Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvem blir ny hovedtrener?

Flat Trådet Nøstet
Side 13 av 31 13

Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 10 jan 07, 15:32
Opprinnelig postet av Kent

Krysser fingrene for Tor Todesen. Mitt desiderte førstevalg. Perfekt for FFK. Fremadstormende trener med bra resultater som ville sett på å trene FFK som et steg i riktig retning karrieremesseg.

 

Ville vært en vinn - vinn situasjon.



Hva har Todesen å vise til bortsett fra å greie og holde Sandefjord oppe denne sesongen ??

knut

A-lagspiller

Ble medlem: 18 jun 03
Innlegg: 522

Lagt til: 10 jan 07, 15:47

Opprinnelig postet av Rune Haugen
Hva har Todesen å vise til bortsett fra å greie og holde Sandefjord oppe denne sesongen ??

 

han rykka opp med sandefjord sesongen før da

---------------------------

med ffk til champions league!


scheien

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 nov 06
Innlegg: 1123

Lagt til: 10 jan 07, 15:52

jeg syns tor todesen har gjort det relativt bra med så lite midler som han har til rådighet i sandefjord. han har tross alt ikke kunnet kjøpe så mye spillere som andre lag har kunnet. å det står det respekt av spør du meg.

jeg hadde ikke hatt noe imot om han hadde kommet til klubben


Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 10 jan 07, 16:31
Opprinnelig postet av Rune Haugen

Hva har Todesen å vise til bortsett fra å greie og holde Sandefjord oppe denne sesongen ??

På samme måte som vi ikke kan forvente å hente spillere fra øverste hylle, kan vi heller ikke forvente å hente de mest merriterte og beste trenerne til klubben (selv om enkelte ser ut til å tro det jmf. Sollied-ryktene). Da gjelder det heller å hente en trener man har tro på - en som er kompatibel med "FFK-stilen" og kan dyrke denne - en trener som har den personligheten man er ute etter osv. Jeg synes Tor Thodesen i såfall passer ganske bra. Han er langt fra fersk i gamet - har to gode sesonger bak seg som hovedtrener for Sandefjord og har vært ass. trener i Brann i flere sesonger. Han vet hva som skal til. Når fotballfilosofien hans i tillegg samsvarer bra med FFKs - han liker å spille 4-3-3 og offensiv fotball langs bakken - så bør det ikke være noen overraskelse at hans navn dukker opp. I tillegg virker han jo som en veldig bra person.

Men spørsmålet er naturligvis om Sandefjord vil slippe ham, og om Thodesen selv er interessert. Han skrev jo nylig under ny kontrakt med Sandefjord og ser ut til å trives der. Tror neppe han blir FFK-trener, men har definitivt litt sansen for ham. Kunne nok passet bra i Fredrikstad.

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 10 jan 07, 16:41

Synes det er lite vits å diskutere spillere/trenere som nettopp har skrevet under kontrakt for en klubb.

Men Todesen er helt klart en av de mest spennende trenerene i tippeligaen,og han sverger jo også for 4-3-3.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 10 jan 07, 17:09

Hvis noen drar i de rette trådene nå, så overtar Semb Sandefjord, og så kommer Todesen til FFK. Ville være en god deal for alle parter, så langt jeg kan se.

Enig i at Todesen er en flott type, meget jordnær og målrettet, vil antagelig kunne bli en utmerket FFK-trener.

 

Ville på sett og vis være et naturlig valg for Todesen også, etter cupfinaletapet mot nettopp FFK;

If you can`t beat them, join them! 


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 10 jan 07, 17:37
Endret: 10 jan 07, 17:38
Opprinnelig postet av benksliter`n

Synes det er lite vits å diskutere spillere/trenere som nettopp har skrevet under kontrakt for en klubb.

 

Er vel bedre å diskutere trenere som er under kontrakt med "mindre" klubber enn FFK enn å diskutere trenere som er ranket blandt de 10 beste i Europa (les: Sollied)?

 

Jeg ser det i alle fall ikke som helt urealsitisk at FFK kan komme til å prøve seg på ham.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 10 jan 07, 17:53

Jeg forstår ikke denne forsiktigheten.

Hvorfor skulle det være urealistisk med Todesen? Det var ikke feil å kontakte Sollied heller. Selv om sannsynligheten for at Sollied skulle takke ja var liten, var det helt riktig å spørre. Selvsagt var det det.

Hvis FFK tenker at Todesen er aktuell er det klart de skal kontakte ham. Hvorfor ikke? Hva skulle man ha å tape? Kontrakter kan man da løses fra?

 

Tapte FFK noe på at Sollied svarte høflig nei?  

 


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 10 jan 07, 18:00

Hva kan vi tolke dette svaret til Tom Freddy?

FFK har gitt han 3-års kontrakt som hovedtrener sammen med Per Morten, da ligger det vel i kortene at han blir vår nye hovedtrener?

Hvis vi skulle få annen hovedtrener, hva skjer med Tom Freddy ha, Per Egil har jo junior og b-laget?

Her en spørsmålet Tom Freddy fikk under nettmøttet med FB i dag.

Av: øivind

hei, er det riktig at du Tom Freddy har skrevet under ror FFK som Hoved trener i 3 år, lykke til
har skrevet under en kontrakt med FFK i 3 år, som i dag er som delt hovedtrener med Per Morten...
sportslig hilsen
TFA

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 10 jan 07, 18:04
Endret: 10 jan 07, 18:05
Per Egil Ahlsen skal vel være "ressurstrener". Tom Freddy Aune blir nok enten assistent-trener eller fortsetter som juniortrener hvis det kommer inn en ny hovedtrener. Per-Morten Haugen forsetter sikkert også i trenerteamet som en assistent uansett, vil jeg tro. Det er plass til alle disse tre + en ny hovedtrener. Mer enn nok av arbeidsoppgaver, og de har jo også funnet opp en ny stilling for Ahlsen. Spørsmålet er om den eventuelt nye hovedtreneren utenfra også har et ønske om å ha med seg en ny assistent inn i teamet.

At Aune har skrevet under for tre år med FFK, betyr jo ikke at han nødvendigvis blir hovedtrener. Men det er positivt at han uansett blir med videre. Klubben jobber jo aktivt med å finne den nye hovedtreneren og skal nå intervjue kandidater, det ville de naturligvgis ikke ha gjort om de hadde bestemt seg for Aune og/eller Haugen.

KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03
Innlegg: 1756

Lagt til: 10 jan 07, 18:06
Endret: 10 jan 07, 18:08
Opprinnelig postet av Patrioten

Hva kan vi tolke dette svaret til Tom Freddy?

FFK har gitt han 3-års kontrakt som hovedtrener sammen med Per Morten, da ligger det vel i kortene at han blir vår nye hovedtrener?

Hvis vi skulle få annen hovedtrener, hva skjer med Tom Freddy ha, Per Egil har jo junior og b-laget?

Her en spørsmålet Tom Freddy fikk under nettmøttet med FB i dag.

Av: øivind

hei, er det riktig at du Tom Freddy har skrevet under ror FFK som Hoved trener i 3 år, lykke til
har skrevet under en kontrakt med FFK i 3 år, som i dag er som delt hovedtrener med Per Morten...
sportslig hilsen
TFA

 

Du får tolke dit du selv ønsker, men jeg leser følgende: TFA har en 3 års kontrakt med FFK, kontrakten er ikke definert, men som følge av situasjonen klubben befinner seg i, er han pt, sammen med PMH, konstituert hovedtrener.

Hva som evt vil skje med disse to dersom FFK velger å ansette en annen og da antageligvis mer profilert trener er nok p.t usikkert. Kan godt være at TFA går tilbake som trener for Interkretsen???

At han har fått kontrakt som Hovedtrener blir å tolke litt vell mye i tåka etter min mening...

 

Edit: Du kom meg i forkjøpet Costanza

---------------------------

Nytt år, nye muligheter.

Har jeg tro? Ja det skulle jeg mene, spørsmålet må være hva man skal tro på...


Motzki

Bedriftsspiller
Ble medlem: 10 jan 07
Innlegg: 2

Lagt til: 10 jan 07, 20:53
Endret: 10 jan 07, 20:55
Ser at noen her etterlyser litt mer info rundt Tom Freddy Aune, jeg hadde han som trener i FFK når jeg var junior der for noen år siden og kan godt utdype litt på hvordan jeg ser på TFA som hovedtrener for FFK.
 
Styrker:
1. Meget god på taktiske.
For det første kan jeg vel nevne at juniorlagets spillestil samsvarer med A-lagets. Det for at spillere som hospiterer på A-laget senere skal være kjent med spillsystemet. Noe som også er en fordel i forbindelse med rekruttkamper. Det at TFA er kjent med A-lagets spillestil er en fordel dersom han overtar ansvaret for A-laget iom at han da kan videreføre noe av det han mener var fornuftig under Eggen, samtidig som han kjenner spillestilen godt. Videre var TFA meget god på det taktiske under trening, han kunne for eksempel ta spillere til side i 10-15 sekunder, i det forsøk å gjøre spilleren mer bevisst på løpsmønsteret han hadde, hva som var fornuftig, og hva som burde gjøres annerledes når det gjaldt løpene i forhold til medspilleres løp, og i forhold til spillesystemet. TFA ga oss også en tilbakemelding etter hver kamp på hva han var fornøyd med, samt hva vi muligens kunne ha gjort bedre. Når det gjaldt evnen til å se det taktiske under spillets gang i kamp, og å foreta de nødvendige grepene med bytter, omrokkeringer osv må jeg si at han får klart godkjent.
2. Flink til å kommunisere med spillerne. I Norge har vel trenerne mer en trenerrolle, enn en managerrolle og i så måte passer TFA bra.
 
Nøytral:
1. Har den kompetansen som kreves for å trene et A-lag, med et C-kurs. Det å føre juniorlaget helt opp i Norges-eliten med 2.plass i interkretsen og semifinale i NM er en meget sterk prestasjon med et befolkningsgrunnlag på rundt 70 000. I tillegg har man fått inn 5-6 spillere inn på aldersbestemte landslag og rykket opp fra 3. divisjon med noe tilnærmet et rent juniorlag i playoff mot Kvik-Halden.
 
Svakheter:
1. Mangler erfaring sammenlignet med topptrenerne i Tippeligaen. På den annen side er det vel bare på en måte man kan få erfaring på
2. Er litt usikker på hvorvidt TFA er i stand til å forbedre spillernes fysiske form. Er en kjennsgjerning at spillerne i FFK er blant de dårligste trente i norsk toppfotball og her må det taes noen grep. Jeg er usikker på om TFA klarer å heve nivået her. Det gjør nok ikke andre kandidater som Semb og Prahl heller, for enkelte av spillerne trenger noen til å holde de skikkelig i øra, og her duger vel bare Nordlie, men han er opptatt.
(Fotballspillere er generelt sett ganske dårlig trent, sammenlignet med individuelle idrettsutøvere og har en del å lære når det gjelder kosthold og egentrening. Biffen, Risholt, Sørlie, Ringberg, Johnsen og en rekke andre spillere så jeg aldri oppe på sats i løpet av de tre årene jeg var i klubben, selv om de skulle ha vært der. Lokale gutter som Ramberg, Jørgen Pettersen, Brenne, Bjørnar J., Cwartek får godkjent på det området.)
 
 
 
Personlig ser jeg få andre bedre alternativer enn TFA og PMH på markedet slik ståa i trener-Norge er nå. Når Eggen satt seg på bakbena som en toåring fordi han ikke får vilja si er det like greit at han til slutt gikk. Thodesen forelenget også med Sandefjord og er vel dermed uaktuell. Ser ingen andre bedre ledige trenerkandidater i Norge nå enn Aune.
 
Kan godt sammeligne Aune og Eggen litt for moro skyld også. Eggens styrke var det taktiske, samt det å få spillerne til å yte på kampdagen. Aune også meget god på det taktiske. Eggen var videre dårlig på det å kreve høy intensitet av veletablerte spillere og hakket i stedet på de som prøvde men kanskje ikke nådde helt opp pga ferdighetene. Noen stor pedagog var han vel ikke og det endte til slutt kun med dårlig intensitet på treningene på spillerne som startet A-lagskampene. Aune en mye bedre pedagog her, men er som sagt noe usikker på om han og apparatet rundt er i stand til å forandre treningskulturen i klubben. Mener også forøvrig at Aune er bedre på utvikling av individuelle spilleres ferdigheter enn det Eggen var både når det gjelder unge og eldre.
 
For klubbens del var heller ikke Eggen/Ahlsen spesielt gode i utvikling av de nest beste. Personlig mener jeg at kravene til innsats hos de som i utgangspunktet var nær en plass i startelveren var altfor lav i bl.a. rekruttkamper, og det resulterte i stor grad til slett innsats hos de mer etablerte spillerne. Tore Jan som i utgangspunktet var nederst i trenerhierarkiet var eneste som turte å ta bladet fra munnen innimellom, og smelle litt til mot de som hadde dårlig innsats. I utgangspunktet skulle det ikke vært nødvendig i å forlange topp innsats, men det var det. Regner med at Aune som evt ny hovedtrener vil gjøre forbedringer når det gjelder utviklingsmulighetene til de nest beste.
 
Sånn kort oppsummert kan jeg vel si at jeg holder Aune som en ganske mye bedre trener enn Eggen. Det gjør sannsynligvis ikke hoveddelen av Fredrikstads befolkning men det har vel mer med å gjøre at de ikke vet hva Aune står for og det er i utgangspunktet litt synd fordi Aune da hele tida vil ha lokalmedia/lokalbefolkningen på nakken dersom ikke toppresultater leveres fra dag en.
-Prøvde å få det til å vise navn til venstre i profilen iom at jeg til en viss grad kritiserer enkeltspillere og trenere. Det gikk ikke, for ordens skyld kan jeg nevne at navnet er Jørgen Engebretsen

---------------------------

Wenn ich am Ende vorn stehe, können mich die Leute auch Arschloch nennen. Das ist mir egal. -Matthias Sammer über seinen Spitznamen "Motzki"


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 10 jan 07, 21:19
Endret: 10 jan 07, 22:02
Opprinnelig postet av Motzki

Sånn kort oppsummert kan jeg vel si at jeg holder Aune som en ganske mye bedre trener enn Eggen. Det gjør sannsynligvis ikke hoveddelen av Fredrikstads befolkning men det har vel mer med å gjøre at de ikke vet hva Aune står for og det er i utgangspunktet litt synd fordi Aune da hele tida vil ha lokalmedia/lokalbefolkningen på nakken dersom ikke toppresultater leveres fra dag en.

Spennende innlegg. Kan godt være du har rett i dette siste, skjønt jeg er for min del enig med Henning Berg i at Eggen er en av landets beste trenere. Så hvis du har rett, er det svært positivt nytt om Aune for min del.

Uansett hadde også Eggen media og fans på nakken så det holdt etter, og det vil vel enhver trener ha, meritter eller ikke. Det er noe Aune trenger å lære å takle, som alle andre. Det var det med erfaring igjen, man får ikke slikt i butikken. Ikke en gang på apotek.

Jeg oppfattet på Eggen at han tidvis følte usikkerhet om han hadde full tillit. Akkurat der håper jeg styret tar til seg at de kan være litt flinkere. Treneren, enten det blir Aune eller en annen, må vite at han har klubbens/styrets tillit. Har han det, kan media og publikum skrike seg hese om de vil.


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 10 jan 07, 21:47

Hei Jørgen!

Modig og spennende innlegg, og bra at noen som faktisk har vært i spillermiljøet kan stå frem med navn på den måten.

Eggen er nok en dyktig trener på en del områder, men det du beskriver av negative ting med Eggen stemmer veldig overens med det jeg har blitt fortalt de siste årene. Jeg har selv aldri spilt under Eggen, men flere av de spillerne som har vært i A-stallen de siste 5 årene har personlig fortalt meg det samme. Også to som har vært der i 2006 har sagt mye av det samme som du beskriver. Det kan sies at en av disse spilte tilnærmet fast hele sesongen. Jeg kommer ikke til å nevne navn (kommer sikkert til å få pepper for det nå), men når en person står frem ved navn og skriver det du gjør, føler jeg at jeg også kan si det jeg skriver.

Når det gjelder sammenligningen mellom Aune og Eggen ser jeg i hovedsak bare et område der Aune ikke rekker Eggen lengre enn til knærne, nemlig NAVN. Eggen-navnet er en merkevare i fotball-Norge, og da vil jeg tro at man på enkelte områder kan få "en lettere reise" bl.a. i Media og blant "mannen i gata". Men Aune har sjansen til å bygge seg et navn da.... 

Nok en gang, takk for et av de mer interessante innleggene her den siste tiden!

---------------------------

Er en grunn til at jeg kaller meg A.Scheie og ikke D.Wathne....

God bedring, Dagfinn!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 11 jan 07, 09:52

Veldig interessant innlegg Jørgen.

Etter å ha lest det gjør jeg meg følgende betraktninger:

1) Trenerne som er i klubben i dag holder mål når det gjelder kompetanse. Men, de har ikke et(eller to) etablerte navn som TL trenere. Dette KAN gjøre utslag i mye støy fra omverdenen og svekket autoritet i spillergruppa, om resultatene skulle utebli i sesongstarten. En såkalt "klassetrener" vil nok få større arbeidsro.

 

2) Det å være fotballtrener handler om spisskompetanse på det fotballfaglige og fotball taktiske. Klubben bør ha en ressurstrener til å ta seg av de individuelle fysiske ferdighetene til spillerene. Det siste er etter min mening et eget fag som man kanskje ikke skal forvente at fotballtrenere på dette nivået har (nok)kompetanse i.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 11 jan 07, 11:50

Takk for ett flott innlegg Jørgen.

Godt og modig gjort.

Dette ikke bare for at mye av det du skriver om KTE svarer med mitt inntrykk. Hadde uttrykt samme respekt dersom vi hadde vært totalt uenige.

Slik jeg tolker deg , hadde det vært positivt for FFK å få en hovedtrener som TFA kunne samarbeide med og utvikle seg videre sammen med. Dette styrker for meg f.eks Jørn Andersen kanditatur,  da han trolig ikke vil drasse med seg eget harem, noe jeg frykter f.eks Tom Prahl hadde ønsket.  Samme logikk kan trolig brukes ang Kilner også kontra f.eks andre etablerte nordiske trenere.

Mao ønsket for FFK bør, (slik jeg tolker deg) en dyktig hovedtrener som kan samarbeide med TFA og bidra til hans utvikling. Slik at TFA f.eks kan bli FFK sin hovedtrener ved neste korsvei.

Dette kan bety strategisk langsiktig tenkning og noe som skaoer kontinuitet i FFK.

Dersom jeg har tolket deg rett er vi enige.

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 11 jan 07, 13:08
Endret: 11 jan 07, 13:09
Svakheter:
1. Mangler erfaring sammenlignet med topptrenerne i Tippeligaen. På den annen side er det vel bare på en måte man kan få erfaring på
2. Er litt usikker på hvorvidt TFA er i stand til å forbedre spillernes fysiske form. Er en kjennsgjerning at spillerne i FFK er blant de dårligste trente i norsk toppfotball og her må det taes noen grep. Jeg er usikker på om TFA klarer å heve nivået her. Det gjør nok ikke andre kandidater som Semb og Prahl heller, for enkelte av spillerne trenger noen til å holde de skikkelig i øra, og her duger vel bare Nordlie, men han er opptatt.
(Fotballspillere er generelt sett ganske dårlig trent, sammenlignet med individuelle idrettsutøvere og har en del å lære når det gjelder kosthold og egentrening. Biffen, Risholt, Sørlie, Ringberg, Johnsen og en rekke andre spillere så jeg aldri oppe på sats i løpet av de tre årene jeg var i klubben, selv om de skulle ha vært der. Lokale gutter som Ramberg, Jørgen Pettersen, Brenne, Bjørnar J., Cwartek får godkjent på det området.)

Jeg skrev i et tidligere innlegg :
Jørn var som spiller i Østsiden og FFK den mest seriøse spilleren av dem alle både når det gjaldt trening og kosthold. Nesten til det mest ekstreme på dette feltet faktisk. Dette har jeg fra trenere som har trent Jørn opp igjennom åra. Hvis han kunne overføre dette til spillere han trener så er det veldig viktig spør du meg. Sånn som Eggen`s mannskap gjennom disse 3 åra i TL har fremstått, så har disse spilllerne vi har hatt virka rimelig " utrena ". Så ja, jeg har fortsatt god tro på Jørn jeg.

Å være godt trena i en klubb er et must etter mitt skjønn. Vi kan ikke vente helt til langt ut på høsten før en er i form, grunnlaget må legges på denne årstiden, og så holdes ved like. Så i forhold til kosthold og trening er Jørn Andersen helt perfekt. Hvordan han er på det taktiske planet er en annen sak.

dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 11 jan 07, 13:32

Hei Rune.

Kan ikke vi to "kverulantene" enes om følgende:

Jørn  Andersen , Hovedtrener

Tom Freddy Aune, Hjelpetrener.

 

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 11 jan 07, 13:40
Opprinnelig postet av dracula

Hei Rune.

Kan ikke vi to "kverulantene" enes om følgende:

Jørn  Andersen , Hovedtrener

Tom Freddy Aune, Hjelpetrener.

 



Den  oppstillingen der hadde vært bra den.

Fotballfan

Bedriftsspiller
Ble medlem: 18 okt 06
Innlegg: 17

Lagt til: 11 jan 07, 13:44
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Opprinnelig postet av dracula

Hei Rune.

Kan ikke vi to "kverulantene" enes om følgende:

Jørn  Andersen , Hovedtrener

Tom Freddy Aune, Hjelpetrener.

 



Den  oppstillingen der hadde vært bra den.


Flat Trådet Nøstet
Side 13 av 31 13

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24