Husk meg
Brukernavn
Passord

Spillerutvikling, definisjonsdokument og visjoner

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 05 des 14, 14:10
Endret: 05 des 14, 14:13
Endret av: Asgeir

Jeg snubla over en artikkel på nettavisa som inneholder et intervju med Bob Browayes om Belgias utviklingsplan.

Og da ble jeg selvfølgelig inspirert, nok en gang, til å jobbe for et kraftig definisjonsdokument for FFK. Jeg fikk i sin tid medhold fra årsmøtet i at FFK skulle lage et slikt dokument, men den prosessen ble kuppa og endte opp i noe helt annet enn det jeg fikk årsmøtet med på.

Joda, vi har en sportsplan nå (som for øvrig ikke er formelt godkjent av årsmøtet ennå), men den definerer ikke hvordan det skal spilles og fotballfaglige prinsipper for spillerutvikling i tilstrekkelig grad. Denne årsplanen er veldig god på ett område: Den stadfester målene, men den sier ikke så mye om hvordan det skal gjøres, i hvertfall ikke på et fotballfaglig plan.

Det er derfor jeg synes Belgias strategi er svært interessant. De har altså begynt med å definere hva slags fotball landslagene skal forsøke å spille, og legger opp en plan for spillerutvikling som benytter fotballfaglige grep for å produsere den fotballen man vil ha, og for å få spillere som har de ferdigheter man vil ha.

Denne måten å jobbe på tror jeg FFK ville ha godt av å bruke, spesielt i en tid hvor "FFK-fotballidentiteten" er mer eller mindre fraværende, i hvert fall på banen. Grunnen til at FFK sliter publikumsmessig er selvfølgelig fordi det som skjer på banen ikke er i tråd med det bildet publikum har i hodet om hvordan FFK skal spille. Vi må ikke la oss dupere av en kortsiktig gevinst som kompromitterer fotball-identiteten til FFK, for det blir svært dyrt på lang sikt. Og selvfølgelig må vi være tålmodige!

Man kan gjerne latterliggjøre "sytete publikummere", og si at man ikke kan definere hvordan det skal spilles fordi fotballen forandrer seg, to motstandere er ikke like etc, men dette blir bare bortforklaringer for å slippe å jobbe 100% strukturert med FFKs fotballfilosofi. Fordi det nettopp er fotballfilosofien som gjør at FFK er FFK, og det er selvfølgelig den folk kommer for å se på. Og som man da tjener penger på i neste omgang.

Her har FFK mye å vinne, tror jeg. 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 05 des 14, 15:26
Endret: 07 des 14, 19:33
Endret av: arte et labore

Synes man ikke skal blande hvordan A-laget skal spille og spillerutvikling. A-laget bør, etter min mening, spille den fotballen som til enhver tid tar mest mulig poeng mot den motstanderen en møter. Satt på spissen. At man skal ansette trenere som har en fotballfilosofi som står best mulig til klubbens visjoner er jeg selvfølgelig enig i. Også at man skal ansette spillere som passer best mulig til det samme.

Men spillerutvikling er noe helt annet. her handler etter min mening om å utvikle individet fysisk, teknisk og med fotballforståelse. Og ikke å begrense, spesielt det siste, til en spesiell spillestil.

Satt på spissen. Da Drillo trente landslaget i sin første periode så var dette tidenes beste med tanke på poengfangst og resultat. Men hvis spillerutviklingen var basert på de samme prinsipper ville det vært svært begrensende.

Edit moderator: Fjernet sitering.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 09 des 14, 15:48

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Synes man ikke skal blande hvordan A-laget skal spille og spillerutvikling. A-laget bør, etter min mening, spille den fotballen som til enhver tid tar mest mulig poeng mot den motstanderen en møter. Satt på spissen. At man skal ansette trenere som har en fotballfilosofi som står best mulig til klubbens visjoner er jeg selvfølgelig enig i. Også at man skal ansette spillere som passer best mulig til det samme.

Men spillerutvikling er noe helt annet. her handler etter min mening om å utvikle individet fysisk, teknisk og med fotballforståelse. Og ikke å begrense, spesielt det siste, til en spesiell spillestil.

"A-laget bør, etter min mening, spille den fotballen som til enhver tid tar mest mulig poeng mot de motstanderne en møter". Den tror jeg du får problemer med i FFK. Kan godt være vi ville tatt mye poeng, men det ville jo ikke vært noen på tribunene for å se på... Jeg er fundamentalt uenig i deg ndg denne strategien. Hvis FFK hadde spilt fysisk kælkefotball hadde ihvertfall ikke jeg kjøpt årskort på stadion. Og jeg tror faktisk det er mange som har det på nøyaktig samme måte.

For det første: Et lag kan ikke hoppe fram og tilbake mellom rask teknisk fotball på bakken og fysisk fotball med midtbanekrigin og kælking alt etter hva en tror en har størst effekt med. Dette har med ferdigheter å gjøre. Det er dessuten uhyggelig vanskelig å være sikker på at denne spillestilen har større effekt enn denne spillestilen. Så det er det like greit å bruke den stilen som sitter i veggen, for å si det sånn.

For det andre:  I måten å spille fotball på ligger en klubbs identitet. Spør fotballsupportere over hele verden. De vet hvordan sitt lag spiller, og går for å se akkurat det

For det tredje: Hvis FFK vil ha opp spillere fra egne rekker er det klart vi skal dyrke de ferdighetene man er ute etter i alle ledd! Det er klart 2.lag, junior og guttelag skal spille på den samme måten som A-laget! Hvis ikke henger jo ikke lagene sammen, og det blir mye vanskeligere å flytte spillere mellom lag, f.eks.

Mitt hovedpoeng er at jo tettere den fotballfaglige målsettinga for alle FFKs lag henger sammen, jo større effekt av spillerutvikling.

Den gjenstår jo forøvrig å se om Belgia har suksess med sitt opplegg, men det finner vi ut i løpet av en 3-4 år...


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 09 des 14, 16:06

Opprinnelig postet av Asgeir

Mye jeg er enig i

 

Poenget mitt er at spillerutvikling ikke har noe med spillestil å gjøre.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 11 des 14, 08:17

Opprinnelig postet av kanogvetalt

 

Poenget mitt er at spillerutvikling ikke har noe med spillestil å gjøre.

 

Det er vel akkurat det det har. Satt på spissen så la oss si at jr laget spiller klassisk drillofotball så de rendyrker da den høyestespilleren som en targetmann. A-laget spiller fotball kun langs bakken med raske overganger. Den høye targetmannen blir da fullstendig nyttesløs på a-laget fordi han har blitt dyrket frem i en rolle a-laget ikke bruker.

Akkurat derfor er det viktig at man har klare planer gjennom hele organisasjonen for hva slags fotball man ønsker å spille.

---------------------------

Innerst inne er vi røde alle mannn

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 11 des 14, 08:27

I mitt hode handler spillerutvikling om å utvikle individet best mulig. Og da er det å innrette dette mot en spesiell spillestil begrensende, uansett hva målet måtte være.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 11 des 14, 08:42

Opprinnelig postet av kanogvetalt

I mitt hode handler spillerutvikling om å utvikle individet best mulig. Og da er det å innrette dette mot en spesiell spillestil begrensende, uansett hva målet måtte være.

Joda man skal alltid utvikle individet best mulig, men med eksempelet med targetmannen så kunne man da heller omskolert den spilleren til midtstopper i tidlig alder. En spiller som har en spissferdighet vil passe inn flere steder på banen. Alt avhenger av hvordan det aktuelle laget spiller fotball. Det må da være bedre at spilleren dyrkes frem og gjøres best mulig i en rolle og posisjon som a-laget har bruk for slik at man faktisk har mulighet til å bli tatt opp. Må være utrolig surt når man ikke er i jr alder lenger å få beskjed om at du er ferdig i klubben fordi du er en spillertype a-laget ikke har bruk for.

---------------------------

Innerst inne er vi røde alle mannn

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 11 des 14, 10:54

Opprinnelig postet av mysthical

Joda man skal alltid utvikle individet best mulig, men med eksempelet med targetmannen så kunne man da heller omskolert den spilleren til midtstopper i tidlig alder. En spiller som har en spissferdighet vil passe inn flere steder på banen. Alt avhenger av hvordan det aktuelle laget spiller fotball. Det må da være bedre at spilleren dyrkes frem og gjøres best mulig i en rolle og posisjon som a-laget har bruk for slik at man faktisk har mulighet til å bli tatt opp. Må være utrolig surt når man ikke er i jr alder lenger å få beskjed om at du er ferdig i klubben fordi du er en spillertype a-laget ikke har bruk for.

Jeg forstår hva du mener, men all erfaring(ikke bare i FFK) tilsier at sjansen for at en juniorspiller noen gang kommer opp i A-lags stallen i sin klubb(TL eller 1. div) er veldig liten.

Selv om eksempelet ditt blir omskolert til midtstopper er det jo ikke sikkert at man har behov for dette da han ikke lenger er i jr alder?

I ung alder spiller oftest "de beste" sentral midtbane, og omskoleres når de kommer på guttelag/juniorlag. F.eks mener jeg Lønn-Jensen spilte sentral midtbane tidligere, men som høyreback har han bla fått aldersbestemte landskamper.

Men dette er en avsporing. Jeg mener fortsatt spillerutvikling handler om individet, og mindre om spillestil og rolle i laget:

Er det en fordel å være rask, utholdende, god teknikk/ballbehandling, "godt blikk for spillet", kunne skyte/slå innlegg/lange pasninger eller være god på hodet? Ja da får man trene på det. 

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 12 des 14, 08:56

Opprinnelig postet av kanogvetalt

 

Er det en fordel å være rask, utholdende, god teknikk/ballbehandling, "godt blikk for spillet", kunne skyte/slå innlegg/lange pasninger eller være god på hodet? Ja da får man trene på det. 

Der er jeg helt enig med deg. Det er slike ting man skal bruke tid på hos de unge. Men det må gjøres sammen med at man har en klar plan hele veien om hvordan man ønsker å spille fotball.

At jr spillere sjelden blir tatt opp i a-stallen i Norge kan jo rett og slett skyldes at man mangler en klar plan. Se på Barca, de har en haug av spillere fra sitt eget akademi i a-stallen hvor den mest kjente er Messi.

Men er det som er gøy med fotball, det finnes mange meninger og man finner sjelden fasiten :)

---------------------------

Innerst inne er vi røde alle mannn

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 12 des 14, 09:26
Endret: 12 des 14, 09:27
Endret av: kanogvetalt

Opprinnelig postet av mysthical

 

At jr spillere sjelden blir tatt opp i a-stallen i Norge kan jo rett og slett skyldes at man mangler en klar plan. Se på Barca, de har en haug av spillere fra sitt eget akademi i a-stallen hvor den mest kjente er Messi.

Men er det som er gøy med fotball, det finnes mange meninger og man finner sjelden fasiten :)

Selv om en klubb bare skulle ha spillere fra egen junioravdeling i A-stallen, ville det kun være et fåtall som tar steget fra hvert årskull. Kanskje 1 eller 2 i snitt.

Og det siste er jeg i alle fall enig med deg i.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 06 jan 15, 11:29

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Selv om en klubb bare skulle ha spillere fra egen junioravdeling i A-stallen, ville det kun være et fåtall som tar steget fra hvert årskull. Kanskje 1 eller 2 i snitt.

Jeg synes det er fullstendig uinteressant hvor mange spillere som kommer opp til A-laget, eller hvor mange som kommer opp hver sesong. Det som er interessant er at FFK har en fotball-identitet, og den skal brukes for alt den er verdt i samtlige aldersklasser. Fordi det fotballfaglige arbeidet uløselig er knytta til nettopp den samme fotball-identitet. Det er fotball-identiteten som ER FFK, og den må vi vokte med lys og lykte, som det heter.

Vi ser jo hva slags spillere vi møter i første divisjon: Svært varierende teknikk (for å si det diplomatisk), masse fysikk, ekstremt fokus på duellspill og en vanvittig innsats, og derigjennom kondis.

Det gir ikke mening å spelle kælk på guttelaget når A-laget spiller rask fotball på bakken. Eller omvendt.

Laga rundt oss i Norge har en fotballidentitet som er bygd opp rundt det de kan bli gode på, og det er nettopp duellspill og innsats, og resultatet blir deretter: En fotball-unge som kan knapt en mor kan elske!

Hvis FFK produserer spillere med tekniske ferdigeter i alle ledd vil dette bli et varemerke (noe det har vært i mange, mange år, men som nå er truet, vil jeg si, av de siste to sesongene), også for de spillerne som IKKE kommer opp til A-laget, men som går til andre klubber. Unge spillere skal vite at det er i FFK de får utvikla seg i en teknisk retning. Dette vil gjøre FFK mer attraktiv også for gutte- og junior-spillere, noe som igjen vil få effekt til slutt på A-laget. Innsats skal alltid ligge i bånn (og der har vi litt å gå på, helt klart).

Det er klart spillerutvikling tar utgangspunkt i individet, men individet henger uløselig sammen med fellesskapet, og her mener jeg det er mye å gå på. For vi skal produsere vinnerskaller som har de ferdighetene vi trenger. Dette vil vi ikke være negativt for rekruttering, snarere tvert imot. Den mentale biten er ekstremt viktig, og det er jo derfor Belgias juniorer spiller med tre bakerst; de vil se hvordan de tre løser problemene i et tilfelle hvor de er på hæla. Fordi dette er avgjørende for at spillerne skal utvikle seg, og fordi det er avgjørende for at klubben skal kunne plukke ut de som skal opp på A-laget...



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24