bannere og hverandre enn kampen - det hele er et stort fesjå, akkurat som det er blitt her i norge med bannere og alt mulig sirkus før kampene.  Jeg gjentar - helt latterlig.  Skikkelig stemning finner man i England og kanskje aller mest i de lavere divisjonene.   Der går man på den lokale puben og tar et par pils før kampen, that`s it.  De synger i kor de også, men de får det til å virke spontant og lite orkestrert.

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"



Flat Trådet Nøstet
Side 7 av 11 7

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340