Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 20 feb 14, 22:15

Sarpingen har selvsagt et poeng - sportslig nedtur rammer publikumstallet her i Fredrikstad også. Det kom mer folk mot slutten av vårsesongen i fjor, etter en god sportslig periode. På høsten, da opprykkstoget hadde gått, kom det lite folk stort sett på hver kamp. Men det skal sies, lite folk sammenlignet med de beste kampene på vårsesongen betyr ikke lite folk sammenlignet med andre klubber i Adeccoligaen. Som Arte et Labore sier, det var flere TL-klubber som hadde lavere publikumssnitt i 2013 enn FFK hadde.

At S08 ikke trakk mer folk i fjor forbauser meg litt. Sarpsborg er en by med lange fotballtradisjoner, og det bor tross alt over 50 000 mennesker i kommunen. Mer enn for eksempel Ålesund. Årsaker? Vel:

  • Noen henger nok fortsatt igjen i Sarpsborg FK/Sparta, og synes ikke dette S08-greiene er noe stas.
  • Det har satt seg en holdning i Sarpsborg om at Fredrikstad er fotballby og Sarpsborg er hockeyby. Dette blir til en viss grad selvoppfyllende. Det finnes vel sågar noen rare mennesker som holder med Sparta i hockey og FFK i fotball.
  • Men først og fremst, tror jeg: Folk flest har ikke noe forhold til klubben Sarpsborg 08 - fordi det er en ny klubb. Det kommer med tiden, dersom klubben holder seg i TL eller i toppen av 1. divisjon.

I 2010 og 2011 hadde dessuten S08 en ekstra effekt av at FFK var i samme divisjon - rivaliseringen mellom byene skapte mer oppmerksomhet om fotballen, hele sesongen gjennom. Når så dette ikke lenger har vært tilfelle, må S08 skape entusiasme uten rivaliseringen. Det krever mer. Når i tillegg oppfatningen av S08 som "annerledesklubb" slår sprekker, hva er da igjen? Et helt greit fotballag omtrent på nivå med Sogndal og Sandnes Ulf. Det fenger ikke mer enn, ja, Sandnes Ulf.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3