Husk meg
Brukernavn
Passord

4-3-3 vs 4-4-2

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

FleXUS

Juniorspiller
Ble medlem: 12 mar 05
Innlegg: 105

Lagt til: 14 jun 11, 03:28
Hva er mest sexy, og hva passer FFK best? Laget fungerer greit med 4-4-2, men min påstand er at FFK har mannskap som passer best i 4-3-3. Keeper og forsvar trenger ikke endres. Midtbane: Borges, Jabbie og Hussain Spisser: Tarik, Tveter og Valencia Offensiv benk: Ramberg, Rafn, M.Hansen. + Mange spillere som kan endre posisjoner. + Raske overganger og 2 pasningsterke sentrale midtbanespillere. + Får brukt Borges der han er best. Kanskje Tveter er for lett som midtspiss, men han er god med ball i beina og kan tre baller til raske kanter :) Noen som tror vi får se 4-3-3 i år?

---------------------------

"Trying is the first step towards failure" Homer Simpson


matsinho

Landslagsspiller
Ble medlem: 05 apr 06
Innlegg: 962

Lagt til: 22 sep 11, 16:37

Denne tråden har i mine øyne blitt gitt for lite oppmerksomhet. Jeg er tilhenger av trenere som klarer å variere formasjoner utifra spillestall. Jeg ser ingen grunn til at ikke FFK skal spille i en 4-2-3-1, eller ren 4-5-1. Spillere ble hentet inn for denne formasjonen under Nordli, og spillere som har blitt hentet inn etter Nordli har også passet best til denne stilen. Faktisk ser jeg ingen i dagens FFK som passer best til 4-4-2. Også i Europa er det 4-5-1 som har blitt mest populært etterhvert. 

Jeg mener at tiden er inne etter denne sesongen til å spille inn en annerledes formasjon. Tarik er spesielt en spiller jeg mener passer best rettvendt, og ikke feilvendt som han blir i en spissposisjon. Det samme med Borges, og Valencia. Nå blir mest sannsynlig ikke Borges med videre, men allikevel er midtbanen best med 4-5-1 i mine øyne. Et av hovedproblemene i år har vært at midtbanen vår har enten blitt for spe, eller for treg. Dette vil kompanseres ved å bruke en 3er sentralt.


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 sep 11, 22:53

Opprinnelig postet av matsinho

Denne tråden har i mine øyne blitt gitt for lite oppmerksomhet. Jeg er tilhenger av trenere som klarer å variere formasjoner utifra spillestall. Jeg ser ingen grunn til at ikke FFK skal spille i en 4-2-3-1, eller ren 4-5-1. Spillere ble hentet inn for denne formasjonen under Nordli, og spillere som har blitt hentet inn etter Nordli har også passet best til denne stilen. Faktisk ser jeg ingen i dagens FFK som passer best til 4-4-2. Også i Europa er det 4-5-1 som har blitt mest populært etterhvert. 

Jeg mener at tiden er inne etter denne sesongen til å spille inn en annerledes formasjon. Tarik er spesielt en spiller jeg mener passer best rettvendt, og ikke feilvendt som han blir i en spissposisjon. Det samme med Borges, og Valencia. Nå blir mest sannsynlig ikke Borges med videre, men allikevel er midtbanen best med 4-5-1 i mine øyne. Et av hovedproblemene i år har vært at midtbanen vår har enten blitt for spe, eller for treg. Dette vil kompanseres ved å bruke en 3er sentralt.

Jeg istemmer dette; vi burde se nærmere på formasjonen: 4-4-2 funker ikke så bra offensivt, i mine øyne, i hvertfall ikke med de spillerene vi har nå. Vi trenger mer folk framme, rett og slett, men vi må også ha kontroll bakover. Sånn som jeg ser det har vi i lange perioder slitt med midtbanen vår, vi finner verken rett høyde eller bredde, og blir overkjørt av f.eks Odds midtbane. Hvis man vinner kamper uten å ha en velfungerende midtbane har man flaks, alt. en bedriten fotballstil som ikke hører noe steds hjemme!

For det første mener jeg vi burde bruke 4-5-1 som utgangsoppstilling. Da har vi en midtbane som kan "sette inn kreftene der de trengs", og vi får dessuten ofte overtallsmuligheter på sidene fordi det er mye folk sentralt som må markeres. Med litt taktisk skolering av vingene er det mulig å justere underveis, på kort varsel og automatisk. Med litt innsatsvilje og løpsstyrke kommer man fort vekk også i angrep på begge sider samtidig, noe som har vært mangelvare fram til de siste kampane.

Og så er det det jeg mener vi ville kunne tjene aller mest på: Når vi trykker på for å få vinnermålet eller utligning har jeg sett, nesten i samtlige kamper, at motstander kommer i midten. Det er så og si nesten ikke vingspill i det hele tatt når motstander ligger lavt og forsvarer seg. Dermed kan vi med god samvittighet spille med 3 bak, skyve ledig bekk opp på midtbanen, og skyve to mann til på topp. Da har i lagt om fra 4-2-3-1 til 3-4-3. I angrep kan da de to vingspillerene ligge helt ute på stripa, noe som lager store rom for "indreløprane", høy midtbane.

Sånn som det er nå så blir vi liggende bak med for mye spillere, og spillere som ville ha bedre effekt høyere på banen (Askar/Thomassen).

Hvor mye drilling skal til for å kunne om justere fra 4-2-3-1 (trekant) til 3-1-2-1-3 (diamant)? Vi har mange spillere som kan kombinere: Vidar (bekk/stopper), Askar(bekk/midtbane/ving), Hansen (midtbane/ving), Joachim (bekk/midtbane), og det er mange andre som kan fungere i flere posisjoner. Jeg ser for meg et enkelt system: Trenern kan gi et tegn, og så skal det legges om. Ett tegn for hver formasjon. Man har på forhånd avtalt hvem som har ansvaret for å skifte posisjoner. Så kan vi trene på dette i treningskamper. Videre kan det med 4-5-1 enkelt etableres "ansvarsområder" for mindre grupper av spillerne; eksempelvis diamanten på midten,  kant-spillerene (bekk/kant): Disse mini-teama har ansvaret for å justere defensiv høyde osv i fellesskap. Kommunikasjonen vil forplante seg over på det offensive spillet, og. Da vil vi få mer automatikk i spellet: Laget vil "sette" seg til å passe motstanderns spell.

Jeg trur dette hadde vært en kjempefin taktisk øvelse for guttane. Det er fullt mulig å få til dette innafor dagens treningsrammer, det er jeg sikker på. Men det må være vilje til å "bruke huet" på fotball, og ikke bare bena! Mye av dette kan jobbes med utafor banen, dessuten; analyser av de forskjellige oppstillingene, avtalt omlegging,  når de forskjellige oppstillingene skal brukes etc.

Noen vil si at "det er jo bare en oppstilling, det er umulig å generalisere sånn under spill når ting ikke kan planlegges", men jeg mener det er en holdning som tilhører gamle dager: Det er mulig å organisere det taktiske samspillet på laget i mye større grad enn det blir gjort idag.


Kai Roger

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 mar 10
Innlegg: 1166

Lagt til: 23 sep 11, 22:30

Skal vi spille 4-5-1,er vi helt avhengig av en sterk spiss fremme,det er min personlige mening. En spiss som er sterk i lufta,og som er 'møtende' og sterk fysisk. En Carew-Prica type spiller.

Dette har vi ikke idag. Jeg har egentlig ikke så mye hverken for eller imot 4-4-2....4-3-3 osv,osv.....jeg er mere opptatt av å trene på klare 'roller'........med klare 'roller' i de forskjellige posisjoner,vil det være enklere å komme inn i 'rollen'...fordi spilleren vet akkurat hva som er hans 'rolle'.

Cluet er at dette må også utføres på Junior laget...kanskje allerede siste års guttelag......da vil det bli enklere for unge gutter.

Si at en ung gutt skal 'debutere' på FFK2........som midtbane spiller..........denne 'debuten' vil kanskje bli enklere,fordi han er kjent med 'rollen' som en midtbane spiller skal ha.

 

Så...klare 'roller'......så kan man ha en tall-formasjon som treneren/klubben mener som skal dyrkes.

 

PS: det ble mye 'roller' i dette innlegget....håper dere skjønte mitt poeng Wink


matsinho

Landslagsspiller
Ble medlem: 05 apr 06
Innlegg: 962

Lagt til: 23 sep 11, 23:12

Opprinnelig postet av Kai Roger

Skal vi spille 4-5-1,er vi helt avhengig av en sterk spiss fremme,det er min personlige mening. En spiss som er sterk i lufta,og som er 'møtende' og sterk fysisk. En Carew-Prica type spiller.

Uenig. Det finnes masse eksempler på spillere som klarer seg som enslig spiss uten å være sterk. Det laget som kanskje er mest kjent for en dyrka 4-5-1 er Barca, og det med Villa på topp! Det eneste jeg føler trengs av en spiss er å kunne holde på ballen, det kan hvertfall Tveter og Borges, Keene vet jg ikke. Det er heller ingen ting i veien for å slå baller rett i bakrom også.  Det jeg liker best ved det er å kunne gi Hussain en enda litt mer offensiv rolle.


FFKgutt1

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05
Innlegg: 3754

Lagt til: 24 sep 11, 12:29

Hva med 4 - 4 - 2 i diamant? Slik som dette:

Lasse Staw

Martinsen, Dure, Horn, Thomassen

Borges

Askar                                          Hansen

Etzaz Hussain

Tarik og Keene

---------------------------

Ett liv, ett lag - Fredrikstad FK

15.05.2010

24.08.2010 kom du ut og ville se verden :)


FFKgutt1

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05
Innlegg: 3754

Lagt til: 24 sep 11, 12:34

Borges er mye bakover når vi spiller kamper har jeg lagt merke til, og kan hende han blomstrer i en slik posisjon..

---------------------------

Ett liv, ett lag - Fredrikstad FK

15.05.2010

24.08.2010 kom du ut og ville se verden :)


matsinho

Landslagsspiller
Ble medlem: 05 apr 06
Innlegg: 962

Lagt til: 24 sep 11, 14:13

Opprinnelig postet av FFKgutt1

Hva med 4 - 4 - 2 i diamant? Slik som dette:

Lasse Staw

Martinsen, Dure, Horn, Thomassen

Borges

Askar                                          Hansen

Etzaz Hussain

Tarik og Keene

Dette blir i realiteten det vi har nå bare med Borges i midten. Når man spiller 4-4-2 må en ha et offensivt ansvar og en deffensivt for at det skal bli balanse. Dersom Hussain blir mer offensiv enn han er nå, vil dette føre til ALT for mye ansvar på Borges.


FFKgutt1

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05
Innlegg: 3754

Lagt til: 24 sep 11, 20:25

Mye mulig det at det blir det

---------------------------

Ett liv, ett lag - Fredrikstad FK

15.05.2010

24.08.2010 kom du ut og ville se verden :)



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24