Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 14 nov 16, 01:22

Opprinnelig postet av mysthical

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på angrepsfotball og forsvarsfotball så kan ett tips være å først se en kamp med klassisk arne erlands fotball for så å se barca etterpå. Eller for den saks skyld Mourinho klassiske parkere bussen.

Det er ganske stor forskjell på lag som bevist legger seg på 30 meter og inn og tetter igjen for så å ekspoldere i angrep og avslutte angrepet i løpet av 30 sekunder som Arne står for, kontra barca som står høyt og legger press på motstanderen over hele banen for å prøve å gjennvinne ballen høyt i banen.

Drillo var en typisk trener som helst ville vinne 1-0 kontra 3-2 fordi da hadde man ofte vært godt organisert, eggen sr ville helst vinne 3-2 fordi da hadde rett og slett publikum fått god angrepsfotball.

Fotball er og blir underholdning og i det lange løp vil folk underholdes og underholdning er ikke bare seier, men rett og slett god fotball.

 

Å vinne er lik god fotball. Å tape er lik dårlig fotball. Jeg tror det er så enkelt, for de fleste supportere i alle fall. 

Personlig synes jeg Barcelona er drepende kjedelige det meste av tiden. Spesielt etter at de har gått opp til 1-0. De er så alt for ballsikre og gjør nesten aldri noen feil. De velger de trygge løsninger hele tiden, og tar aldri sjanser. Ballen går frem og tilbake i backrekka, som rett nok ligger høyt i banen, i en halv evighet før de utfordrer halvhjertet, i påvente av at motstander gjør en liten feil, som de så utnytter, ofte like elegant som lynhurtig. Og så er det tilbake til det trygge og kjedelige igjen. Men et og annet sirkusnummer fra Messi redder som regel både seier og underholdningen, og hvem klager så lenge de vinner? 

Jo jeg kan se, og forstå, at trenere er ulike. Noen fokuserer mer på det offensive, andre på det defensive. Noen mer på pasninsspill, andre mer på fysikk. Men jeg tror alle trenere har én ting til felles; de ønsker å vinne flest mulig kamper, helst alle. Hvordan man så griper an den utfordring varierer, men målet i fotball er å vinne kampen. Det deles ikke ut stilpoeng. Uansett hvordan en kamp forløper er det høydepunktene publikum husker best, og resultatet som teller. Tyve angrep som ender uten scoring blir ikke belønnet fra det brede publikum uansett hvor elegante alle angrepene var rent spillemessig. Vinner man alle kamper 1-0 så blir man seriemester, og det er hva det brede publikum elsker aller mest. Jeg er overbevist om at Eggen var likeglad med om RBK vant 1-0 eller 3-2, bare de vant. 

Drillo ledet Norge til både 5-0 og 10-0 seire i sin tid. Til en strålende 1-0 over Mexico i Norges første VM kamp siden krigen. Til 2-1 over Brasil i Norges beste kamp noensinne, underholdningsmessig - fordi seier i den kampen hadde så enorm betydning, både symbolsk ( vi slo Brasil) og faktisk ( vi gikk videre fra gruppespill i VM). Men også dramaturgien i sistnevnte kamp var fantastisk, fordi Brasil tok føringen, og hvem forventet at Norge skulle komme tilbake og vinne alikevel?? 

Det er mange ting som bidrar til underholdningsverdien. FFKs cupfinale mot Viking i 1984 huskes ikke primært for sine 11 mål, men for det ene frisparkmålet til Ahlsen. I cupfinalen i 2006 mot Sandefjord var annen omgang vanvittig intetsigende kjedelig, rent spillemessig - men hvor mange FFKsupportere klaget over det?? Gleden over cupgull overskygget det aspekt fullstendig. 

Tingen er at jeg har mer tro på en pragmatisk tilnærming; en kamp av gangen og hver kamp for seg. Få spillerne til å jobbe sammen, og jobbe steinhardt, i alle små situasjoner. Få spillerne til å tro på at det ikke handler om hvor god man er, men hvor god innsats man yter. Utnytte kvalitetene i de spillere man har tilgjengelig til enhver tid, kjenne motstanders styrker og svakheter best mulig hver gang. Få spillerne til å senke skuldrene og tillate seg å ha det gøy. La spillerne ta seg en øl dagen før kamp hvis de er for nervøse. Tro på at alt er mulig. 

Unngå regelrytteri og prinsipper hugget i stein som opphøyes til noe viktigere enn den enkelte spiller og den enkelte kamp. 

Og det er vel ingen grunn til å diskutere at publikumstallene er høyere når FFK spiller i Tippeligaen mot når de spiller i lavere divisjoner? Målprotokoll og tabellsituasjon er konkret og målbart. Det kan forholde seg til. Spillestil er en vag ting som alltid kan diskuteres, og hvor man aldri kan oppnå full enighet eller at alle blir fornøyd. Den slags bør sortere som noe man kan diskutere, ikke gjøres til noe som skal hugges i stein og legges til grunn for alt annet klubben foretar seg. 

Jeg tror det snakkes litt for mye om spillestil i FFK, og litt for lite om hva som skal til for å vinne kamper. 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3