Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 25 okt 16, 20:57

Det er synd om Mjelde ikke vil fortsette. Han har skapt en helt annen entusiasme enn hva Halvorsen klarte, og resultatene i de ti kampene han har ledet laget (4 seire, 4 uavgjort, 2 tap) gir et poengsnitt som ville gitt kvalikplass. Jeg tror Mjelde er en type som aktuelle spillere kunne ha lyst til å spille for også.

Hvis Mjelde drar hem te' Bergen ved sesongslutt, så må FFK på jakt etter det som vil være trener nummer 8 (!) etter nedrykket i 2009. Vi vil nødvendigvis ha et rykte blant trenerstanden i Norge som en klubb som spiser trenere til frokost, middag og kvelds. Kan vi med noen som helst tyngde hevde overfor en som vi tilbyr jobben, at vi vil gi ham tid til å bygge laget?

Og hva med oss supportere? Vi som går på (eller ser) så mange kamper vi kan, mener noe hele tiden, og gir uttrykk for våre meninger i kommentarfelter, i sosiale medier og under kamp på stadion? Hvis vi ser FFK levere en 2017-sesong marginalt bedre enn denne, vil vi skrike etter trenerens avgang?

Jeg har lyst til å filosofere litt over hva som har vært galt de siste årene (etter nedrykket i 2012). De fleste utenbys trodde nok at FFK skulle være en klar kandidat til å gå rett opp igjen, på grunn av en helt OK spillerstall, økonomiske ressurser som var store for 1. divisjon (ikke alle var klar over klubbens økonomiske problemer, som vel ikke var løst før høsten 2013) og et stort engasjement i byen. Men vi har altså levert 10 plass, 6. plass (sjanseløse i kvaliken), 12. plass (takket være Glenn Andersen) og 11. plass. Vi har altså ikke vært i nærheten av opprykk. Og saken er at det veldig ofte i disse fire årene har sett ut som det har vært ubesluttsomhet og nervøsitet som har plaget spillerne - samme om treneren har hett Bakkerud, Wibe-Lund, Erlandsen eller Halvorsen. Under Mjelde har dette ikke vært like synlig - takk og lov for det.

Men spillerstallen har jo også sett store utskiftninger i disse årene. Det er ikke mange i dagens stall fra første serierunde i 2013; kun Jon Masalin, Håvar Jenssen og Philip Westgaard (benken i 2013) er igjen. Så enten er det en ukultur i selve klubben, hvem nå pokker som kan være kontinuitetsbærer for den, eller så er nettopp den stadige utskiftingen et problem i seg selv.

Derfor håper jeg at om det ikke blir Mjelde som leder FFK i 2017, så blir det en trener som oppfyller følgende:

  • Står for en måte å spille på som får det beste ut av de spillerne vi har
  • Evner å få en positiv tenkemåte inn i hodet på hver og en spiller, siik at om det nå er en negativ kultur i klubben så gir spillerne blanke i den når de går på banen, på trening og i kamp.
  • Og ikke minst, dersom det finnes en slik negativ kultur, evner å røske opp i den og skape en kultur hvor alle bidrar til å gjøre hverandre bedre.
Nå vet jeg jo at slike trenere er sjeldne. Knut Torbjørn Eggen var en slik. Mitt "førsteinntrykk" av Mjelde er at han også har det i seg. Mannen vant serien med Brann, en klubb hvor forventninger har knekket mang en god spiller.
 
Nok om det. Spillerstallen da? Jeg håper virkelig ikke vi får en ny vinter med utskifting av halve spillerstallen inklusive nesten hele backrekka. Den rekka vi hadde mot slutten, med Brice, Straith, Akinyemi og Tønne, synes jeg egentlig er bra. Sansara er en bra backup. Thømt Jensen skal ikke dømmes nord og ned bare på grunn av Ranheim-kampen - dårlig som back, men en grei stopper i 1. divisjon. Men om vi skal leve med en ikke veldig rask stopper ved siden av Akinyemi, så er både Straith og Sansara bedre. Jeg kunne forsåvidt tenke meg Ola Lønn Jenssen tilbake også, han må vel være interessert selv nå som Moss rykket ned.
 
På midten har vi en fin gjeng lokale gutter som må beholdes, særlig håper jeg virkelig Begby blir. Risholt synes jeg også bør beholdes, engasjementet hans kombinert med erfaring kan komme godt med i en del kamper.
 
Flo og Kapidzic er no-brainers, hvis de vil bli så må de få bli.
 

Og helt generelt, i spillerspørsmålet, vil jeg at hvis vi kvitter oss med noen er det enten fordi de selv vil bort/har tilbud fra eliteserien eller fordi vi har en klart bedre spiller på vei inn i samme posisjon. Vi må ikke gi spillere inntrykk av at de når som helst kan bli satt på porten.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24