Husk meg
Brukernavn
Passord

Årets første dommerskandaler...

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 15 apr 05, 19:39
Moen var OK på Ullvaal, mens på mandag er det Øvrebø (vanligvis den beste dommeren i Tippeligaen) som skal dømme kampen mot Viking. Men så...

Skal ikke ta ting på forskudd, men sjekket akkurat hvilke dommere som var satt opp på våre neste kamper, og ble litt paff da jeg oppdaget at Tippeligaens to store dommer-klovner skal dømme oss i 3. og 4. serierunde.

Rosenborg-FFK skal dømmes av alltid patetiske Brage Sandemoen, mens "selveste" Svein Erik Edvardsen skal forsøke å ødelegge FFK-Odd uka etter.

Én ting er hvert fall sikkert: Jeg kan umulig bli negaivt overrasket over hva dommerne kan finne på de to kampene. Skal forsøke å forberede meg mentalt på hva som kan skje...

---------------------------

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff


Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04
Innlegg: 1632

Lagt til: 15 apr 05, 21:43
Det sier seg jo nesten selv at når RBK er skadeutsatt og i dårlig form, så må de ha litt dommerhjelp på veien. Ikke overrasket i det hele tatt.

Slenger meg på den med å forberede seg mentalt på hva som kan skje...alltid bedre å bli positivt overrasket, men...neppe!

---------------------------

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.


Snæbbussaristokrat 1

Landslagsspiller

Ble medlem: 15 feb 04
Innlegg: 2571

Lagt til: 15 apr 05, 23:31
Håper ikke spillerne fokuserer like mye på dommerne før kampene er spillt, som endel supportere gjør her på forumet. Da kan de jo lett miste fokus på det de skal, nemlig å spille god fotball.

Det beste er å la dommerne dømme først, så får vi bedømme dem etterpå.

---------------------------

FFK på toppen i 2005


ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03
Innlegg: 2205

Lagt til: 15 apr 05, 23:54
Når det gjelder Sandemoen og Edvardsen, kan det jo bare gå en vei, og det er oppover. Disse to ligger vel helt på bunn for de fleste FFK-supportere. Tipper derfor de kommer til å overraske positivt.

---------------------------

For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!



HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!


karl_filip

Knøttespiller
Ble medlem: 24 jan 04
Innlegg: 56

Lagt til: 17 apr 05, 15:31
Skjønner ikke hvorfor dere gidder i det hele tatt å henge dere opp i det dommergreiene.. Spesielt du Costanza som gang på gang kommenterer Svein Erik Edvardsen på en negativ måte.. Tippeligadommere er dommere som virkelig har fortjent dommerstatusen sin, og som er ansatt av forbundet som driver denne sporten. Tror du fotballforbundet/dommerforbundet er interessert i å ha en urettferdig tippeliga?Nei det tror jeg ikke.. Og til syvende og sist er det ikke dommeren som avgjør hvordan et lag gjør det...

A9$h

Landslagsspiller

Ble medlem: 22 feb 04
Innlegg: 1845

Lagt til: 17 apr 05, 15:52
Opprinnelig postet av karl_filip
Og til syvende og sist er det ikke dommeren som avgjør hvordan et lag gjør det...


Ikke nødvendigvis,EN feil fra en av de to nevnte klovnene og andre dommere kan avgjøre hvordan et lag gjør det i en kamp...

Ta feks Enga kampen i fjor på stadion,hvis ffk hadde fått den SOLEKLARE straffe par min før slutt,hadde aldri vif klart å få uagjort..Og slike eksempler kan jeg sitte her å nevne hele dagen..så det du sier der blir direkte feil

---------------------------

– Og med prestere mener jeg ta poeng. Ikke dette underholdningstullet.

Drillo


Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04
Innlegg: 1632

Lagt til: 17 apr 05, 20:42
Opprinnelig postet av karl_filip
Tippeligadommere er dommere som virkelig har fortjent dommerstatusen sin

Vel...du har delvis rett...

De dømmer Tippeligaen fordi de er de beste i Norge, men det er ikke synonymt med at de er bra!

Det er for få bra dommere i Norge, enkelt og greit. Skal kvaliteten på toppen bli bedre, må bredden økes i bunnen.

---------------------------

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 17 apr 05, 22:05
hvor mange dommertabber har vi hatt i år?? straffesituasjonen i ålesundkampen igår og det annulerte målet til enga idag. flere?

Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04
Innlegg: 1632

Lagt til: 17 apr 05, 22:15
Vel...var et tjuetalls tabber i finalen i Vårcupen mellom Sarpsborg 3 og Kråkerøy 2 på kunstgresset på Kurland i ettermiddag, dømmingen var i beste fall skandaløs.

Men i "ordentlige" kamper så kommer ikke jeg på flere...

---------------------------

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.


Superkjegle

A-lagspiller

Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 246

Lagt til: 18 apr 05, 13:36
Gi oss ett panel med videodommere som jobber i bakkant og informerer hoveddommer ved evt feil avgjørelser.
Ingen er perfekte, og feil vil alltid skje.

Det er ikke riktig at noen lag skal få fordeler av feil dommeravgjørelser. I teorien bør det kanskje jevne seg ut men noen feil er mer avgjørende enn andre.. (:ffk: ville kanskje ikke fått straffe #2 mot Lyn?)

---------------------------

Ivar Hoff, fotballens erke-gnom.


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 18 apr 05, 14:53
Det trengs ikke et "panel" for videodømming. I amerikansk fotball er det 2 dommere som sitter med videomaskina, men nøktern sett holder det med 1, som konfererer med hoveddommer.

Med tre vinkler i hver sekstenmeter og et som dekker hele banen vil man plukke opp alt som skjer, og så kan linjedommere ta sjansen på at det IKKE var offside, fordi de vet at målet blir gjennomgått på video etterpå.

I seriøs idrett må man også gjøre grep for å få bra dømming, hvis ikke blir seriøsiteten borte i de tilfeldige utslagene som dårlig dømming gir.

Så, når det gjelder straffe nr. 2 mot Lyn. Ballen blir spilt skrått utover, og passerer hjørnet på sekstenmeteren. West er FØRST på ballen, spiller den forbi, og blir felt av Al-Habsi. 95 av 100 dommere dømmer straffe da. Om ikke annet fordi det var særdeles klosset gjort av Lustü og Al-Habsi. Og etter min mening: Soleklar straffe.

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 697

Lagt til: 18 apr 05, 15:07
Endret: 18 apr 05, 15:08
Så lenge reglene er som de er så vil vi garantert få flere slike "tabber". Kanskje også i kampen i ettermiddag. Men er det ikke en del av sjarmen at dommerne ikke er like og at det til syvend og siste jevner seg ut. Noen ganger får man straffe ut av ingenting, andre ganger får vi en i tryne. For min egen del så er diskusjonene rundt dommeravgjørelser en viktig del av min lidenskap for fotball.

Selvfølgelig er det dårlige dommere, men ALLE gjør tabber. Hvis en dommer ikke holder standarden så er det forbundets ansvar å degradere til ett nivå som dommeren kan håndtere.

Hvis det er bedre dommere vi vil ha, så er hets av nåværende dommere IKKE veien å gå. Ingen seriøse og dyktige folk gidder å ta imot tonnevis med dritt hver uke!

Får håpe vi får en tabbe vår vei i kveld !!

Lykke til!

---------------------------

Frode

- FFK nr. 7 i tippeligan 05


KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03
Innlegg: 1756

Lagt til: 19 apr 05, 10:08
Gi nå i det minste dommerne en sjangs da? Og skulle det gå åt skogen, så la i det minste være å komme med kommentarer som "norges største kebab" etc. Det fører ingen sted hen, og setter PH i et dårlig lys...

Men det er lov å være uenig, for all del...

Er ikke sikker på om videodømming vil være veien å gå, men kanskje dersom man fikk til et system der man har en "4.dommer" foran skjermen med direkte kontakt til linjedommerne? Ser man en forseelse kontaktes linjedommer som veiver med flagget og spillet stoppes, straff utdeles etc...

---------------------------

Selv når gleden er som størst finnes det alltid en hendelse som røsker deg tilbake til realiteten...Vær glad for hver dag du vandrer rundt...


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 19 apr 05, 11:01
Hvis man skal ha videodømming må det foregå vha direkte kontakt med hoveddommer, dog bare den ene veien: Typisk, at en dommer lar spillet gå på en offside-situasjon, og hvis det blir mål, så kontakter hoveddommer videodommer for å få hans bedømning.

Samme med straffesituasjoner. Hoveddommer tar kontakt med videodommer for å få avklart en situasjon. Det som er viktig er at hoveddommer lar spillet gå der han er i tvil, og hvis det kommer noe ut av spillet må han gå tilbake for å sjekke. Når dommeren kan la ting gå med visshet om at det kan gås tilbake på en avgjørelse, så vil instilllinga til dommerene endres totalt.

Ellers synes jeg at personlige straffer kan deles ut ETTER kampen (typisk albu i trynet på en spiller som ikke dommer ser), men at straffer som påvirker en kamp må tas der og da. Det hadde vært veldig flott om ingen spiller var trygg når de gjør dumme ting, siden de kan få straff for det intrufne *etter* at kampen er ferdigspilt.


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24