Husk meg
Brukernavn
Passord

Fotball-VM 2014

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 11 jun 14, 01:00

Kun to dager igjen før det braker løs nede i Brasil, så det er vel på tide med en liten tråd om det lille mesterskapet?

Spania vil få en vanskelig oppgavve med å forsvare tittelen med Brasil og ikke minst Argentina som de største utfordrerne. Historisk sett så vil man ikke få et ikke-søramerikansk lag som vinner heller. Syv ganger har VM blitt arrangert over pytten og kun lag fra Sør-Amerika har vunnet.

Drar selv nedover om halvannen uke og får med meg tre kamper, men fest blir det uansett om man er inne på stadion eller ute blant fanfestene rundt omkring. Blir nok mer liv i gatene i Brasil enn det var i Sør-Afrika, for der var det til tider spøkelsesbyer med nesten lukkede fester.

Håper alt blir ferdig i tide (i hvert fall stadioene) og at kriminalitet og andre ting ikke blir fremtredende. Det gikk bra i Sør-Afrika, så man får krysse fingrene for at det samme skjer denne gangen.

 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 11 jun 14, 08:29

Brasil er vel favoritt som hjemmelag. Er sterke defensisvt, men er de sterke nok offensivt? Argentina er sterke offensivt, men er de gode nok bakover på banen? Et europeisk lag har aldri blitt verdensmestre på det amerikanske kontinentet, men en gang må bli den første?

En ting er sikkert. Flaks, tilfeldigheter og dommeravgørelser vil spille inn. Vi vil få lag som overaskende kommer minst til kvartfinale, og enten Brasil, Argentina, Frankrike, Spania, Italia eller Tyskland vinner til slutt, samt at minst en av de ryker ut tidligere enn forventet.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


thaug

Bedriftsspiller
Ble medlem: 08 jul 13
Innlegg: 3

Lagt til: 12 jun 14, 09:52

Har du Frankrike som mulig vinner må du slenge på Belgia. Uten tvil et av de lagene som kan overraske i årets VM. De har en relativ enkelt vei til kvartfinalen, hvor de sannsynligvis møter Argentina. Vinner de den kan alt skje. 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 12 jun 14, 12:11

Tror nok Belgia kan overraske, men neppe at de går hele veien.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 12 jun 14, 14:34

Siden mesterskapet foregår i Sør-Amerika ville jeg slengt Chile og Uruguay i potten også. To meget gode lag.

Jeg har ikke noe tro på England, men det hadde selvsagt vært gøy hvis de hadde gjort et bra mesterskap.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 13 jun 14, 10:35

Da har det hele dratt i gang.

Takket være et tidlig (selv-) mål til Kroatia levde kampen helt til 3-1. Et Brasil, som ikke gikk på skinner, kom helberget gjennom åpningskampen. 

Straffen har jeg sett ett antall ganger, og mener den er korrakt idømt. Men, dommeren var svak og det var veldig mange gale dommeravgjørelser som gikk Brasils vei.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 13 jun 14, 10:43

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Straffen har jeg sett ett antall ganger, og mener den er korrakt idømt. Men, dommeren var svak og det var veldig mange gale dommeravgjørelser som gikk Brasils vei.

Uenig. Så lenge det er angrepsspillerens eget valg å falle, er det galt å dømme straffe. At forsvarsspilleren berører angrepsspilleren med armen, gjør at man kan forstå hvorfor dommeren blåser. Det betyr ikke nødvendigvis at avgjørelsen er riktig.

Fysisk kontakt er faktisk tillatt i fotball.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 13 jun 14, 11:01

Opprinnelig postet av Tøfflus

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Straffen har jeg sett ett antall ganger, og mener den er korrakt idømt. Men, dommeren var svak og det var veldig mange gale dommeravgjørelser som gikk Brasils vei.

Uenig. Så lenge det er angrepsspillerens eget valg å falle, er det galt å dømme straffe. At forsvarsspilleren berører angrepsspilleren med armen, gjør at man kan forstå hvorfor dommeren blåser. Det betyr ikke nødvendigvis at avgjørelsen er riktig.

Fysisk kontakt er faktisk tillatt i fotball.

Forsvarsspilleren drar Fred(var det vel) i skulderen for å få han ut av balanse(kanskje mer enn tilsiktet) og det lyktes han med. Hvis dette medførte at han ikke kom først på ballen men ikke hadde falt, skulle det da ikke vært straffe?

 

Ligner litt på situasjonen der Flo fikk straffe mot Brasil i -98. Han ble holt i trøye, og nok til at han falt.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 13 jun 14, 11:51

Opprinnelig postet av kanogvetalt

 

Forsvarsspilleren drar Fred(var det vel) i skulderen for å få han ut av balanse(kanskje mer enn tilsiktet) og det lyktes han med. Hvis dette medførte at han ikke kom først på ballen men ikke hadde falt, skulle det da ikke vært straffe?

 

Ligner litt på situasjonen der Flo fikk straffe mot Brasil i -98. Han ble holt i trøye, og nok til at han falt.

Nuvel. Det er ikke mye draing i den skulderen. Spørsmålet ditt er selvsagt betimelig da det berører et generelt poeng:

Hvis en forsvarer ved hjelp av holding hindrer motstanderen i å rekke ballen, men angriperen ikke faller, skal det da være straffe? Svaret er etter min mening et åpenbart ja. Dersom angriperen velger å holde seg på bena, men sjansen hans er spolert, skal han like fullt ha straffe.

Jeg synes bare at den holdingen vi så i situasjonen i går, ikke var av en slik natur at det kvalifiserte til noe som helst - uavhengig av om Fred falt eller ikke. Normalt godtas en viss armbruk, særlig i straffefeltet, og det kan man mene hva man vil om. Men vanligvis slipper forsvarere unna med mye verre holding enn dette. Et sted må grensen selvsagt gå. I basketball er grensen satt ved null kontakt, i rugby er det meste lov. Men en enkelt dommer kan ikke velge å praktisere en helt annen linje enn hva som er vanlig.

Jeg mener at det ikke var nok holding til at det skulle vært straffe. Den eneste grunnen til at det så ut som noe særlig til forseelse, var at Fred la seg ned.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


scheien

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 nov 06
Innlegg: 1123

Lagt til: 13 jun 14, 15:26

Jeg mener at det var en billig straffe, men dommer kan allikevel forsvare seg med at det var en holding der. selvom den ikke var stor, så er det ikke lov å dra en annen spiller i skuldra. I mine øyne var dette en 50-50 situasjon. Hadde det skjedd for ffk for eksempel hadde jeg sagt at det var en straffe, hadde det skjedd mot ffk så hadde jeg sagt at det ikke var straffe.Wink


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 14 jun 14, 10:19
Endret: 14 jun 14, 10:27
Endret av: Tøfflus

Ryktet forteller at Mexico ble snytt for to mål av dommerteamet i kampen mot Kamerun. Det kan jo bli helt avgjørende, det er ikke uvanlig at målforskjell sender lag videre eller ut av VM ... For eksempel gikk Mexico selv videre på bedre målforskjell enn Sør-Afrika for fire år siden. Også mellom Ghana og Australia var det målforskjellen som avgjorde. Og vi husker jo alle (?) VM 94 hvor alle lagene i Norges gruppe endte på fire poeng og Norge røk ut på færre scorede mål ...

Kampen mellom Nederland og Spania tok en uventet vending etter pause. Spania var sløvere i gjenvinningsfasen etter balltap enn vi er vant til å se dem, og resultatet ble stygt. Nederland kontret dem fullstendig i senk. 5-1-målet var av en slik natur at det bør inn i ordboka som illustrasjon av ordet "ydmykende". Måten Robben kom seg foran i løpsduellen, skar inn foran forsvareren og lurte av Casillas før han snudde en ekstra gang og dundret ballen i mål fra ti meter - det må ha svidd langt inn i den spanske stoltheten, det vil si det de måtte ha igjen av stolthet på det tidspunktet. Det var vel bortimot det verste resultatet en regjerende mester har fått i åpningskampen noensinne.

EDIT: Ja, det er med god margin det verste. Sjekket de tidligere åpningskampene til regjerende mestere, og ingen har vært i nærheten en gang. Regjerende mester har tapt noen få ganger (senest Frankrike i 2002), men aldri med stygge sifre.

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03
Innlegg: 715

Lagt til: 14 jun 14, 22:54

Costa Rica med Borges og Gamboa må vel bli personlige favoritter nå.

Som Arsenal-fan var det gøy å se Campbell også.

Det er gøy med VM-fotball :D

 

---------------------------

Bjørn Jervell Hansen


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 16 jun 14, 22:12

Vi må vel si at Tyskland meldte seg på i gruppen av favoritter med dagens bånnsolide kamp mot et skuffende svakt Portugal. Imponerende forestilling. Det farligste Portugal skapte var et Ronaldo-skudd fra veldig spiss vinkel tidlig i kampen.

Kampen mellom Nigeria og Iran, som pågår nå, er så langt den mest blodfattige kampen i VM. Iran har veldig lite å komme med offensivt, og Nigeria er for upresise til å spille seg gjennom særlig ofte.Riktignok fikk Nigeria et mål annullert for "angrep på keeper", totalt feil. Keeper hoppet inn i det som i utgangspunktet var en duell mellom to utespillere, falt - og fikk frispark!

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 17 jun 14, 22:59

I kveldens kamp var det Marcelos tur til å forsøke å filme seg til straffe. Heldigvis gikk ikke dommeren i baret denne gangen, og dermed endte Brasil-Mexico 0-0. Forøvrig den artigste 0-0-kampen jeg har sett på en god stund, i hvert fall siden FFK spilte 0-0 mot Ullensaker/Kisa Wink

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 18 jun 14, 21:54

Dramatisk dag i VM. Først snur Nederland kampen mot Australia fra 1-2 til 3-2 etter å ha underprestert i store deler av kampen. Nå ligger Spania under 0-2 til pause mot Chile ...

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 18 jun 14, 23:12

Morsom dag i dag ja. Australia nære ved å slå Nederland og jaggu ryker Spania fortjent ut av VM.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 19 jun 14, 11:13

Chile var mye bedre og vant fullt fortjent noe jeg ikke hadde tippet på forhånd.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 19 jun 14, 22:34

England sørger for å gi Suarez akkurat de sjansene han trenger for å komme skikkelig i gang i VM ...

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4666

Lagt til: 23 jun 14, 19:45

Der er gruppe B ferdigspilt. Nederland har scoret 10 mål på de tre kampene ... Surprised

---------------------------

Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"

Gordon Strachan: "Velocity"


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 24 jun 14, 20:59
Endret: 24 jun 14, 21:00
Endret av: Erikk

Uruguay slo Italian men det jeg husker best er at det sprakk det for Rotta, han bet igjen, for 3. gang. Er det noen som vet om flere fotballspillere som biter motstanderne?



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24