Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvorfor er det så vanskelig?

Flat Trådet Nøstet
Side 6 av 7 6

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 jun 08, 11:52
Endret: 07 jun 08, 18:35

Opprinnelig postet av Supreme NTM
Opprinnelsesspråk; England. Tilhenger er et norsk ord.

Engelsk er et av de språkene i verden med flest låneord, så da kan du slakte utallige engelske ord med den logikken. Likevel er de aller fleste i dag godt integrerte og fullt aksepterte engelske ord og uttrykk. Supporter er et låneord i det norske språket, men det er likefullt et fullverdig norsk ord som har blitt tatt opp både offisielt (skriftlig) og i den dagligdagse talen (muntlig). "Supporter" er altså et fullgodt norsk ord som du fint kan benytte. "Forza" er på ingen måter det. Det er verken tatt opp i det norske skriftspråket eller i dagligtalen, og det er i beste fall et fremmedord. Disse to ordene kan selvsagt ikke sammenlignes...

PS! Til og med nynorsk har tatt opp supporter som et fullgodt nynorsk ord.

PSS! Det å trekke frem at Brian West har en sang på engelsk som argument for å lage generelle FFK-sanger med utenlandske ord og uttrykk må vel være en av tidenes skivebommer.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 07 jun 08, 18:01
Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Supreme NTM
Tilhenger er et norsk ord.

Engelsk er et av de språkene i verden med flest låneord, så da kan du slakte utallige engelske ord med den logikken. Likevel er de aller fleste i dag godt integrerte og fullt aksepterte engelske ord og uttrykk. Supporter er et låneord i det norske språket, men det er likefullt et fullverdig norsk ord som har blitt tatt opp både offisielt (skriftlig) og i den dagligdagse talen (muntlig). "Supporter" er altså et fullgodt norsk ord som du fint kan benytte. "Forza" er på ingen måter det. Det er verken tatt opp i det norske skriftspråket eller i dagligtalen, og det er i beste fall et fremmedord. Disse to ordene kan selvsagt ikke sammenlignes...

PS! Til og med nynorsk har tatt opp supporter som et fullgodt nynorsk ord.

PSS! Det å trekke frem at Brian West har en sang på engelsk som argument for å lage generelle FFK-sanger med utenlandske ord og uttrykk må vel være en av tidenes skivebommer.

Hva er hensikten med dette flisespikkeriet Holters? Supreme kom med nettopp denne kommentaren, siden andre mener vi bare bør bruke rene norske ord som stammer fra Norge. Forsto du ikke ironien i supremes kommentar eller er det bare for hovere med dine faglige fantastiske kunskaper?

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 jun 08, 18:34
Endret: 07 jun 08, 18:47
Nå var det buiscuitman88, etterfulgt av Supere NTM, som brukte dette som argument mot at Lars29. Det er altså to BRH-boys som forsøkte å flisespikke seg ut av poengene til Lars29. Ingen har nemlig sagt at man bare skal bruke "rene norske ord" (som du påstår), men at sangene bør være på norsk (slik Lars29 skrev). Supporter er norsk. Forza er ikke, men det er kanskje vanskelig å forstå for en som tror at det jeg skrev var "fantastiske faglige kunnskaper?"  Å slå opp i en ordbok tror jeg man lærer senest på videregående... Muligens før. Jeg kan ta feil.

... men det er jo søtt at du skal forsvare lillebror med nebb klør i det minste.

Samt at du har piggene ute mot meg som ikke har skrevet et ord i tråden før noen påstod at supporter ikke var norsk.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 07 jun 08, 18:41
Nå er det vel på tide en gjøk kommer med alle de samme "poengene" for 11892 gang?

schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 07 jun 08, 18:52

Opprinnelig postet av Holters
Nå var det buiscuitman88, etterfulgt av Supere NTM, som brukte dette som argument mot at Lars29. Det er altså to BRH-boys som forsøkte å flisespikke seg ut av poengene til Lars29. Ingen har nemlig sagt at man bare skal bruke "rene norske ord", som du påstår, men at sangene bør være på norsk (slik Lars29 skrev). Supporter norsk. Forza er ikke, men det er kanskje vanskelig å forstå for en som tror at det jeg skrev var "fantastiske faglige kunnskaper?"  Å slå opp i en ordbok tror jeg man lærer senest på videregående... Muligens før. Jeg kan ta feil.

... men det er jo søtt at du skal forsvare lillebror med nebb klør i det minste.

Alle er vel glad i broren sin, men er ikke alltid enig med han. Har ingenting å gjøre med det, men i dette tilfellet er jeg enig. Syns forøvrig du alltid er veldig negativ til alternative supportere og jeg lurer egentlig på hvorfor.

Hvis du prøver å insuiere at jeg har vanskelig for å forstå norsk faller dette på sin egen urimilghet, da jeg faktisk fikk 6 i både skriftlig og muntlig på videregående, behøver ikke slå opp ordet supporter i en ordbok jeg for å forstå betydningen av det! Forøvrig er norsk et utrolig dårlig språk å synge på. Derimot spansk, svensk og italiensk er språk som klinger og lyder godt( bare en kuriositet). Fint at du syns jeg er søt da:)

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


FFK Forever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jun 03
Innlegg: 848

Lagt til: 07 jun 08, 19:07
Endret: 07 jun 08, 19:10
Opprinnelig postet av schpa84

Forøvrig er norsk et utrolig dårlig språk å synge på. Derimot spansk, svensk og italiensk er språk som klinger og lyder godt( bare en kuriositet).



Må si meg uenig i dette. Syns du ikke at det klinger godt når Jokke synger på norsk?
Å synge på norsk og da særlig med en dialekt vri, låter i mine ører minst like bra som de språkene du nevner over.

---------------------------

RHE Ultrasmentalitet


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 07 jun 08, 19:22
Jo det er sant det, men nå tenker jeg generellt og fotballsanger da:) Jokke er jo kongen over alle konger og han fikk det til å klinge på norsk, men han er ett untak. Jeg digger jokke jeg!!

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 07 jun 08, 19:25

Denne diskusjonen blir nok aldri ferdig, men jeg må innrømme at etter sist hjemmekamp var jeg j....lig forbanna på brh/rhe etter at de sang mot sine medsupportere at jeg ønsket dem ditt peppern gror, så jeg skjønner scheien litt her. Mange her med sterke meninger om ditt og datt. Men kan ikke brh/rhe la forsangerene til PH ta seg av det å få med seg publikum isteden for at dere synger denne sangen som gjør at andre reagere negativt. Om dere synger om kvinnfolk, drekke, pule eller sloss det er meg likegjyldig, men IKKE syng mot deres egne medsupportere.

Hilsen Henning B-Lund

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 07 jun 08, 19:37
Opprinnelig postet av HBL

Denne diskusjonen blir nok aldri ferdig, men jeg må innrømme at etter sist hjemmekamp var jeg j....lig forbanna på brh/rhe etter at de sang mot sine medsupportere at jeg ønsket dem ditt peppern gror, så jeg skjønner scheien litt her. Mange her med sterke meninger om ditt og datt. Men kan ikke brh/rhe la forsangerene til PH ta seg av det å få med seg publikum isteden for at dere synger denne sangen som gjør at andre reagere negativt. Om dere synger om kvinnfolk, drekke, pule eller sloss det er meg likegjyldig, men IKKE syng mot deres egne medsupportere.

Hilsen Henning B-Lund

Synger ikke mot våre supportete. Vi synger: dem som ikke synger ekke fredrikstad" Det er en oppfordring til å synge, men visse er vel ikke i stand til å forstå det og når ikke PH tar ansvar for forsangere et det vel bare positivt at noen tar det ansvaret PH ikke makter? Eller syns du vi skal sitte ned på gresset å glo?

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 07 jun 08, 19:58
Opprinnelig postet av schpa84

Synger ikke mot våre supportete. Bla-bla-bla

Joda schpa84, syng nå hva du vil du. OK.  Men det jeg mener er at den sangen går imot sin hensikt, for vis du var på Ph-tribunen sist hjemmekamp å så og hørte reaksjonen på den sangen, så skønner nok tilogmed du at den ikke var godt motatt av en del supportere. Å da mener jeg supportere som er med å synger hele kampen. Det ble dårligere stemning på feltet etter den sangen enn før. Men syng den du schpa84.

Hilsen Henning B-Lund

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 07 jun 08, 20:04
Da er det vel heller PHs instilling som er feil. Nettopp den inntillingen som sørget for å stenge ut fire supportere og Zoran ifjor. Får håpe folk kan ta det til etterretning og heller bare synge med og høyere. Samarbeid er bedre enn motarbeid og dolking i ryggen av supportere som bidrar!

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 07 jun 08, 20:18

Opprinnelig postet av schpa84
Da er det vel heller PHs instilling som er feil. Nettopp den inntillingen som sørget for å stenge ut fire supportere og Zoran ifjor. Får håpe folk kan ta det til etterretning og heller bare synge med og høyere. Samarbeid er bedre enn motarbeid og dolking i ryggen av supportere som bidrar!

Jepp det er altid de andres feil. Er enig at sammarbeid er tingen. Den saken fra ifjor der viste iallefall PH styret baller og gjorde det riktige, med min fulle støtte som medlem.Men den diskusjonen er død Men tilbake til den sangen ja, den dolket menge gode supportere i ryggen. Og når det gjelder motarbeid så hjelper det ikke å skylle på alle andre hele tiden. Vi må nok ta imot litt velplassert kritikk allesammen.

Hilsen Henning B-Lund

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 07 jun 08, 20:36
Enig det, men syns det virker som all kritikk bare rettes mot BRH/RHE! Må da være mulig å gi litt kred til de som gør en stor innsats for tribunelivet

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 07 jun 08, 20:48
Endret: 07 jun 08, 20:55
Opprinnelig postet av schpa84
Opprinnelig postet av HBL

Denne diskusjonen blir nok aldri ferdig, men jeg må innrømme at etter sist hjemmekamp var jeg j....lig forbanna på brh/rhe etter at de sang mot sine medsupportere at jeg ønsket dem ditt peppern gror, så jeg skjønner scheien litt her. Mange her med sterke meninger om ditt og datt. Men kan ikke brh/rhe la forsangerene til PH ta seg av det å få med seg publikum isteden for at dere synger denne sangen som gjør at andre reagere negativt. Om dere synger om kvinnfolk, drekke, pule eller sloss det er meg likegjyldig, men IKKE syng mot deres egne medsupportere.

Hilsen Henning B-Lund

Synger ikke mot våre supportete. Vi synger: dem som ikke synger ekke fredrikstad" Det er en oppfordring til å synge, men visse er vel ikke i stand til å forstå det og når ikke PH tar ansvar for forsangere et det vel bare positivt at noen tar det ansvaret PH ikke makter? Eller syns du vi skal sitte ned på gresset å glo?

Tegnsetting Scpha, og rettskrivning. Dette står ikke til 6 altså. 

 

Edit: Syntes att de første 10 minutter av kampen mot Stabæk, presterte supporterfeltet utrolig bra. Fikk gåsehud av å høre på.

Selv hørte jeg ikke strofen "dem som ikke synger ekke fredrikstad", så vet ikke når den ble lagt inn? Men noe skjedde etter ca. 10 min, og innsattsen falt desverre betraktelig.

Til de som blir fornærmet av en slik strofe. Drit i det, hvem har vel ett ønske om å være fredrikstad?

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 07 jun 08, 20:50
Endret: 07 jun 08, 20:51

Opprinnelig postet av schpa84
Enig det, men syns det virker som all kritikk bare rettes mot BRH/RHE! Må da være mulig å gi litt kred til de som gør en stor innsats for tribunelivet

Det er jeg enig i, jeg gir dem kreditt for god innsats på kamp med sitt engasjement og iherdig synging. Sammen med resten i PH som gjør det. Jeg gir dem ikke kreditt for å fremheve seg selv som bedre supportere enn andre, noe de (ifølge mange, mange tidligere tråder) faktisk er  veldig flinke til. Men som syngende plankehaugenmedlemer får de kreditt fra meg.

Hilsen Henning B-Lund

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb


ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03
Innlegg: 2205

Lagt til: 07 jun 08, 21:11
Endret: 07 jun 08, 21:16

Opprinnelig postet av HBL
for vis du var på Ph-tribunen sist hjemmekamp å så og hørte reaksjonen på den sangen, så skønner nok tilogmed du at den ikke var godt motatt av en del supportere. Å da mener jeg supportere som er med å synger hele kampen.

Opprinnelig postet av HBL
Men tilbake til den sangen ja, den dolket menge gode supportere i ryggen.

Hvorfor reagerer supportere som er med og synger hele kampen på den sangen? Det er jo en sang for å få de på PH-feltet som IKKE synger til og skjerpe seg! Jeg skjønner ikke hvorfor de som hevder de synger skal ta seg nær av den sangen... Kanskje de ikke synger hele kampen likevel? Det virker jo som de føler seg truffet...


MadMax

A-lagspiller

Ble medlem: 11 nov 05
Innlegg: 338

Lagt til: 07 jun 08, 21:24
Å synge mot sine egne supportere, er som å synge mot sine egne spillere. Tafatt og lavmål. Det er motstanderen og deres supportere man skal synge mot.

---------------------------

100 fra Red Beavers synger høyere enn hele Plankehaugen! :)

Og, forresten...Særp er et forbanna høl!


HBL

Juniorspiller
Ble medlem: 17 jul 03
Innlegg: 144

Lagt til: 07 jun 08, 21:40
Opprinnelig postet av ajg

Hvorfor reagerer supportere som er med og synger hele kampen på den sangen? Det er jo en sang for å få de på PH-feltet som IKKE synger til og skjerpe seg! Jeg skjønner ikke hvorfor de som hevder de synger skal ta seg nær av den sangen... Kanskje de ikke synger hele kampen likevel? Det virker jo som de føler seg truffet...

Hmmm. Jeg synger ca 93% av alle sangene som synges på ph- feltet,, resten synger jeg ikke fordi jeg synes de er ræva. Jeg reagerte fordi den var ødeleggende for stemningen på feltet. Her står jeg å synger for full hals å prøver så godt jeg kan å holde liv i haugen, så kommer brh/rhe (som klager og syter til det uendelige over hvor ræva ph-feltet er på å synge) å fremfører en sang som fungerer som en enorm stemningsbrems. Da synes jeg det er på sin plass med en reaksjon.

Hilsen Henning B-Lund

---------------------------

ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 07 jun 08, 23:51
Endret: 07 jun 08, 23:52

Hvordan det kan være mulig at en sang som oppfordrer FFK-supportere til å synge for laget sitt kan være stemningsvekkende sier vel mer om disse personene som reagerer på denne sangen enn de som synger. Det er ikke verre enn å bli med å synge. Hvis den er en dolking av egne supportere må det jo være sånn at en FFK-supporter vanligvis ikke er med å synger. Er det sånn vi vil ha det? Har noen et problem med denne sangen er det bare å ta det opp med meg, fordi det var jeg som lagde den. Det har jeg jo faktisk fått, i bortekampen mot Godset hvor en eldre mann løp mot meg dro meg i skjorta for å få meg ned fra gjerdet mens han truet meg. Takk for støtten, medsupporter! Det er en direkte oversettelse fra Marseille sin sang "Qui saute pas n`est pas Marseillais (den som ikke hopper er ikke Marseillais)". På Stade Velodrome derimot reagerer 40 000 personer på sangen kun med hopping og synging, og noe negative reaksjoner har sangen aldri fått.

 

http://youtube.com/watch?v=_lgR_wBl9AI (fra Velodrome, fine reaksjoner)


schpa84

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 okt 04
Innlegg: 777

Lagt til: 08 jun 08, 13:26
Endret: 08 jun 08, 13:59
Opprinnelig postet av stjernengutt
Opprinnelig postet av schpa84

Synger ikke mot våre supportete. Vi synger: dem som ikke synger ekke fredrikstad" Det er en oppfordring til å synge, men visse er vel ikke i stand til å forstå det og når ikke PH tar ansvar for forsangere et det vel bare positivt at noen tar det ansvaret PH ikke makter? Eller syns du vi skal sitte ned på gresset å glo?

Tegnsetting Scpha, og rettskrivning. Dette står ikke til 6 altså. 

 

Bryr meg vel faen ikke om tegnsetting og rettskrivning på et fotballforum. Det er ikke en essay jeg skriver her, men du har vel ikke kapasitet nok til å forstå det.. Dessuten blir det litt mer feil når man tar seg noen pils, lillegutt

---------------------------

Rød hvit til jeg dør:)



Flat Trådet Nøstet
Side 6 av 7 6

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24